Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självbindare som kärvar  (läst 7172 gånger)

Erik Gunnar

• -
Självbindare som kärvar
« skrivet: 24 jul-12 kl 22:19 »
Hej!
Har köpt mig en JF självbindare som jag hade tänkt bruka till hösten, jag har inte kollat upp beteckningen men jag tror att den är samma modell som den 100%ige bonden Frank har.

Jag tycker självbindaren ser ut att vara mycket gott skick och den har nog inte gott många säsonger.
Har provkört den idag och det är något som inte är rätt i själva bindningsmekanismen. Om den går "torr" så tvinnas det runt tråd inne i mekanismen och när jag lassade på gräs matade den ut den utan att göra kärvar. Bland gräset som matades ut fann jag stumpar av avklippt tråd (tycker det ser ut som den klippts av och inte dragits av) och inne i mekanismen ser det ut som tråden har tvinnats runt ett hjul med knutar och öglor som sticker ut.

Tråden satt i nålen när jag hämtade den, och fast den ramlade ur när jag spolade ren maskinen är jag hyfsat säker att tråden är rätt dragen.

Är det någon som har erfarenhet av denna typ av problem?

Existens?

• Gäst
SV: Självbindare som kärvar
« Svar #1 skrivet: 24 jul-12 kl 22:36 »
Det är ju inte absolut säkert att du har fått samma effekt när du 'lassade' in gräs, som när den slår spannmål.. Spannmålen ska ju samlas mot ett anhåll tills det är lagom mycket, och då löser anhållet ut och sätter igång knytmekanismen.

Att tråd lindas runt brukar bero på att den lilla kniven som sitter i knytaren har blivit rostig och slö, och inte klipper av tråden som den ska.

Eller att du har fel tråd.. Knytapparater är nästan som personliga och en vill ha en särskild sorts tråd, medan en annan vill ha nåt annat för att de ska fungera perfekt.

Har själv kört med en sån JF, och det är ju en smidig liten lättbindare, till skillnad mot de tunga svenska klumparna..Den brukar fungera klanderfritt.

Erik Gunnar

• -
« Svar #2 skrivet: 24 jul-12 kl 23:13 »
Jaså, "känner den av" hur mycket som har ansamlats innan den löser ut och binder en kärve? Jag har varit lite förvånad över att det annars inte finns några ställskruvar eller liknande på hur stora kärvarna binds eller hur hårt maskinen binder. Jag antog att kärvarnas storlek därmed blev i relation till hur tätt säden stod.

Jag har använt tråden som låg i bunken så den är inte ny, men jag kan se om jag klarar av att ta bort knivarna och slipa dom.

Det är inte så att någon har en bruksanvisning? Hade ju vart toppen isf

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 jul-12 kl 23:28 »
Jo, säden trycks mot anhållet, som sen löser ut och startar knytningen, och till sist kastar ut kärven.

Annars hade ju vissa kärvar blivit bara några strån, och andra fullproppade..och det lär man inte ha accepterat på den tiden.

Anhållet lär vara justerbart så man kan ställa in hur stora kärvar man vill ha.

Erik Gunnar

• -
« Svar #4 skrivet: 25 jul-12 kl 12:59 »
Tackar så mycket!
Jag tror det måste fattas någon fjäder eller liknande då anhållet står rakt upp, antar att det ska fjädra tillbaka så det trycks bort när kärven är nog stor. Iom att anhållet nu ramlar tillbaka så utlöses bindningsmekanismen vid varje varv.
Ser ut som det fattas något del inne i huset också då en del armar inte fjädrar tillbaka mm.
Har tagit lite bilder men de är förstora att bifoga här tyvärr

Existens?

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #5 skrivet: 25 jul-12 kl 13:06 »
Förminska bilderna. .det blir mycket lättare att förklara då. .

Erik Gunnar

• -
« Svar #6 skrivet: 25 jul-12 kl 13:40 »
Kanske fungerar med GIF!
Första bilden visar vad jag antar är anhållet, jag har tryckt tillbaka det på bilden men om jag släpper det ramlar det bakåt så det blir stående lodrätt.
Bild 2 är i huset, blå prick är vid axel för anhållet, röd vid nålens axel, gul vid en bricka som är spänd med en fjäder, ser lite märkligt ut då jag inte ser att den kan gripa in i något.
Rosa prick är vid en arm som troligtvis har med utlösningen av bindningsmekanismen att göra, antar att den borde va fjäderbelastad så att den åtgår till ett normalläge efter att ha löst ut,

Erik Gunnar

• -
Självbindare som kärvar
« Svar #7 skrivet: 25 jul-12 kl 22:27 »
Har gjort nya framsteg och kommit fram till att det fattas en fjädring som skall sitta i reglaget uppe till vänster

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 jul-12 kl 22:44 »
Bra!  Principen är ju att när det löser ut så ska 'innanmätet'i det stora kugghjulet åka med runt ett varv. Och då dra med sig det långa staget till nålen. Samtidigt går knytapparaten ett varv. När knytningen är färdig ska de stora gafflarna som syns på första bilden, lyfta ut kärven.

Bäst är ju om du kan stå med den på tomgång snurrande, och se vilket stag det är som löser ut alltihop, och sen klura ut hur det ska kopplas till anhållet.

var bor du ungefär..det ginge ju att titta förbi en sväng i värsta fall..

Erik Gunnar

• -
Självbindare som kärvar
« Svar #9 skrivet: 26 jul-12 kl 18:19 »
Huserar i västersta av västra Wermland. Har lagat fjädringen provisoriskt, men det vore toppen om det gick att se hur det egentligen ska se ut, kanske blir lurigt att få rätt fjädringskraft och storlek på kärvarna annars

Existens!

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 jul-12 kl 22:55 »
Ska kolla inne på farsans gamla kontor och se om det ligger nån bok om bindaren där..

Erik Gunnar

• -
Självbindare som kärvar
« Svar #11 skrivet: 27 jul-12 kl 23:06 »
Det hade vart toppen!

Erik Gunnar

• -
« Svar #12 skrivet: 07 sep-12 kl 20:49 »
Nu ser det ut som JFen snurrar som den ska, Existens har du någon magkänsla hur fort man ska köra? Växel rel varv?
/E

Existens!

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 sep-12 kl 12:26 »
Du ska köra så fort så det flyter genom maskinen.  Haspeln ska bara lätt lägga ner säden på mattan. Om haspeln piskar säden kör du för sakta med för högt varv.

När stråna hamnar på mattan så ska hastigheten vara sån att dom bara lägger sig och åker iväg.. Om axen far iväg för fort, ja, då går mattan för fort och stråna kommer på tvären in i knytaren.

Svårt att beskriva, men när du får det rätt, så ser du att det är just rätt.

Erik Gunnar

• -
Självbindare som kärvar
« Svar #14 skrivet: 12 sep-12 kl 19:39 »
Okey dokey, har kollat på lite youtube- klipp så jag tror jag fattar vad du menar

Existens!

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 sep-12 kl 19:46 »
Man kör rätt fort med bindare faktiskt..  :)

kbh

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 12 sep-12 kl 20:00 »
Man kör rätt fort med bindare faktiskt..  :)
Men en häst driven går ju inte fortare än hästen och det brukar ju inne bära 4-6 km vill ja minnas  om det har något samban i det här fallet vet ja inte  :)

Existens!

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 12 sep-12 kl 20:11 »
4-6 km i timmen är rätt fort, när man ska hålla reda på spakar och grejer, samtidigt som man kör på rätt ställe  :)

kbh

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 sep-12 kl 20:55 »
4-6 km i timmen är rätt fort, när man ska hålla reda på spakar och grejer, samtidigt som man kör på rätt ställe  :)
Jo men det är vaden häst går ungefärligt

Erik Gunnar

• -
Självbindare som kärvar
« Svar #19 skrivet: 14 sep-12 kl 09:12 »
Behöver det sitta någon på manöverplats hela tiden? Kornet är rätt jämnt så jag trodde det räckte med att den var inställd rätt. Denna självbindare har kraftöverföring så den går inte köra med häst.

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser