Det framgår inte om dina kopparmaraner är svart kopparhalsad eller blå kopparhalsad.
Jag förmodar att det är svart kopparhalsad eftersom det är vanligast.
I sådana fall är det nog som kaninochhöns föreslår att det finns en vetefärgad individ någonstans i bakgrunden.
Eftersom svart är dominant över vete blir en korsning mellan svart och vete svart, men bär på ett anlag för vete (men som inte syns).
Parar du sedan två av dessa kommer hälften av kycklingarna att få dubbla uppsättningar av vetegenen och därför bli vete färgade.
Är de däremot blå kopparhalsade kan de ljusa vara spättade, vilket sker när man parar två blå individer.
Blått är en "utspädning" (dilute) av svart så resultat blir 1/3 blå, 1/3 svarta och 1/3 spättat dvs dubbelt "utspätt".
Jag hade några som kläcktes ljusa förra året från en grupp av både svart och blå kopparhalsade, men tyvärr sålde jag alla som kycklingar så jag vet inte hur de såg ut som vuxna. Men jag förutsätter att de blev spättade.
Hitintills i år har jag inte fått några sådana, trots att et är samma avelsgrupp, så uppenbarligen har de blå (en tupp och en höna) inte parat sig med varandra i år.