Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  White line disease  (läst 4757 gånger)

trojlik

  • Inlägg: 337
  • I skogen är jag fri
    • Västergötland
White line disease
« skrivet: 14 jul-12 kl 17:50 »
Köpte en shetlandsponny förra juni. När vi tagit hem henne ringde jag hovslagaren för att kolla hennes hovar och verka. Då sa hovslagaren att hon hade bärrandsröta och hon klippte bort en hel del av hoven för att det skulle komma in luft. I februari var allt utväxt och hoven var frisk och fin igen.

Men nu har det kommit tillbaka! Hovslagaren var här på kristihimmelfärdsdagen och då var hovarna fina. Men för två veckor sedan märkte jag att den vita randen i hoven börjat smula sig igen. Ringde hovslagaren och hon kom ut igen.
Hovslagaren trodde nu att det var White line disease som ponnyn har.

Är det någon som har erfarenhet av white line disease och kan dela med sig av hur ni har gjort att bli av med det?
Tycker det är konstigt att det kommit tillbaka efter hoven var frisk. Det är bara mina två hästar som går tillsammans och på mark där det inte gått djur på 40 år.

 

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: White line disease
« Svar #1 skrivet: 14 jul-12 kl 18:47 »
Jag har ingen egen erfarenhet men här finns en liten studie. I Sverige så kallas det för lammelrandsröta.

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00002207/01/Exarb3.pdf
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

trojlik

  • Inlägg: 337
  • I skogen är jag fri
    • Västergötland
SV: White line disease
« Svar #2 skrivet: 15 jul-12 kl 13:23 »
Det är handledaren till det arbetet som är min hovslagare. Hon är verkligen jätte duktig!

Men jag vill veta om det är någon mer som har drabbats av detta och hur det har gått för deras hästar. Om det har varit återkommande för dem?





Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: White line disease
« Svar #3 skrivet: 15 jul-12 kl 13:26 »
Det är ingen entydig åkomma,utan ett symtom,som kan ha flera orsaker.Det kan vara bakterier eller svampar,somliga vill ha luft andra syrefri miljö.Så vad som är bäst för att få bukt med det,måste man nog experimentera sig fram till.Orsaken finns överallt både i luft och jord,så det går knappast att undvika det på så sätt.
Det är nog mer än 20 år sedan jag hade en häst som hade det symtomet,jag använde Jodsprit tror jag det heter ,inte Jodopax,har för mig att det var rätt dyrt också. Naturligtvis så penslade jag på universal medlet trätjära efteråt.
En dålig förklaring till varför hästar får white line disease är att dom är mer mottagliga för det än andra hästar.
Det finns en Svensk veterinär som gjorde sin avhandling i ämnet,men det står inte hur man botar åkomman.
För ca 20 år sedan så var åkomman på högsta mode bland  hästtjejer,då brukade dom klämma i med withe line disease,för att imponera på omgivningen som sakkunniga på allehanda hästsjukdommar.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: White line disease
« Svar #4 skrivet: 15 jul-12 kl 13:46 »
Jag kom att tänka på en sak till,jag använde blåsten också eller som det är kopparoxsid.Vilket som var det effektivaste botemedlet vette tusan.
Jag sålde hästen till en käring och jag hörde aldrig att hon hade sett eller hovslagaren sett något fel på hoven.Så förmodligen så blev den kurerad.
Visserligen skall man sköta om hovarna på hästen,men å andra sidan så behöver man inte hetsa uppsig om det inte blir alldeles förstort angrepp.

En hink med ljummet vatten såpa och rotborste,tvätta hovarna,pensla på Jodsprit eller kopparoxsiden eller båda sedan på med trätjära.
Skulle hästen visa symtom på hälta,eller att den har ont så skall du naturligtvis kalla på veterinär.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: White line disease
« Svar #5 skrivet: 15 jul-12 kl 16:51 »
TrushtBuster.

Och viktigast är att hålla fötterna rena, peta helt rent i bärranden alltså med en sömn, helst flera gånger om dagen, annars kilar det in småstenar och skit och äter sig in och "spränger" upp rötan mer och mer.. och hälla i trushtbuster.

och så verkning, inga halvårsintervaller, utan se till att hålla fötterna välvårdade och om möjligt verka ur litegrann där rötan sitter så att man avlastar trycket just där, ju mer tryck, desto mer går hoven "isär".

Man kan visst stoppa in bomull dränkt i jod, tjära, trushtbuster eller väteperodix eller liknande, men tänk på att det blir en bakterieuppsamlare istället om det inte byts OFTA samt att det ger samma effekt som fylla hålet med skit, nämligen att det trycker isär hovväggen från hoven ännu mer.

Som Körven säger, finns bakterierna överallt, att slappa till med kratsningen av hovar och snåla med verkningen är som att be om bärrändsröta... och ja, det har hänt mig med.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

kbh

  • Gäst
SV: White line disease
« Svar #6 skrivet: 15 jul-12 kl 18:35 »
Koppar sulfat är en annan variant som kan användas .

trojlik

  • Inlägg: 337
  • I skogen är jag fri
    • Västergötland
SV: White line disease
« Svar #7 skrivet: 15 jul-12 kl 18:54 »
Använder trushbuster och tjärar hovarna. Hovslagaren har klippt upp hovarna så det skall komma in luft så inget kan fastna i håligheter. Dock har hon lite på ena tån så där har jag tryckt in bomull indränkt i trushbuster/rengör strålen för där gick inte att klippa upp.

Man kan ju dra slutsattsen att jag har haft dålig hovvård men så är inte fallet. Här kratsas hovar varje dag då jag anser att det hör till dagliga rutiner kring hästarna. Hovslagaren kommer ut var 8:onde vecka. Shettisen hade WLD när jag köpte henne. Hade jag vetat att hon hade det vid köpet hade jag inte köpt henne. Eller prutat en hel del då det inte var en billig shettis.

Det har ju varit väldigt blött det senaste så det borde ju givit en bra grogrund för bakterier och svamp..?

Verkar som om en häst har haft WLD en gång så är de lättare motagliga för det igen? Ingen annan av de hästar som hon gått med de senaste året har haft WLD. Har läst runt och enligt vissa smittar det som pesten och enligt andra inte alls.

Skall se om jag kan ta bilder i morgon så skall ni få se hur det ser ut :)

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: White line disease
« Svar #8 skrivet: 15 jul-12 kl 19:12 »
Enligt min hovis, så hör fenomenet till de blöta perioderna.... och nu har det ju varit en ganska lång sådan.

Även mina har haft bärrandsröta/lamellrandsröta i olika omgångar. Inga konstigheter om man bara har koll på det.

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: White line disease
« Svar #9 skrivet: 16 jul-12 kl 02:44 »
Koppar sulfat är en annan variant som kan användas .

Så heter det naturligtvis det är samma som blåsten.Undrar om inte det verksamma ämnet är koppar sulfat,som finns i trushbuster.
Om det är blött o fuktigt  och varmt så trivs både svamp o bakterier och förökar sig snabbare.Det man kan göra är att försämra miljön för dom,så dom inte får fritt spelrum.
Jämför med bröd,en skorpa håller sig hur länge som helst,men färskt bröd möglar fort,om man bortser från industribakat bröd.
Hur det smittar och hur lätt det smittar,beror på miljön,det smittar inte från häst till häst som en smittsam sjukdom.Men i ett stall där det finns WLD,så är möjligheten större att hästen får WLD,så det är väll mer en definitions fråga om det smittar eller ej.
Det är köparen som skall kontrollera hästen innan köpet,WLD går nog inte under dålda fel.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

kbh

  • Gäst
SV: White line disease
« Svar #10 skrivet: 16 jul-12 kl 07:57 »
Så heter det naturligtvis det är samma som blåsten.Undrar om inte det verksamma ämnet är koppar sulfat,som finns i trushbuster.
Om det är blött o fuktigt  och varmt så trivs både svamp o bakterier och förökar sig snabbare.Det man kan göra är att försämra miljön för dom,så dom inte får fritt spelrum.
Jämför med bröd,en skorpa håller sig hur länge som helst,men färskt bröd möglar fort,om man bortser från industribakat bröd.
Hur det smittar och hur lätt det smittar,beror på miljön,det smittar inte från häst till häst som en smittsam sjukdom.Men i ett stall där det finns WLD,så är möjligheten större att hästen får WLD,så det är väll mer en definitions fråga om det smittar eller ej.
Det är köparen som skall kontrollera hästen innan köpet,WLD går nog inte under dålda fel.
Har ingen aning då ja alltid har använt koppar sulfat  och trätjära kanske virkon kan göra nytta med men det vet ja inget om .  Ja givet vis så är det ju köpares skyldighet att besiktiga hästen  fast är hästen vett besiktigar kan det nog bli lite annorlunda för man kan ju tycka att en vett bör se sådant ?
« Senast ändrad: 25 jul-12 kl 17:40 av Dbs »

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: White line disease
« Svar #11 skrivet: 16 jul-12 kl 12:45 »
Jupp, Virkon-S gör stor nytta, men bör användas med stor försiktighet eftersom det även förstör frisk vävnad och tar bort sunda bakterier. Oftast kan man komma tillrätta med problemet genom att ha hästen i torrare hagar, hålla det ngripna området rent och öppet, samt gärna "störa" svamptillväxten genom att skrapa och skära.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser