Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför föds mina kopparmaraner ljusgula? Albino?  (läst 1740 gånger)

empre

• Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
Varför föds mina kopparmaraner ljusgula? Albino?
« skrivet: 25 jul-12 kl 23:14 »
Har kläckt en del ägg nu och vissa av kycklingarna föds ljusgula. Har någon annan varit med om detta? Vad jag vet så är det föräldradjuren riktiga/äkta kopparmaraner. Så himla mystiskt.... Dom är inte blinda, för dom pickar på äggskalet i maskinen.
Bor på landet med hund, katter, getter, höns , kalkoner och vaktlar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Varför föds mina kopparmaraner ljusgula? Albino?
« Svar #1 skrivet: 25 jul-12 kl 23:22 »
Skulle tro att någon eller några av föräldradjuren bär dolda anlag för annan färg. Som exempel är vit (recessiva varianten) en färg som kan poppa upp ibland trotts att båda föräldradjuren är svarta. Då har både mamma o pappa burit anlag för vitt och 25% av avkommorna ärver då ett anlag från varje förälder, får anlaget i dubbel uppsättning och föds vit.

Uppdatera gärna hur de kommande fjädrarna ser ut att bli. =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

kaninohöns

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 25 jul-12 kl 23:30 »
Maraner finns i koppar,gökfärgad(svart grå randiga) o vete(ljus brun)).
Kanske finns vete färgad i dina maraner tillbaka  i föräldra djuren mm. o då kanske föds de så de ser vita ut när de kläcks ??? ???
Bor på Österlen,Skåne med fru o mina 3 killar, Har Stor kochin.Aurucana

curant97

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 25 jul-12 kl 23:49 »
Har kläckt en del ägg nu och vissa av kycklingarna föds ljusgula. Har någon annan varit med om detta? Vad jag vet så är det föräldradjuren riktiga/äkta kopparmaraner. Så himla mystiskt.... Dom är inte blinda, för dom pickar på äggskalet i maskinen.

Varifrån kommer äggen? Är det från ett samhälle inte långt bort från dig?  ::)

Därifrån har jag iaf en vetefärgad tupp! Alla de andra var koppar, både hönor och tuppar.
Men han såg ut som de andra när han var liten...

Han har iaf fått vara kvar. Spännande att se vad det blir sen...
"Om Gud hade menat att människan skulle gå hade han gett oss fyra ben. Istället gav han oss två - ett för vardera sidan av en häst."

nittonhundranittiofem

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 26 jul-12 kl 00:04 »
Maraner finns i koppar,gökfärgad(svart grå randiga) o vete(ljus brun)).
och MASSOR av andra färger.

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
« Svar #5 skrivet: 26 jul-12 kl 05:50 »
Det framgår inte om dina kopparmaraner är svart kopparhalsad eller blå kopparhalsad.
Jag förmodar att det är svart kopparhalsad eftersom det är vanligast.
I sådana fall är det nog som kaninochhöns föreslår att det finns en vetefärgad individ någonstans i bakgrunden.
Eftersom svart är dominant över vete blir en korsning mellan svart och vete svart, men bär på ett anlag för vete (men som inte syns).
Parar du sedan två av dessa kommer hälften av kycklingarna att få dubbla uppsättningar av vetegenen och därför bli vete färgade.

Är de däremot blå kopparhalsade kan de ljusa vara spättade, vilket sker när man parar två blå individer.
Blått är en "utspädning" (dilute) av svart så resultat blir 1/3 blå, 1/3 svarta och 1/3 spättat dvs dubbelt "utspätt".
Jag hade några som kläcktes ljusa förra året från en grupp av både svart och blå kopparhalsade, men tyvärr sålde jag alla som kycklingar så jag vet inte hur de såg ut som vuxna. Men jag förutsätter att de blev spättade.
Hitintills i år har jag inte fått några sådana, trots att et är samma avelsgrupp, så uppenbarligen har de blå (en tupp och en höna) inte parat sig med varandra i år.
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 31 jul-12 kl 22:47 »
Tuppar av vetemaran och svart kopparmaran är väldigt lika i färgen. Det händer att folk har vetetuppar till sina kopparhönor utan att vet om det. En korrekt färgad Svartkoppar tupp har helt svarta vingar medan en vetemarantupp har utöver svart även brunrött i vingarna.

Vetekycklingar föds gula och efter ca 1 vecka kan du könsortera dem efter hur färgen på vingarna ser ut. Tuppar får svartbruna vingfjädrar och hönorna brungula.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser