Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som har era getter ute dygnet runt..  (läst 5674 gånger)

Zadie

• Västerbotten
Ni som har era getter ute dygnet runt..
« skrivet: 31 jul-12 kl 12:49 »

..vad gör de på natten?

Att mina hästar går på lösdrift är ett givet val sen jag lärde mig om deras dygnsrytm och sovmönster när de lever naturligt. Men nu står vi i valet om getterna ska bo (eller sannolikt kommer vilja bo) ute dygnet om, året om eller ej. De är uppenbarligen vana att gå in om nätterna sedan tidigare och ska man härda dem är det väl nu det är dags när det är så härligt väder.

Men det var inte lätt att hitta information om getters sovmönster och hur de själva vill leva över dygnet om de får välja. Jag hittade lite intressant information som menar att de inte direkt sover alls utan bara idisslar och vilar och att de gör detta helt oregelbundet spritt över dygnet. Vad säger era erfarenheter? Ligger era getter och myser i sitt hus om nätterna eller är de ute på upptåg ibland då med?

Jag kommer väl se på våra och låta dem bestämma, men är ändå nyfiken på om någon studerat sina getter över dygnet och har någon input i vad de pysslar med när de kan välja själva!
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Tösen

• Småland
SV: Ni som har era getter ute dygnet runt..
« Svar #1 skrivet: 31 jul-12 kl 13:29 »
Mina är väldigt kvällsaktiva hoppar och busar men när natten sen faller på är det knäpptyst.. Ibland sover de i vindskyddet och ibland PÅ vindskyddet ::)
Det blir vad du gör det till!

arivle

• Halland
« Svar #2 skrivet: 31 jul-12 kl 13:43 »
 De verkar gå in och ut hela tiden men har inte studerat dem så jättnoga vad de gör på natten, men jag tycker nog de brukar ta det lite lugnare på natten och hålla sig nära sitt hus. Så länge det är mörkt då. Men det beror nog på vädret mycket också.

Har mina ute året om med ett isolerat hus och de klagar inte. Men blir det blir en jätteslaskig vinter så klagar de heller inte om de får stå inne de värsta veckorna. :P
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

Lina W

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 31 jul-12 kl 14:37 »
Det beror lite på väder och vind. Är det skitväder är de inne mer både under natten och dagen. Är det kallt lägger de mer tid på att äta och mina ligger gärna ute i höspillet om det är bra väder även nattetid.
Jag upplever att det blir lugnare flockar om de kan gå ut och in som de vill (de bygger inte upp en massa överskottsenergi under natten som de kan ta ut på varandra.) Jag gillar också att de då kan få en naturlig dygnsrymt och jag är inte lika tidsbunden med att släppa in och ut de morgon och kväll.
Mina första Lappgetter var vana att sova inne i box men det var inga problem att lära de gå på lösdrift.

Rent generellt är det lättare att ha djur på lösdrift i norra Sverige eftersom marken fryser här och det kommer snö istället för regn vintertid.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 31 jul-12 kl 16:20 »
Har har haft mina getter både på lösdrift och box nattetid.
De föredrar definitivt att komma in i stall på natten. att bli övergivna ute vid ett vindskydd tycker de inte om, då står de och bräker efter oss, eller så kommer de springande mot grinden när de ser oss. Jag tror ärligt talat att de är lite mörkrädda av sig. De vill gärna gå en kvällspromenad och springa av sig lite spring i benen. Men sen är de nöjda och vill in i sin box och bli nattade och slappnar av.
De tar det lugnt hela natten och morgonen. Om vädret är varmt är de dåsiga även under dagen. När kvällen kommer och det är svalare ute så blir det piggare och har en stund på kvällen när de vill busa och springa och leka. Det är oftast då vi går en promenad.
getter är mer "grottdjur" än hästar. De känner sig trygga när de kan gömma sig i t.ex ett vindskydd, medan hästar gärna står ute i det öppna så de har full uppsikt runt omkring. Jag tror det är därför mina getter gärna kommer in i boxen på natten. Det känns tryggast så för dem.

isblomma

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 06 aug-12 kl 20:30 »
Våra dvärggetter går ut och in som de vill. Sommartid har de ett vindskydd, på vintern kan de gå in i ett oisolerat hus som vi har maaaaassa halm i. De har då dessutom fri tillgång på mat så de håller värmen. Nattetid både sommar och vinter är det knäpptyst hos dem, har aldrig sett dem vara ute och stoja då.
Man, dotter, två bonussöner, tre katter, tre dvärggetter med fyra killingar, samt sommarfår (två tackor & fyra lamm i år). Det är min familj!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 08 aug-12 kl 04:11 »
Beror på vad de kan behöva komma undan ifrån.  I mörkret ser de ju inte var de sätter fötterna, då vill de ingenstans gå.  De är inga långdistanslöpare som hästar, utan tycker om att vara skyddade i ett  stall - eller skyddade av starka mäktiga vänner som t ex människor!  Mygg och knott kan också driva in dem, liksom blåst.

Mina sov alltid på natten, och när de hade möjlighet så gick de på födosök ungefär 06 - 10 och 14 - 18.  Middagsvila hemma med idissling och en tupplur.  Varje födosökstur innehöll också en vila med idissling.  Men det var på sommaren.

De killingar jag fött upp inne sov ungefär när jag gjorde det - men väckte mig när de var kissnödiga.  Om jag någon gång kommit ut till stallet i otid, har det hänt att jag väckt dem.

Ledarbocken sov alltid innanför dörren, såg ut som att han vaktade.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Zadie

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 14 aug-12 kl 13:22 »

Tusen tack för allas input!

Jag vill poängtera att jag inte på något vis jämför getter med hästar rent beteende-mässigt, ville bara belysa att det är naturligt beteende som vägleder mig i beslutet om lösdrift eller ej - inte hur praktiskt det är för mig.

Men angående getter och deras dygnsrytm och beteende när de kan välja så låter det ju lite olika men rätt lika ändå. Av era erfarenheter och det jag börjar lära mig från de individer jag faktiskt kan studera så drar jag slutsatsen att de nog gärna bor i lösdrift så länge huset/grottan/hemmet är tillräckligt trygg och mysig.

I dagsläget går mina två småbockar (3&7 månader) ute dygnet runt och har tillgång till ett upphalmat gammalt vagnslider där det bara är som ett kryphål in. De verkar stormtrivas! Mina fyra getter som är 1,5 år vägrade dock vara i den hagen ens i några timmar för det var så läskigt. Kommer det en bil springer grabbarna in i huset, getterna sprang upp på gården..  Damerna får helt enkelt fortsätta komma in i sina boxar tills vi byggt en ny fin superbra trygg "grotta" åt dem och sen provar vi och ser! :)

Igen tack alla, det är så bra att ni finns! :)
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 15 aug-12 kl 03:52 »
En skillnad mellan hästar och getter i det vilda är att ledarbocken låter söner och döttrar gå kvar i flocken, medan hingsten förebygger inavel genom att köra bort barnen, särskilt sönerna.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 aug-12 kl 08:13 »
Jag upplever att det blir lugnare flockar om de kan gå ut och in som de vill (de bygger inte upp en massa överskottsenergi under natten som de kan ta ut på varandra.) Jag gillar också att de då kan få en naturlig dygnsrymt och jag är inte lika tidsbunden med att släppa in och ut de morgon och kväll.

Jag instämmer. Getter är utomhusdjur och ska ha den möjligheten hela året. Vindskyddet ska vara tillräckligt djupt så det finns torrt utrymme även när det regnar/snöar "snett" och vara tillräckligt stort för att också den som står lägst i rang ska kunna ta sig in.

Sussilo

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 aug-12 kl 08:29 »
(...) drar jag slutsatsen att de nog gärna bor i lösdrift så länge huset/grottan/hemmet är tillräckligt trygg och mysig.

I dagsläget går mina två småbockar (3&7 månader) ute dygnet runt och har tillgång till ett upphalmat gammalt vagnslider där det bara är som ett kryphål in. De verkar stormtrivas!

Lösdrift passar utmärkt för getter :). Förstår att dina småbockar gillar sitt ungkarlsbo. Det låter supermysigt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser