Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nikola Tesla, Edwin Gray och Free Energy  (läst 15070 gånger)

WannaB

• Vill så mycket, kan så lite...
Re:Nikola Tesla, Edwin Gray och Free Energy
« Svar #20 skrivet: 21 mar-07 kl 15:35 »
Även om jag är så totalt okunnig som man kan bli när det gäller teknik, så uppskattade jag väldigt mycket att läsa Teslas bok "Mina uppfinningar" (Atlantis, 2000, ISBN 91-7486-501-3). Det är en biografi och som sagt även väldigt intressant även om man inte fattar ett jota om teknik. ;D
Så även om jag inte fattar ett skvatt av vad ni skriver och ritar, så tycker jag att det är intressant. ;D ;D
/WannaB, bydåre ;)
Det är inte lätt att vara profet i eget land, men det är inte så illa att vara bydåre heller.

surfturf

« Svar #21 skrivet: 30 mar-07 kl 11:33 »
Mitt i oljebolagens diktatoriska grepp om våran värld är det viktigt att kunna ifrågasätta vad man lärt sdig från barnsben, hur patetiskt det än kan låta... Som att Afrika är fattigt för att de är utvscklingsländer och alltså inte kommit så långt, eller att olja är ett nödvändigt ont och att en god ekonomi är detsamma som en ekonomi som skall öka exponentiellt i all framtid trots att ingen någonsinn svarat på nyttan med detta eller till och med ställt frågan "vad är lycka"? "Vad är det vi strävar efter"?

Jag har rensat bland mina suraste inlägg nu för det började bli pajkastning  ;) Förlåt..  
Tröttnade på inlägg om saxar i överljudsfart från folk som inte verkar läsa hela tråden innan de postar kommentarer.

/Ola
« Senast ändrad: 02 apr-07 kl 15:56 av surfturf »

Tompas11

• Västmanland
« Svar #22 skrivet: 30 mar-07 kl 22:28 »
Ursäkta men nu förstår jag inte... ???
Vem har postat föraktfulla kommentarer?
If it doesn't work, chrome it!

surfturf

« Svar #23 skrivet: 30 mar-07 kl 23:02 »
Visst är det bra att folk länkar till sidor som beskriver fysikens grundlagar tex, men hur skall man kunna diskutera en kraft som frigör sig IFRÅN den primära elströmmen (alltså inte har med det där flödet som måste ha ny kraft tillförd, att göra), om folk inte läser ens det första inlägget?
« Senast ändrad: 02 apr-07 kl 01:47 av surfturf »

trädman

« Svar #24 skrivet: 31 mar-07 kl 23:22 »
Har svårt att förstå vad det skulle vara för fel att hänvisa till exempelvis erkända fysiska "lagar". Att man med enkla välkända prylar som spolar, kondensatorer etc skulle kunna frigöra sig från ellärans och fysikens grunder och börja "producera" energi på ett helt nytt och okänt sätt förefaller milt uttryck mindre sannolikt. Det finns därför all anledning att vara ganska källkritisk. Det har genom historien av och till uppträtt personer som  hävdar att de framställt "evighetsmaskiner" dvs något som "producerar" energi. Hittills har ingen av dessa visat sig fungera. Det är väl inte orimligt att att även välunderbyggda fysiska fenomen får framföras i debatten. Finns det någt publicerat som uppfyller grundläggande krav på vetenskaplighet kring dessa fenomen? Ett sådant krav är reproducerbarhet...

surfturf

« Svar #25 skrivet: 01 apr-07 kl 14:39 »
Själv är jag mycket intresserad av vetenskaplighet och en god ton i samtalet och högt i tak när det gäller källkritik, och det är därför jag skapat den här tråden.. så att vi intresserade kan hjälpas åt att sätta oss in i denna forskning.

De fysiska lagarna  innefattar överhuvudtaget inte den typ av puls som Tesla, Gray, Lindemann och senast Gary Magratten vigt sina liv åt.

Förstår överhuvud taget inte vad trädman menar med "välkända prylar". Det är precis det de inte är. Men benämningar som "coil" och "tube" kan förvilla. Det låter lite simplare än det är för han hann väl inte sätta namn på grejerna..

Jag fascineras av hur stort det är att tränga igenom en psykologisk spärr och närma sig ett ämne "vetenskapligt". Dessa vetenskapsmän är vid sidan av att de utför ett obegripligt svårt arbete, bespottade på gränsen till en häxprocess, och så fort de närmar sig en slags högre insikt om vad de håller på med verkar de gripas av en girighet så stor så de går under jorden och förgör sig själva. Det är iallafall min syn på varför Gray försvann och varför det är så tyst om Magratten i skrivande stund.

/Ola

http://thepiratebay.org/tor/3596140/Tesla_s_Radiant_Energy_an_illustrated_lecture_by_Peter_Lindem
« Senast ändrad: 02 apr-07 kl 02:00 av surfturf »

Skytten

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 01 apr-07 kl 15:19 »
Inte så konstigt att man blir skeptiskt! Ett fungerande "Free Energy" system skulle kullkasta ganska mycket av nuvarande vetenskap.

Det förekommer ju då och då att det dyker upp ting som liknar ett genombrott för att skrota etablerade sanningar.
Tex kall fussion, det har inte kunnat upprepas, och halvt om halvt har man medgivit misstag, dock inte bedrägeri.

Misstag och överdriven optimism i forskningsresultat kan förekomma.

Men allt som oftast visar det sig att dessa apparater förespeglas fantastiska egenskaper, inte som i andra sammanhang söker skydd via patent, utan man har alla möjliga förklaringar till att inte offentliggöra sina rön, det är inte heller brist på konspirationsteorier. Vanligtvis stora multinatinella företags sabotage.

I vissa fall kan bedrägeri bevisas.

Det finns friktionsvärmare, som med speciell utformning, ger oerhörda värmemängder, det finns magnetapparater som väger ton och är oerhört komplicerade, förevisas för investerare, och sen försvinner innovatören.

Det finns spolar av ofantliga dimensioner, som ger lite mer energi än vad som matas in, speciellt om en "störande" induktionskälla finns i rummet bredvid.

Nätet är fullt.

Det ska ganska mycket till för att bevisa något som inte är vedertaget, och det är väl inte orimligt att det finns mycket skepsis.

Det finns oxå en lockelse i detta liknande den tidigare akemins lockelse, att finna "den vises sten" är en lockelse som ibland gränsar till såväl magi som religion, en högst mänsklig egenskap, och ibland framförs "upptäckten" som ett evangelium.

Men jag vill se ett fungerande stycke, och tills dess förhåller jag mig mycket skeptisk, för att inte säga "fördomsfull".

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

surfturf

« Svar #27 skrivet: 01 apr-07 kl 23:40 »
                                                      1

Som kommentar till fysikens lagar hittade jag följande formulering :

"What's that you say - perpetual motion is impossible? My, you're a difficult one to please. The electrons in the molecules of rock formations have been orbiting steadily for millions of years without stopping - at what point will you agree that they are in perpetual motion? So, why don't electrons run out of energy and just slow down to a standstill? Quantum Mechanics has shown that the universe is a seething cauldron of energy with particles popping into existence and then dropping out again."

Källa:   http://panacea-bocaf.org/files/patrickkelly/Start.html (practical guide to free energy devices)

2

Jag har erbjudit mig att seeda "The keely net conference" åt den som vill se den. För den som inte är bekant med nerladdning av torrentfiler kan jag beskriva det i ett privat meddelande. Det finns inget olagligt i att ladda ner dessa tre filmer från mig.

3

Bilden i inlägg 16 är Edwin Gray som kör en av sina motorer som han turnerade med. Till och med när han körde sina motorer inför publik var det många som vägrade tro på honom. Skeptikerna var övertygade att det fanns en dold sladd som tillförde energi. Det är ännu svårare att så här i efterhand blidka skeptiker. Detta är ju Internet och allt är elektroniskt och högst abstrakt (som en jämförelse).

4

"The Space Energy Association (Don Kelly, P.O. Box 1136, Clearwater, FL 34617) is building a prototype Swiss M-L converter. This is a development of the old Wimshurst generator designed by Paul Baumann and operating at the Methernitha community in Switzerland for many years."

Se där.. här har vi postadress och allt till det mest konkreta beviset på en "nutida" utveckling och användning av tekniken hittills som jag hittat. Någon som känner för att droppa Don Kelly en rad eller två?

Källa: http://www.padrak.com/ine/NEN_6_6_7.html

The Methernitha community är en frireligiös grupp (typiskt..) som sägs ha använt sig av 5 eller 6 motorer i decennier. Det kanske helt enkelt flippar för folk som kommer i kontakt med en fungerande maskin.. ???  

5

Jag har mailat Alan D Sterling som skriver på PES Network Inc. för en kommentar till ovanstående. Nyligen har det tillkommit på hans sidor, beskrivning av läget just nu, som bland annat inkluderar mailkontakt mellan honom och Grays ättlingar som i skrivande stund börjat arbeta för att återföra Edwins kunskap och motorer till familjen och vid rätt anbud sälja..

Läs hela denna nyhet på adressen:

http://images.google.se/imgres?imgurl=http://pesn.com/
2005/08/19/9600152_EV_Gray_nephew/
EV_Gray_motor_a.jpg&imgrefurl=http://pesn.com/
2005/08/19/9600152_EV_Gray_nephew/
&h=512&w=768&sz=34&hl=sv&sig2=Ee-
uwdrJ8t0oq4zITWM2UA&start=37&um=1&tbnid=04a0nLXt-5UqYM:&tbnh=95
&tbnw=142&ei=6RYQRsO7KJGw0wStqY3QAw&prev=/images%3Fq%3Dedwin
%2Bgray%26start%3D20%26ndsp%3D20%26svnum%3D10%26um%3D1%
26hl%3Dsv%26sa%3DN

Det pågick redan förhandlingar om försäljning av tekniken för några år sedan men tyvärr hade förhandlarna sitt kontor i en byggnad som skulle bli berömd för att ha plockats ner av någon eller några (vilket vi får veta sanningen om, om två år när Bushen kliver av tronen)

"As recent as 2001, a group from the World Trade Center in New York were in negotiations with a member of the family.  The WTC group was offering $1 million up front for each of the siblings, but the siblings wanted royalties in addition.  That was the stage negotiations had reached when the WTC group lost their lives on Sept. 11 in the demolition of the towers."

« Senast ändrad: 02 apr-07 kl 06:33 av Petter B »

trädman

« Svar #28 skrivet: 02 apr-07 kl 00:20 »
Det är inte mycket av det jag sett som uppfyller elementära krav på vetenskaplighet i detta. Att det skulle vara något slags högre vetenskap att "frigöra" sig från etablerad grundläggande fysik verkar märkligt. Skulle det fungera så skulle det också vara möjligt att upprepa. Går det inte att upprepa så är det sannolikt humbug. Kombinationen med allehanda konspirationsteorier, olyckliga sammanträffande 11/9 osv gör inte saken bättre. Att någon påståtts vara beredd att investera säger väl inte så mycket. Det har satsats mycket större belopp än så på ren humbug genom historien. Att det finns energi i berg är knappast nytt och hjälper inte Free energy. Den kan utvinnas med hjälp av känd teknik, såkallad kärnkraft.

Skulle någon upptäcka en "puls" som ett nytt fenomen skulle det platsa i Science el Nature och knappast behöva publiceras på obskyra webplatser. Att det finns filmer demonstrationer etc bevisar knappast någonting. Det finns de som lyckas inbilla folk att de kan böja skedar med tankekraft också. Och tjäna pengar på det.

Men var och en har naturligtvis rätt att tro på vad han eller hon vill. Det är knappast en slump att det finns en rad kopplingar mellan free energy och allehanda religiösa sekter.

surfturf

« Svar #29 skrivet: 02 apr-07 kl 02:28 »
Och vad är du för slags högre kraft ? Hertigen av skeptikerland ?  

Din kritik är lika grundlös som det du klagar på. Du gör dig ju inte direkt känd för att gå till källorna ..

Vilka "Kombinationer med allehanda konspirationsteorier" syftar du på? Att jag ifrågasätter oljan?  

Uttrycket konspirationsteorier kommer ur en amerikansk kontext, där allt som är ifrågasättande rörs ihop till en och samma sörja med Ufo:n, new age, shape shifting Lizards och politiska komentarer. Det är ett effektivt uttryck som slätar över det mesta och som jag helst undviker. Om du rör ihop det till en sörja av konspirationer är det ditt problem. Kopplingen till World Trade Center var inte mer än en anekdot  som jag tog upp för att belysa vilka tillfälligheter som gjort att tekniken försenades ytterligare några år.

Kanske var bra att jag fick klargöra det..

Lycka till att läsa in dig på ämnet. Under tiden fondsparar jag i Merrill Lynch New Energy och väntar på att Bush skall kliva av tronen ;)

fleming

« Svar #30 skrivet: 04 apr-07 kl 17:20 »
det är väldigt märkligt men mänskligt att hålla sig fast vid vedertagna "vetenskapliga" sanningar som om dessa skulle innehålla svaret på skapelsens oändliga labyrinter, obs! oändliga. den vetenskap som vidarebefodras som den offentligt vedertagna är säkert långt efter den vetenskap som vetenskapen arbetar med idag. det är ytterst dumt och förringande mot skapelsen att betrakta densamma utifrån den utsiktspunkt människan står vid idag då det är långt kvar till dess högsta utblickspunkt och där vägen dit säkert innehåller sådan "vetenskap" som utifrån den begränsade vy som till idag exponerats för mänskligheten betraktas som humbug och trams så fort nya dimensioner växer fram. ännu så länge befinner sig människan långt ner på stegen och borde ha en större ödmjukhet inför skapelsens storhet och dess oändlighet i sitt sätt att betrakta den. det kan dyka upp det mest osannolika "sanningar" under vägen.

trädman

« Svar #31 skrivet: 04 apr-07 kl 23:33 »
det är väldigt märkligt men mänskligt att hålla sig fast vid vedertagna "vetenskapliga" sanningar som om dessa skulle innehålla svaret på skapelsens oändliga labyrinter, obs! oändliga. den vetenskap som vidarebefodras som den offentligt vedertagna är säkert långt efter den vetenskap som vetenskapen arbetar med idag. det är ytterst dumt och förringande mot skapelsen att betrakta densamma utifrån den utsiktspunkt människan står vid idag då det är långt kvar till dess högsta utblickspunkt och där vägen dit säkert innehåller sådan "vetenskap" som utifrån den begränsade vy som till idag exponerats för mänskligheten betraktas som humbug och trams så fort nya dimensioner växer fram. ännu så länge befinner sig människan långt ner på stegen och borde ha en större ödmjukhet inför skapelsens storhet och dess oändlighet i sitt sätt att betrakta den. det kan dyka upp det mest osannolika "sanningar" under vägen.

Jag har stor ödmjukhet inför att vi inte kan se in i framtiden och att det finns mycket kvar att utforska. Vi har dock ingen annan utsiktspunkt än den vi befinner oss på oavsett hur mycket vi skulle önska det. Vi får därför använda den efter bästa förmåga. Att den vetenskap som är " den offentligt vedertagna" skulle vara "långt efter den vetenskap som vetenskapen arbetar med idag" är inte nödvändigtvis sant. Det är väldigt beroende på vad man använder för källor. Med ovanstående resonemang kan man hårddraget försvara allsköns vidskepelse och galenskap med att vi inte känner till allt. På något sätt måste vi ändå försöka skilja humbug från det som är "sannt" dvs underbyggt och möjligt att upprepa. Det är därför vetenskapen utvecklats.

En bra princip är att extraordinära påstående kräver extraordinära belägg. Påstår man att man kan producera energi av "ingeting", dvs en evighetsmaskin som kan uträtta nyttigt arbete krävs ganska rejäla underlag för att det ska vara trovärdigt.  En fungerande maskin som låter sig utvärderas av oberoende exempelvis. Om nu en person ger ut en bok som beskriver hur man producerar energi på ett hittills helt okänt sätt som står helt i strid med några av fysikens fundamenta, fundamenta som visats sig hålla vetenskaplig prövning under mycket lång tid, är det egendomligt att det inte finns någon sådan maskin i drift som undergått vetenskaplig undersökning.

surfturf

« Svar #32 skrivet: 10 jul-07 kl 00:38 »
Nu har hittat ett forum för förtryckt vetenskap om alternativ energi som jag drömt om att finna.  

Här Trädman kan du skaffa dig allt extraordinärt du önskar. Vad du nu väger in i ditt uttryck. Varsågod här kan man lära sig allt om Tesla,Gray,Keely,Moray,Lindemann,Meyer mfl.. inklusive resonemangen kring oljebolagens förtryck av teknik.

http://merlib.org/person/stanley-meyer

http://merlib.org/mirror/pgfed
« Senast ändrad: 10 jul-07 kl 00:44 av surfturf »

Don Purush

• Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
« Svar #33 skrivet: 11 aug-07 kl 18:51 »
Tesla är intressant.. men varför associerar jag Tesla med HARP och andra mystiska experiment som sägs stå i ondskan tjänst??
Googlar man runt på nätet stöter man ofta på Tesla i konspirationsteoretiska sammanhang varför??
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

surfturf

« Svar #34 skrivet: 09 sep-07 kl 13:42 »
Eftersom:

1: Familjen Rockefeller gjorde hela den industrialiserade världen beroende av olja.

2: Eftersom uttrycket "konspirationsteori" på ett väldigt effektivt sätt buntar ihop och förlöjligar alla oliktänkare och regimkritiker i USA.

3: Eftersom det finns andra alternativ! Om det inte fanns andra alternativ hade du inte blivit matad med lika många lögner och villfarelser. Det finns folk som jobbar med att maskera sanningen för dig och bara för att jag säger det så betyder det inte att jag tror att hela världen ingår i en enda stor konspiration. Det finns ingen sådan konspiration.. Men den amerikanska säkerhetstjänsten finns och lobbyister finns :)

4: Eftersom det finns så mycket pengar i oljan.

Så.. eftersom skepsisen är så stor i ämnet alternativa energikällor skall jag försöka att starta en ny tråd om moderna regimkritiker. Sålänge kan ni börja forska via länkarna nedan.

Läs förresten "Armed madhouse" av Greg Palast.
http://www.amazon.com/Armed-Madhouse-Baghdad-Orleans-Sordid-Secrets/dp/0452288312/ref=pd_bbs_sr_1/103-0338261-4409417?ie=UTF8&s=books&qid=1189337783&sr=8-1

http://video.google.com/videoplay?docid=7812498182087952980&q=greg+palast&total=412&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=1

Don Purush

• Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
« Svar #35 skrivet: 09 sep-07 kl 14:20 »
Eftersom:

1: Familjen Rockefeller gjorde hela den industrialiserade världen beroende av olja.

2: Eftersom uttrycket "konspirationsteori" på ett väldigt effektivt sätt buntar ihop och förlöjligar alla oliktänkare och regimkritiker i USA.

3: Eftersom det finns andra alternativ! Om det inte fanns andra alternativ hade du inte blivit matad med lika många lögner och villfarelser. Det finns folk som jobbar med att maskera sanningen för dig och bara för att jag säger det så betyder det inte att jag tror att hela världen ingår i en enda stor konspiration. Det finns ingen sådan konspiration.. Men den amerikanska säkerhetstjänsten finns och lobbyister finns :)

4: Eftersom det finns så mycket pengar i oljan.

Så.. eftersom skepsisen är så stor i ämnet alternativa energikällor skall jag försöka att starta en ny tråd om moderna regimkritiker. Sålänge kan ni börja forska via länkarna nedan.

Läs förresten "Armed madhouse" av Greg Palast.
http://www.amazon.com/Armed-Madhouse-Baghdad-Orleans-Sordid-Secrets/dp/0452288312/ref=pd_bbs_sr_1/103-0338261-4409417?ie=UTF8&s=books&qid=1189337783&sr=8-1

http://video.google.com/videoplay?docid=7812498182087952980&q=greg+palast&total=412&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=1

Här finner du sanningen. Michael Tsarion

tsarion

Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #36 skrivet: 10 sep-07 kl 00:13 »
Nu har hittat ett forum för förtryckt vetenskap om alternativ energi som jag drömt om att finna.  

Här Trädman kan du skaffa dig allt extraordinärt du önskar. Vad du nu väger in i ditt uttryck. Varsågod här kan man lära sig allt om Tesla,Gray,Keely,Moray,Lindemann,Meyer mfl.. inklusive resonemangen kring oljebolagens förtryck av teknik.

http://merlib.org/person/stanley-meyer

http://merlib.org/mirror/pgfed

Har följt den här tråden, sedan begynellsen och tycker att man skall vara ödmjuk inför okända svårförklarig händelser som faktisk går att upptäcka, men är svårpåvisbara.

Eftersom jag är nyfiken på det mesta vestenskapligt, så ser jag också på sådana TV-program. En kväll fastnade jag kring vapenteknologin, och flygfarkoster.

Det är sedan gammalt känt att luftfriktionen, till och med smälter titan, innan mach 3.

Nu är det kännt att man via svensk signalspaning uppfattat flygande föremål på mach 16,5. Så mycket har kommit fram att vid höga hastigheter så bildas att plasmaparaply runt flygkroppen, och att denna skärm går att styra via magnetfält.

Jag vet inte hur pass vetenskapligt det är dokumenterat av våra "normala" fysikaliska lagar, men tanken har drabbat mig, man kanske skulle kunna surfa på Van Allen bältena runt vår jord.

Leif 8)

Vattendoktorn fd

« Svar #37 skrivet: 10 sep-07 kl 00:30 »
Jag har läst i den normalt vederhäftiga flygtidskriften Air International om att ryssarna experimenterat med plasmaskärmar på flygplan, ev också på torpeder (den sk Shkval).

Tror jag säkert, men i detta aktuella fallet rörde det sig om Yankees, och det har förekommit, och registrerats, och erkännts.

Man håller på att utveckla detta vidare. Intressant.

Leif

Vattendoktorn fd

« Svar #38 skrivet: 10 sep-07 kl 00:50 »
Med plasmaskärm blir (antar jag) inte den aerodynamiska utformningen kritisk för hypersonisk fart,
man kan optimera flygkroppen för lägre hastigheter = mer cargo.

Som jag minns det har man en plasmagenerator ombord, som genom nåt slags spröt i fronten skickar ut plasma,
vilket böjs av fartvinden som en hinna kring flygkroppen.

Stämmer precis, men man tittar också på att ersätta rymdfärjorna med liknande framdrivning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser