Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Efter kastrering...  (läst 1569 gånger)

Brännbols ompla.

  • Inlägg: 191
    • Uppland
    • Ullis Blogg
Efter kastrering...
« skrivet: 29 nov-06 kl 18:54 »
På tisdag lämnar jag äntligen in min bock för kastrering. Då hoppas jag att han luktar mindre och att han och min get vill bo ihop! Han vill, men inte hon... Blir jätte stressad av honom...

men efter hur lång tid kan jag sätta ihop dom utan att vara rädd för killingar? Hon brunstar nu... Så för hoppningvis gör hon inte det om en vecka... Men vill vara säker.
Självklart ska jag ta upp frågan med veterinären men någon kanske vet här just nu. (så finns det en liten risk att jag glömmer då jag alltid är så nervös hon veterinären)

Hur har era bockar förändrats efter kastreringen?

Något man ska tänka på med fodret till en kastrerad bock? Mindre eller mer av något?
Går dom, som de andra djuren, upp i vikt lättare?

Mvh//Ullis
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

zimzon

  • Gäst
Re:Efter kastrering...
« Svar #1 skrivet: 03 dec-06 kl 12:45 »
Hej!
På min skola sattes bockarna ihop med honan bara några dager efter kastrering och det blev inga killingar. Men jag vet inte om det är så bra att göra så egentligen, för när det gäller andra djur så brukar det vara flera veckor eller månader man ska vänta. Så den frågan vet jag inte svaret på.

På skolan har vi 4 bockar. Två killingar och två vuxna. Killingarna och en av de vuxna har alltid vart snälla och har inte förändrats något. Men den sista bocken har alltid varit lite småtjurig och skulle alltid stångas när han inte fick som han ville. Han har lugnat ner sig väldigt mycket och blivit mycket keligare. Nu kan man sitta och klia och klappa honom utan problem, även att han kan få för sig att stångas lite ibland ändå. :)

Brännbols ompla.

  • Inlägg: 191
    • Uppland
    • Ullis Blogg
Re:Efter kastrering...
« Svar #2 skrivet: 05 dec-06 kl 12:30 »
Tack för ditt svar!

Jag väntar nog ett tag innan jag släpper ihop dom iaf! Ska komma ihåg att fråga när jag hämtar honom!

Jag hoppas att han iaf lugnar ner sig, för hans egen skull
Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser