Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mercury 110 Thunderbolt.  (läst 5654 gånger)

Ume Mekarn

• Västerbotten
Mercury 110 Thunderbolt.
« skrivet: 20 jul-12 kl 20:34 »
Hejsan!

Har gett bort den andra mercuryn och började istället med min Mercury Thunderbolt.
Den startar och går relativt bra, men inte på höga varv?
Den går att varva upp på friläge men inte med växel i?

Vad är det som är fel?

Förrut ville han inte starta alls, då bytte jag en tändspole och satte dit ny tändkabel samt tändhatt, då började han starta och gå.

Här får ni se problemet.
Mercury 110 Problems.

Mercury 110 Problems.

Mercury 110 Problems.

Tackar för hjälp!

Mvh, Mathias

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Mercury 110 Thunderbolt.
« Svar #1 skrivet: 20 jul-12 kl 23:06 »
Låter det inte som om den bara går på en cylinder vid belastning?

Ta en noggrann titt på tändspolarna, ta ut dem ur gummiskydden och kolla att inte järnkärnan är sprucken på någon av dem.

Ume Mekarn

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 20 jul-12 kl 23:57 »
Så kan det mycket väl vara, för jag bytte ju bara ut en tändspole?
Kanske den andra också är trasig... Typiskt.  >:(

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 21 jul-12 kl 00:15 »
Om en järnkärna har spruckit men alla delar finns kvar och passar ihop perfekt, så kan man limma ihop dem med t ex snabblim eller epoxy.

Ume Mekarn

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 21 jul-12 kl 00:19 »
Vet inte riktigt vad en järnkärna är för nåt, men jag tar lös tändspolen imorgon och tar några bilder så får du se hur det ser ut.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 21 jul-12 kl 21:56 »
Det är "bygeln" av ett mörkgrått sprött material (påminner om Höganäs-keramik) som går runt spolen. Om du har sett hur järnkärnan till högspänningstransformatorn i en gammal tjock-tv ser ut, så är det ungefär samma sak.

Ume Mekarn

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 24 jul-12 kl 00:57 »
Ja då förstår jag, ja på den andra tändspolen som nu är utbytt så var den i två delar.
Men jag bytte till en ny tändspole, och då gick den klockrent. Men det var min grannes tändspole så ska kolla upp hur min såg ut, om den också var i två delar, samt ta några kort på den.

Tack för din hjälp Torbjörn! :)

Ume Mekarn

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 26 jul-12 kl 22:24 »
Båtmotorn blev stulen för en dag sen. Hittade den senare på botten av sjön, då bensinslangen var så lång så själva bensintanken flöt på ytan. Fick hit dykare och nu har vi fått upp den.

Vad ska man göra för att få igång han igen?
Tog lös stiften och drog, tömde förgasaren på vatten. Sen i med ny bensin och började dra igång men han vill inte. Vad kan det bero på
Kan nåt gå sönder av ha varit under vatten i mindre än två dagar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 26 jul-12 kl 23:01 »
Finns det gnista på tändstiften?  Hur är det med kablarna till tändplatta, tändmodul mm? De är ofta gummikablar som spricker sönder med åren, kanske det har blivit någon kortslutning där i samband med att motorn var dränkt.

Lossa gärna bränsleslangen från förgasaren och pumpa igenom för hand så du får ut eventuellt vatten även ur bränslepump och bränslefilter.

Ume Mekarn

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 27 jul-12 kl 12:44 »
Jag får ingen gnista.., ja så kan det mycket väl vara. Men vad händer om jag skruvar lös svänghjulet, för draganordningen sitter ju på den. Den sitter med tre skruvar runt om, är det massa fjädrar till draganordningen som kommer att fara åt alla håll eller håller det ihop?

Ja det har jag gjort, men utan resultat..

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 31 jul-12 kl 22:07 »
Man brukar kunna lyfta av hela startapparaten i ett stycke utan att fjädrar börjar flyga omkring. Sedan återstår det att se hur svänghjulet sitter fast (förmodligen mutter på vevaxeländen och så sitter svänghjulet på kona så det krävs avdragare för att få loss det). Se upp med att den där muttern KAN vara vänstergängad, säkrast är att försöka hitta en reparationshandbok (borde finnas inscannat någonstans på nätet).

Ume Mekarn

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 04 aug-12 kl 18:17 »
Okej ska kolla upp det!

Men jag har fortfarande inte fått liv i motorn efter dränkningen. Har testat byta tändspole, tändstift. Har kollat efter kablar som kan vara skadade och där igenom fått in vatten och ärjat, men icket. Har rengjort föggen men utan resultat..

Vad finns kvar att göra.. ?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 05 aug-12 kl 18:10 »
Har du kollat om det blir någon gnista?
Problem med "dödarknappen" eller någon strömbrytare som ska stoppa motorn om riggen slår upp?
När du väl har fått loss svänghjulet går det väl lättare att se hur det ser ut med kablarna till tändplattan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser