Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rökeriproblem  (läst 4629 gånger)

JoakimS

• -
Rökeriproblem
« skrivet: 02 aug-12 kl 19:46 »
Nu har jag tagit mig igenom premiärturen med min nya rök och det gick sådär. Provade att röka ett rådjurshjärta och en saltrulle från en älg, tyvärr så blev köttet mer sotat, eller snarare sotigt, än rökt.

Finns det någon erfaren rökare som har tips på hur jag går vidare?

Jag har byggt en separat ugn för elden där röken förs vidare i ett kort rör till botten på ett rymligt rökskåp i trä. Röken går upp genom skåpet, och passerar kött, antingen hängande eller liggandes på galler. Röken vandrar sedan ut ur springor i taket. Rökmängd och temperatur kan styras med att lyfta upp taket (som en bilhuv). Jag eldade i huvudsak med björkved utan näver samt kvistar och ris från en liten enbuske.

Hjärtat blev kvar i röken för länge och var nästan stenhårt. I saltrullen stoppade jag in en kött-termometer i som inte uppvisade högre temperatur än 54 grader och som trots detta var väl genomstekt efter 4 timmar.

kurt

SV: Rökeriproblem
« Svar #1 skrivet: 02 aug-12 kl 20:24 »
Det låter ju inte som du egentligen har något som genererar rök? Det kan vara bra att även mäta temperaturen i röken, där maten skall tillagas.

JoakimS

• -
« Svar #2 skrivet: 02 aug-12 kl 20:26 »
När jag har läst på på nätet så har jag sett två typer av rökar, en som producerar rök genom att du värmer spån och en del som går direkt på eldröken. Kan hända att jag har missuppfattat en del ritningar men nej, jag har ingen del som producerar rök annat än elden i eldstaden själv.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 02 aug-12 kl 22:18 »
Björkved är nog den allra värsta när det gäller att ge svart kletigt sot ifrån sig. Försök använda annan ved (t ex al) om du har sådan tillgänglig. Måste du använda björk, så skala bort all näver först.
Se till att brasan har tagit sig ordentligt innan du lägger in maten. Elda med luftöverskott, eventuellt kan det vara bra att ordna eldstaden så du kan släppa in både primär- och sekundärluft var för sig.

spektorn

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 aug-12 kl 14:18 »
Har själv gjort åt mig en rökugn som jag först murat en undredel
och ovanpå den en trälåda som jag lägger fisken eller vad jag nu röker
Undre delen är ca 80*80 och 90cm hög, på den ligger trälådan
i vilken borde gå 2 lådor med fisk åt gången ca 15-20kg
I den murade undredelen har jag lagt järnstänger över och på dem lagt stenar
ca 40 cm tjock lager,  de minsta överst.

Så till själva rökningen:jag brukar elda för fullt hela tiden så
det nästan knakar i fogarna på rökugnen , orsak:stenarna gör att
röken kyls av innan det kommer i beröring med det du röker
och det sotar inte (alved är det enda jag eldar med)

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser