Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa getter... Vad behöver man tänka på?  (läst 12978 gånger)

wahlgrens

• Uppland
Skaffa getter... Vad behöver man tänka på?
« skrivet: 22 jul-12 kl 23:57 »
Vi har börjat fundera på om getter kan vara något för oss och nu behöver jag massor av råd. Vi har tänkt oss att ha getter för självhushåll, dvs både slakt och mjölkning, men bara i liten skala, starta med en sisådär 2-3 getter och 1-2 bockar.

Vi kommer att bygga nytt för getterna, men hur utformas det bäst? Hur många boxar? Ska golvet helst vara betong eller funkar jordgolv också? Hur stort behöver de? Hur många olika hagar behövs? Jag hade hoppats på att kunna ha två getter och en bock tillsammans och låta dem sköta allt så naturligt som möjligt, men efter att ha läst här på forumet börjar det kännas som en omöjlig idé. Hur många killingar ska man räkna med att blir på ett år? Och jag antar att dessa måste flyttas från bocken vid ca 3 månaders ålder om det inte ska bli inavel.

Vilken ras ska man välja? Hur mycket skall man stängsla? Hur högt? och vart får man tag på ett bra stängsel som man inte blir fullständigt ruinerad av. Det känns som om det inte spelar så stor roll om man stängslar högt eller inte. Om djuren inte trivs så rymmer de oavsett. Är det en riktig slutsats? Viltstängsel känns väldigt överamitiöst för att hålla några getter på hemmaplan. Min tanke var att köra på normalt stängsel typ 1 meter högt och istället göra världens roligaste hage. Vad tror ni om den tanken?

Hoppas ni vill hjälpa mig med många svar. Jag kommer säkerligen att fylla på med fler frågor.

Trassel

SV: Skaffa getter... Vad behöver man tänka på?
« Svar #1 skrivet: 23 jul-12 kl 13:46 »
Hur långt har du till grannarna och vilken inställning har de till getter?
Hur bra de än har det kan nämligen getter få för sig att ta en liten utflykt. Hem kommer de men om de hunnit avverka grannens jordgubbsland uppstår alltid en konflikt.
De getter jag har nu går aldrig mer än 200 meter från gårdsplan trots att det inte finns något stängsel alls sedan jag tagit hand om Geltzin som bestämde att stängsel är en onödig investering. Mitt problem är snarare att jag inte kan göra något alls utan att ha getterna intill mig.
Jag har börjat stängsla in det jag vill bevara så får getterna ta resten.
I princip klarar de sig med ett bra vindskydd, tre väggar och ett tak. Jag har ett 20 m2 stort rum i ladan. Dörren står öppen men de vistas bara där när de får lust, dvs när det regnar.

Du får säkert en massa kloka råd från kunnigare personer men den viktigaste frågan är faktiskt närheten till grannarna. Det är ett helvete att få klagomål på sina älskade getter som bara gör allt med stor livslust.

Hälsar
Trassel

Solmalin

• Gård med Lappgetter, höns, bin och katt
    • Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 23 jul-12 kl 14:48 »
I brist på getkurs så gick jag och min man en fårkurs och fick massor av bra tips som även kan appliceras på getter :-)
Har även en amerikansk bok "The backyard goat" av Sue Weaver. Den är inspirerande även om allt inte funkar som i Sverige.

http://www.amazon.com/The-Backyard-Goat-Introductory-Enjoying/dp/1603427902
Solmalin

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 23 jul-12 kl 14:59 »
Välkommen till gettavlan!  Jag tror du får mera problem med myndigheter än med getterna.  Om du gör som Trassel och många andra här, blir god vän med  getterna, så följer dom dig som hundar.  Eller som getter!  ;)

Vill passa på att föreslå att du deltar i arbetet för att bevara de utrotningshotade svenska allmogeraserna, eller den traditionella svenska lantrasgeten.  Dessa är anpassade för ungefär den drift du har tänkt dig.

Läs gärna på om får, men kom ihåg att får och getter är mera olika än man först kan tro.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 jul-12 kl 15:14 »
Mycket kloka ord av Trassel och härligt att det går så bra med Geltzin efter att han fixat till miljön som han vill ha den  ;D!

Wahlgrens, roligt att ni vill ha getter för självhushåll. Som redan skrivits när det gäller val av ras, skulle jag välja en av våra oförädlade allmogeraser, dvs göinge-, jämt- eller lappget. De har förr ingått i småbrukets självhushåll och passar lika bra där idag. Så passa på att göra en insats för en av dessa utrotningshotade raser samtidigt som ni får nytta och glädje av dem :).

Getter mår bäst av att kunna gå ute året om. Ett torrt och dragfritt skydd för regn och blåst ska de ha. Visst kan man ha ett jordgolv med ett rejält lager grus ovanpå för dränering, men ett betonggolv är lättskött. Sly, ris, bark och grenar är favoritmenyn. Har du bock och getter tillsammans året om är risken stor att getterna får killingar för tätt. En get bör vara 1 år innan hon killar och bör inte killa mer än 1 gång/år. Första gången får geten oftast en killing och åren därpå brukar det bli tvillingar. Det händer att det föds trillingar, men det är inte så vanligt.

Här en länk med de regler som gäller. Kan vara bra att veta.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/farochgetter.4.1cb85c4511eca55276c80002043.html
« Senast ändrad: 23 jul-12 kl 17:48 av Sussilo »

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #5 skrivet: 23 jul-12 kl 15:24 »
får jag hoppa in ed några frågor

sussilo: jag har hört (läst) att mjölkande getter helst inte ska gå ute vintertid... men jag kan ju ha missförstått?

och
Om getter har en hel ö att stosa på skulle dom vilja rymma då eller kan man ha dom där en tid på tex försommaren?

Sussilo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 jul-12 kl 15:44 »
Hej rapchic!

Mina getter har varit sinade före vintern, så det har jag ingen erfarenhet av. Säkert kan någon svara på det. Beroende på vad som växer där, så låter sommarbete på en ö perfekt. Getter tycker normalt inte om vatten, så du slipper ju stängsla :).  Någonstans läste jag om ett par ovanliga getter som simmade :o från en ö, hem till sina människor. Men det måste vara galet ovanligt.

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 23 jul-12 kl 15:55 »
Getter som simmar ... de måste ha varit sjukt desperata.  :o  Mjölkande getter far väl av att kunna gå ut, men att ha dem ute så de inte kan komma in är såklart uschelt.

En ö eller en hage på fasta land, gäller samma regler enligt Getlagen:  Ge oss vad vi behöver innanför stängslet, så går vi så snällt!  Men saknar vi något, så rymmer vi!  (Tydligen till och med över *uff!  vått!!!* vatten!)

Sussilo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 jul-12 kl 16:03 »
En ö eller en hage på fasta land, gäller samma regler enligt Getlagen:  Ge oss vad vi behöver innanför stängslet, så går vi så snällt!  Men saknar vi något, så rymmer vi! 

Och om ön är gettetråkig och det är sina människor de saknar, då....... :)

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 23 jul-12 kl 16:18 »
Ja, dessa kreatur är ofta väldigt intresserade av att umgås med folk.  Man kan jämföra med somliga människor, som verkar födda till att intressera sig för t ex hundar eller hästar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser