Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuka, undernärda eller normala?  (läst 4055 gånger)

johanfilip

• Västergötland
Sjuka, undernärda eller normala?
« skrivet: 13 jul-12 kl 19:27 »
Mina 5 gässlingar är nu närmare 3 månader gamla och har skött sig ganska bra på sista tiden. Nu har dock inträffat ett par gånger att några av gässen lägger sig platt på marken när jag vallar in dom på kvällen. Dom är vanligtvis skygga och håller sig på behörigt avstånd men nu kan jag gå fram och ta upp dom utan större problem. Det ser ut som att dom försöker resa sig upp utan att lyckas.

Är detta någon normal företeelse eller är det något fel på dom? De har självklart fri tillgång till vatten och betar friskt i sin hage. Min bedömning är att det finns mycket mat kvar i hagen men dom kanske är så kräsna att dom ratar det lite högre gräset. Matar inte till dom med något alls. Hur kontrollerar jag hullet?

Tacksam för skyndsamt svar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Sjuka, undernärda eller normala?
« Svar #1 skrivet: 14 jul-12 kl 08:25 »
Gäss betar i förstahand spätt gräs. Vill man utnyttja sina gåsbeten väl så bör man putsa betena regelbundet så att gräset aldrig blir långt eller tuvit.

Gäss och då framförallt unga gäss som växer fort kan bli mer eller mindre halta och till och med så lama i benen att dom över huvud taget inte kan resa sig av D-vitaminbrist. Multivitamin innehåller bla D-vitamin och genom att ge alla drabbade gäss 3-5 dubbel dos i 3-5 dagar och ge övriga gäss normal dos så brukar det bli bra med alla som har visat symptom och de övriga brukar inte bli dåliga.

Lycka till!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

johanfilip

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 jul-12 kl 15:25 »
Tack för handfasta råd. Jag ska se till att dom får i sig lite vitaminer så kanske dom repar sig.

Angående hullet så undrar jag hur pass grova dom ska vara? Jag känner tydligt både bröstben och revben. Måhända är dom bara i en utvecklingsfas så att skelettet växer tokfort.

Nu ligger de som var mest illa däran i hönshuset med ordentligt med strö och värmelampa. Kan jag handmata dom med något trevligt så att dom verkligen får en energiboost? Dom har fri tillgång till havre och vatten under konvalescensen men det kanske ska till något alldeles extra. Dom verkar dessutom väldigt ovilliga att knata iväg och äta utan ligger mest still.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 14 jul-12 kl 22:51 »
Fint gräs är bra som konvalescensfoder till en gås utöver spannmål och vatten. Gäss är främst betesdjur så gräs är viktigt. Hönsarv är också poppis.

Mina gäss har kraftigt bete och jag tycker nog inte dom brukar ha någon fas när dom känns magra. Frågan är om gräset i din gåshage är för gammalt och grovt för att dom ska beta tillräckligt. Kanske vore det en ide att putsa bort de grova gräset och räfsa undan det så att det kommer fram nytt spätt gräs?

Att den som är sämst ligger stilla beror på att d-vitaminbrist ger det som symptom. Engelska sjukan eller Rakitis kallas det på människor  ;) Gäss om får extra vitamin brukar dock repa sig snabbt och bestående men är ovanligt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

zeina66

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 15 jul-12 kl 07:56 »
  3-5 dubbel dos i 3-5 dagar och ge övriga gäss normal dos

Hej,undrar över "3-5 dubbel dos" ?
Jag har också en gås som är halt till och från...en stor rackare. Verkar som din beskrivning stämmer bra. Dom får gräs på dagarna och endast lite havre på kvällen för att få in dom
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

tinna.m

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 15 jul-12 kl 09:38 »
Citera
Hej,undrar över "3-5 dubbel dos"
Tredubbel till femdubbel dos, dvs tre ggr rekomenderad dagsdos till fem ggr rekomenderad dagsdos. Byt vatten varje dag och höll i nya vitaminer.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 15 jul-12 kl 10:49 »
Hej,undrar över "3-5 dubbel dos" ?
Jag har också en gås som är halt till och från...en stor rackare. Verkar som din beskrivning stämmer bra. Dom får gräs på dagarna och endast lite havre på kvällen för att få in dom
När man har djur som visar symptom på vitaminbrist (om det nu är det i ditt fall) så brukar jag rekommendera att man ger dessa överdoser rätt i näbben. Spå att man vet att dom får i sig det. Rekommenderad dos på förpackningen är ju för att motsvara det normala behovet. Har man ett djur med brist måste man ju överdosera under ett par dagar för att kompensera bristen. Är det D-vitaminbrist så brukarman se en kraftig förbättring redan efter 2-3 dagars behandling med extra vitaminer. Det kan dock ta lite längre innan dom mår helt bra.

Stora tunga gäss kan ibland få ben problem som inte är relaterat till vitaminbrist utan beror på just att dom är stora och tunga. Det gäller framförallt om vuxna djur plötsligt blir halta. Jag har dock haft vuxna gäss som har fått problem med D-vitamin brist men det har främst varit vintertid när de har varit dåligt med gräs ute.

johanfilip

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 16 jul-12 kl 23:19 »
Jag tackar för all hjälp. Nu får dom vitaminer och allfoder för att dom verkligen ska pigga på sig. En av gässen dog dock under dagen (den som verkade må allra sämst). De andra har dessbättre blivit mycket bättre och är på benen.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 17 jul-12 kl 08:18 »
Jag tackar för all hjälp. Nu får dom vitaminer och allfoder för att dom verkligen ska pigga på sig. En av gässen dog dock under dagen (den som verkade må allra sämst). De andra har dessbättre blivit mycket bättre och är på benen.
Tråkigt med gåsen som dog  :'(  men gott att höra att de andra verkar pigga på sig  :D Hoppas att dom håller sig pigga nu  :D

Vildrosen.

« Svar #9 skrivet: 15 aug-12 kl 19:02 »
Dessa multivitaminer och dvitaminer ni nämner - är det speciella för gäss eller är det sånna man köper på apoteket?
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

johanfilip

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 15 aug-12 kl 20:35 »
Jag köpte en flaska på Zooaffären. Där fanns en hel massa att välja på.

zeina66

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 16 aug-12 kl 17:15 »
Hej,vilka bar tips man kan få även om inte tråden skapades av mig ;D

Min halta gås har blivit bra.
Köpte en dunk Multivitamin på Granngården och gav Grålle i mun,näbben...han blev bra på ett par dar.
Trots att han är tung så hänger han med resten av gänget utan att halta längre ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser