Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Hedemora ullhöns  (läst 22863 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Om Hedemora ullhöns
« Svar #40 skrivet: 22 jan-12 kl 13:17 »
Sära inte på tupparna om du har harmoni i din flock. Du riskerar bara att det blir bråk om du försöker sätta ihop dem längre fram. Oftast så kommer även andretuppen till i en flock. Dom brukar vara rätt kvicka på att passa på när chefen tittar bort  ;)

Du kan kanske inte räkna med att han blir pappa till hälften av kycklingarna men han kommer säkert att bli far till en del av dem.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #41 skrivet: 22 jan-12 kl 13:24 »
Ok, harmonin är stor i gruppen just nu, trodde inte att det kunde vara så lugnt med två tuppar, jag har ju inte ens fattat att hon var tupp! Nu när jag tittar så är det ju självklart att hon är tupp. Då låter jag det hela vara så får vi se sedan om det blir någon ull-kycklingar till sommaren då. För det kan väl inte bli en ull-kyckling om inte en av föräldrarna är det? (tupparna är för övrigt uppvuxna ihop, samma kull, kanske därför det går så bra?)
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #42 skrivet: 22 jan-12 kl 13:32 »
Ullanlaget eller silkesanlaget (samma sak olika namn) är recesivt dvs djuret måste ha två anlag för att bli ulligt.

Din släta tupp och dina släta hönor kan vara anlagsbärare och få ulliga kycklingar även om de inta är ulliga själva.

Ullig X Ullig = 100% ulliga kycklingar.
Ullig X Slät som bär ullanlag = 50% Ulliga 50% Släta som bär ullanlag
Slät som bär ullanlag X Slät som bär ullanlag= 25% ulliga kycklingar, 50% Släta som bär ullanlag, 25 %Släta utan ullanlag
Slät som bär ullanlag X Slät utan ullanlag =50% Släta som bär ullanlag, 50% Släta utan ullanlag
Slät utan ullanlag X Slät utan ullanlag=100% Släta utan ullanlag

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #43 skrivet: 27 jan-12 kl 20:57 »
Förresten är det ingen som har någon bra bild på någon ull-höna? Jag har ju en ulltupp och har aldrig sett någon ull-höna. ???
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #44 skrivet: 25 feb-12 kl 21:54 »
Nu har jag läst denna tråd en gång till och jag har även märkt att min ulltupp är mer "frusen" ut än de andra vid "busväder" som regn med blåst och kyla, han står oftare på ett ben och ser ut att frysa medans de andra går omkring och letar godsaker.

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #45 skrivet: 14 jul-12 kl 11:52 »
Jag har en hedemora ullhöna och hon tar sig inte upp på sittpinnen. Hon är snart 5 månader men modell mindre. De flesta av de yngre hönsen (ca 3 mån) sitter nu på pinnen på nätterna och det är väl bara en tidsfråga innan alla små sitter där. Tycker då lite synd om Ullis som blir kvar ensam på golvet. Frågan är om hon kommer att lyckas flaxa upp när hon är lite större eller är det inget att hoppas på ? Måste väl sätta in sittpinne längre ner om det inte går vägen fast då blir hon väl ensam där oxå... Ska väl tillägga att jag har en stege upp till sittpinnen men den använder hon inte. Har dock sett henne ett flertal gånger försöka flaxa upp men det går bara inte. 

Kan Era ullhönor flyga/flaxa ? Kommer hon att bli bättre på det när hon är större ?

Vill bara tala om att hon till sist lärde sig att använda stegen och sitter nu med alla andra på sittpinnarna  ;D
« Senast ändrad: 22 nov-12 kl 18:46 av Olofssonskan »
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

Pullarius

• Uppland
« Svar #46 skrivet: 14 jul-12 kl 13:34 »
Min ullhöna,Crispina, är nu ett år gammal och kan inte längre flyga upp på sittpinnarna. Hon har blivit tyngre och flygförmågan har minskat. Men det går bra i alla fall för jag lyfter upp henne varje kväll när jag nattar hönsen vid 8- tiden. Synd att din höna inte vill använda stegen det skulle ju underlätta. Så tyvärr så tror jag att hon har sin bästa flygfärdighet just nu och att det nog blir sämre framgent.

Kanske någon annan har andra erfarenheter
Mats
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #47 skrivet: 14 jul-12 kl 22:56 »
Nu har jag inte ulliga Hedemora men väl stora och små silke. Visst kan man lära dem att gå på stege men ofta är det lättare att lära dom att gå på en spång med bra fäste så att dom inte halkar.

I och med att dom flyger dåligt så kan dom inte bromsa fallet lika bra om dom trillar ner. Därför händer det att en del ulliga hönor blir lite höjdrädda. Jag brukar ha låga pinnar (ca 40 cm över golvet) och då sitter dom gärna där  :D

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #48 skrivet: 17 jul-12 kl 20:06 »
Jag har en Hedemora ull-tupp och han flaxar upp på pinnen varje kväll, högsta pinnen sitter på ca. 130 cm. Just nu i dagarna med två 4 veckors kycklingar mellan benen ;D

ah09

• Norge
Ull Hedemora???
« Svar #49 skrivet: 07 aug-13 kl 14:56 »
Hedemora kyllingene mine holder på å få fjær, å noen av de ser ikke ut som de andre. Jeg har hørt at det kan oppstå ullhøns/haner i Hedemora rasen, men har ikke sett noen enda. Kan noen se på kyllingene om de er ullhøns/haner?
Å hvorfor skjer dette? Å dersom de ikke er ullhøns? Hvorfor er de sånn da?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
SV: Ull Hedemora???
« Svar #50 skrivet: 08 aug-13 kl 08:40 »
Ja visst är det ullhöns du fått :)

ah09

• Norge
SV: Ull Hedemora???
« Svar #51 skrivet: 08 aug-13 kl 13:06 »
Ok, men det forklarer jo hvorfor de er sånn :D Tusen takk for hjelpen :)

ah09

• Norge
« Svar #52 skrivet: 08 aug-13 kl 13:18 »
Ser det er en gammel tråd, men velger å legge inn bilder likevel, kanskje det kommer flere etter meg, da jeg syns det er kjempekjekt å se bilder til andre som har Hedemora, som meg:

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 1 användare
_hugo_

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser