Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ålder  (läst 1993 gånger)

Brännbols ompla.

  • Inlägg: 191
    • Uppland
    • Ullis Blogg
Ålder
« skrivet: 06 dec-06 kl 23:04 »
Jag undrar hur gamla getter blir...

Fick höra idag att dom bara blir runt 7år... Min get är runt 8år... Kommer jag inte ha henne kvar så mycket längre?

Fick för mig att jag hört tidigare att dom blir runt 12?

Vilket stämmer?
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Ålder
« Svar #1 skrivet: 06 dec-06 kl 23:56 »
12-15 år har jag fått lära mig att Getter kan bli.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Ålder
« Svar #2 skrivet: 07 dec-06 kl 00:35 »
jag vet åtminstone en get som är en liten bit över tio. men hon börjar bli riktigt gammal nu.

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
SV: Ålder
« Svar #3 skrivet: 17 feb-11 kl 22:54 »
Gammal tråd men är det någon som vet mer nu??
Mina kastrerade killar e 6 år nu till våren och pigga, glada och sociala.
Funderar på att skaffa några till då dom kan skolas in av dom gamla erfarna killarna hur vi har det här på gården.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ålder
« Svar #4 skrivet: 18 feb-11 kl 07:08 »
Jag tror att jag har hört omkring 15 år som en övre gräns, om geten blivit väl omskött under hela livet - och klarat sig undan CAE, som tar många getliv omkring 4 - 7 år.

  Ett enstaka exempel har jag hört om på en kastrerad bock som blev 17.  Men det var tydligen något extra intressant, att berätta om, så det är nog inte så vanligt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
SV: Ålder
« Svar #5 skrivet: 18 feb-11 kl 11:15 »
Ojdå, mitt i våras ålder då..... :-\
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
SV: Ålder
« Svar #6 skrivet: 18 feb-11 kl 22:29 »
Trollmor, nu har jag letat efter CAE och hittar inte något om vad det är.
Vad vet du om det??  :-\
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

mattetillmånga

  • Inlägg: 121
    • Övriga världen
SV: Ålder
« Svar #7 skrivet: 18 feb-11 kl 22:54 »
Nej! Är det sant!? Blir de inte äldre  ???. Jag som just fått två gettanter på 12 år... så ni menar att de kan vara på sin ålders höst  ::) Fasen också, inte undra på att den ena fått konstiga blodblandade flytningar från vaginan  :'( Borde självklart kollat upp bättre innan men fick för mig att de kunde bli runt 20 år. Jahapp, lyckan kanske blev kort då....

Sussilo

  • Gäst
SV: Ålder
« Svar #8 skrivet: 19 feb-11 kl 09:06 »
Lejonhjärta, dina kastrerade bockar lever nog ett bra tag till. De slipper hålla ordning bland getter som kan vara grälsjuka och anstränger sig inte med betäckningar, rangstrider och försvar av flocken. De lever ett behagligt latmansliv och med en utfodring anpassad till det, kan de säkert leva gott flera år till.  :).

Mattetillmånga, dina getter är "pensionärer". Flytningarna har nog inte med getens ålder att göra. Kontakta en veterinär.
« Senast ändrad: 19 feb-11 kl 09:10 av Sussilo »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ålder
« Svar #9 skrivet: 07 mar-11 kl 23:40 »
CAE utläses Caprint Artrit och Encefalit-Virus, (vilket på svenska blir ungefär Virus som orsakar inflammation i Hjärnan (hjärnhinnan kanske), och Leder hos Get).  Smittar med bland annat blod, råmjölk och KANSKE sperma.  Brukar oftast låta geten föda fram några kullar, som alltså med stor sannolikhet bär viruset vidare, innan det tar livet av geten.  Det lär ska gå att sanera bort, men då måste man jobba mycket:  Ta alla livkillingar från modern direkt vid födseln, och föda upp dem på annat än mjölk från besättningen.  Den enda jag känner som har lyckats hade både getter och kor, och "bytte" mjölk vid matningen.  Kalvarna drack getmjölken utan att bli sjuka, och komjölken innehöll inte detta virus.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

384 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser