Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninaburar,,  (läst 2464 gånger)

trottoarbonden

kaninaburar,,
« skrivet: 29 nov-06 kl 19:33 »
Jag funderar på hur man får bygga en kanin bur?
Jag har funderat på kött kaniner.
Funderar på att bygga på samma prinsip som mink farmarna har det, men då större naturlit vis,,,
då undrar jag om man kan ha så att kaninerna går på ett galler som är en bit åvanför marken och sen ha en trä låda med halm i som "bo"?
Varför jag skulle vilja bygga så är att det skulle bli mindre jobb med att "städa" hos dom,,
då faller ju skiten gemon galdret mer på marken eller på en skiva som blir lätt att tömma,,
skulle kaninen skita i galler buren eller i "boet"?

furu

• Gäst
Re:kaninaburar,,
« Svar #1 skrivet: 29 nov-06 kl 19:39 »
Hei
Det er bevist ved forsøk at kaniner som går på netting oftere får treg mage (hvilket kan være dødelig). Dette er fordi de beveger seg markant mindre enn kaniner som går på fast dekke pga såre tasser. Kaniner som går på netting sitter svært ofte helt stille.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 29 nov-06 kl 20:47 »
Kaninburar för köttproduktion är ett intressant fenomen. Just nu finns mig veterligen inga svenska bestämmelser om burstorlek och utformning av burarna. Däremot ska man hos länsstyrelsen be om förhandsgranskning av kaninstallarna om man ska ha livsmedelsproducerande kaniner. Detta gäller även om man bara ska ha en enda. Då får länsstyrelsen problem för det finns ju inga bestämmelser att förpröva mot.  Moment 22.

Att det inte finns bestämmelser är också ett intressant fenomen. Före 1994 fanns i Sverige bestämmelser som gällde för kaniner.
1994 kom nya bestämmelser som gäller för djur som används som sällskap, hobby och som foder till rovdjur.
I sin outgrundliga vishet upphävdes då myndigheterna de gamla bestämmelserna.

De kaniner som används för produktion av kött, päls och ull omfattas alltså inte av bestämmelserna om andra kaniner.  

Vi i kaninproducenterna driver krav om att förprövningen ska sättas vid samma antal avelsdjur som gäller för fjäderfä (jag är osäker men tror det handlar om 400 st). Mig veterligt finns det ingen i Sverige som har så stor skala på sin verksamhet (innebär mellan 10000 till 15000 kaniner per år), och med samma antal som för fjäderfä blir det ingen i Sverige som behöver förprövas.

Vad gäller burstorlek så rekommenderar vi  minst samma mått som gäller för hobbykaninerna.  
Nätbottnar i kaninburar avråder vi från, det är även förbjudet för hobbykaninerna.
Däremot finns det spaltgolv av plast, som bör fungera alldeles ypperligt, under förutsättning att hö eller halm ej serveras till kaninen, det kommer att sätta igen spalterna.  Då får man komplettera kraftfodergivan med något slags höpellets, för att tillgodose växtfiberbehovet.

Sedan är det ingalunda säkert att kaniner som går på nät får såriga tassar (det handlar mest om baktassarna). Det är mer beroende på hur tung kaninen är, samt vilken ras.

Hoppas allt är glasklart nu, i synnerhet om bestämmelserna som gäller ;)

Edgar

trottoarbonden

« Svar #3 skrivet: 01 dec-06 kl 19:25 »
Hej igen,,
jag får tacka för råden,,
då får jag nog ta och tänka om lite,,*L*
Men det är ju kul att fundera ut bra och "lagliga" lösningar så under hållet blir smidigare,,*L*

Men jag är tacksam över fler råd och tips,,

Tack på för hand

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #4 skrivet: 08 dec-06 kl 21:27 »

Däremot finns det spaltgolv av plast, som bör fungera alldeles ypperligt, under förutsättning att hö eller halm ej serveras till kaninen, det kommer att sätta igen spalterna.  Då får man komplettera kraftfodergivan med något slags höpellets, för att tillgodose växtfiberbehovet.

Spaltgolv av plast låter intressant!
Har du bild på hur detta golv ser ut?
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 08 dec-06 kl 22:01 »
Hej!

Länken nedan visar ett exempel (det är en katalog, och golven finns på sidan 21)

http://www.extrona.com/pdf/esp/indus/industrial.pdf

Det finns andra variantor också, jag ska se om jag hittar dem! Återkommer i så fall

Edgar

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #6 skrivet: 09 dec-06 kl 14:21 »
Jo, och så här står det i "Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m av djur avsedda för sällskap och hobby"
Citera
Kapitel 7, Särskilda bestämmelset för hållande av kaniner och gnagare
6 § Golv av halt material skall vara försett med halkskydd.
7 § Kaniner och gnagare får inte hållas på nätgolv. Detta gäller dock inte då djuren hålls i betesburar eller andra utrymmen med direkt kontakt med marken.
8 § Vintertid skall utomhusburar vara upphöjda från marken.
10 § Burbottnen i andra burar än betesburar skall vara täckt med ett för djuren anpassat strömedel.

Då får man alltså ej ha nätbotten även om det är köttkaniner?
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #7 skrivet: 09 dec-06 kl 17:26 »
Nja!

Den föreskriften som citeras (DFS 2005:8) gäller "villkor för hållande, uppfödning, förmedling och försäljning av ryggradsdjur som används eller ska användas som sällskaps-, hobby- eller foderdjur." Så står det i 1:a kap 1§.

Detta innebär att föreskriften inte gäller för produktionsdjuren (kött, päls eller ull).

Den gamla föreskriften, som gällde alla kaniner är upphävd, sedan 1995.

Såvitt jag förstår är det sålunda inget förbud mot nätgolv för köttkaniner.  Vi i kaninproducenternas förening ( www.kanin.se ) rekommenderar däremot att man inte använder nät som golv i burarna.

Vänligen

Edgar

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 3 användare
torbjorn, lavendula, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser