Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Små maskar i jordgubbar samt även i potatis  (läst 6586 gånger)

calle336

• Västmanland
Små maskar i jordgubbar samt även i potatis
« skrivet: 12 jul-12 kl 09:40 »
Vi odlar lite potatis samt så har vi några Jordgubbsplantor i anslutning till dessa.
Nu är det så att vi sett små maskar som äter sig in i potatisen samt nu även i jordgubbarna. De är ca 0,5mm tjocka å kanske 10mm långa. Vad kan detta vara för djur och hur får jag bort dem från landet?
Tror inte att det är knäppare för de är ju så smala?

kurt

SV: Små maskar i jordgubbar samt även i potatis
« Svar #1 skrivet: 12 jul-12 kl 11:28 »
Ibland kan dubbelfotingar angripa jordgubbar, titta noga om du kan se att de har en massa ben längs kroppen, det kan vara svårt att se!

http://www.growsonyou.com/photo/slideshow/91966-millipedes-on-strawberries/all
http://extension.usu.edu/files/publications/factsheet/millipede00.pdf

pyromanen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 jul-12 kl 11:39 »
Ibland kan dubbelfotingar angripa jordgubbar, titta noga om du kan se att de har en massa ben längs kroppen, det kan vara svårt att se!

http://www.growsonyou.com/photo/slideshow/91966-millipedes-on-strawberries/all

Såna har jag hittat i flera jordgubbar iår. Alla  i samma rad med tunnt halmlager (väven vi hade räckte inte till alla rader) och djuren fanns alltid på den sidan av jordgubben som legat mot marken. I andra radar har vi haft väv under och där har inte varit några av dessa äckliga "maskar".

calle336

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 12 jul-12 kl 13:49 »
Hmm mitt svar försvann tydligen
Ja de ser ju ut att vara sådana.
Hur får man bort dessa från landet då?

kurt

« Svar #4 skrivet: 12 jul-12 kl 15:10 »
De brukar som sagt dyka upp om man har organiskt täckmaterial där. De är normalt generella nedbrytare, så de äter normalt organiskt material. Kan man ersätta halm med duk i stället så hjälper det (duk kanske å andra sidan kan ge andra problem med sork etc)?

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 3 användare (1 dolda)
Purpurea, Carrla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser