Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Etanol och små motorer  (läst 3580 gånger)

kbh

• Gäst
Etanol och små motorer
« skrivet: 06 jul-12 kl 00:51 »
 Som rubriken lyder  hur går det att köra gräsklippare och jordfräsar mopeder mm på etanol ?

Tännlappen

• -
SV: Etanol och små motorer
« Svar #1 skrivet: 06 jul-12 kl 20:34 »
Kan du fixa på dina små fyrtaktare att dom får ca 30 procent mer dricka med E85 så går det bra,vissa skulle nog säga utmärkt  :D . Själv kört en Briggsklippare på ren eta. Har läst om tvåtaktare,där måste man säkerställa att tvåtaktoljan är blandbar med etanolen,annars motorhaveri....

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 07 jul-12 kl 00:03 »
Beträffande tvåtaktsoljor för blandning med E85 så finns några tips i http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=44&t=1215 .
Prova gärna själv att blanda den tilltänkta oljan med E85 i ett par genomskinliga flaskor. Låt dem stå någon vecka, den ena i rumstemperatur och den andra i frysen,  och kolla sedan om blandningen är stabil eller om det har skiktat sig så att oljan ligger på botten.
Kom ihåg att oljeblandad E85 bör betraktas som färskvara och förbrukas inom några veckor efter blandningen. Lämna inte en maskin t ex över vintern med bränsle i tanken utan kör slut på det fullständigt först.

De membranförgasare som sitter på motorsågar, röjsågar mm brukar ha tillräcklig justermån på ställskruvarna för huvud- och tomgångsmunstycke för att man ska kunna få motorn att gå bra på E85 bara med dem.

Någotsånär moderna fyrtaktsmotorer i gräsklippare mm brukar inte ha några justerskruvar för bränsleblandningen utan där får man borra upp huvudmunstycket 10-15 % för att få rätt blandning.

kbh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 jul-12 kl 01:02 »
Kan du fixa på dina små fyrtaktare att dom får ca 30 procent mer dricka med E85 så går det bra,vissa skulle nog säga utmärkt  :D . Själv kört en Briggsklippare på ren eta. Har läst om tvåtaktare,där måste man säkerställa att tvåtaktoljan är blandbar med etanolen,annars motorhaveri....
Nu bort såga ja från tvåtaktare helt  förstås  vad gjorde du för modifiering   om du gjorde någon alls ?

kbh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 jul-12 kl 01:05 »
Beträffande tvåtaktsoljor för blandning med E85 så finns några tips i http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=44&t=1215 .
Prova gärna själv att blanda den tilltänkta oljan med E85 i ett par genomskinliga flaskor. Låt dem stå någon vecka, den ena i rumstemperatur och den andra i frysen,  och kolla sedan om blandningen är stabil eller om det har skiktat sig så att oljan ligger på botten.
Kom ihåg att oljeblandad E85 bör betraktas som färskvara och förbrukas inom några veckor efter blandningen. Lämna inte en maskin t ex över vintern med bränsle i tanken utan kör slut på det fullständigt först.

De membranförgasare som sitter på motorsågar, röjsågar mm brukar ha tillräcklig justermån på ställskruvarna för huvud- och tomgångsmunstycke för att man ska kunna få motorn att gå bra på E85 bara med dem.

Någotsånär moderna fyrtaktsmotorer i gräsklippare mm brukar inte ha några justerskruvar för bränsleblandningen utan där får man borra upp huvudmunstycket 10-15 % för att få rätt blandning.
tack Torbjörn  intressant

Tännlappen

• -
« Svar #5 skrivet: 07 jul-12 kl 01:27 »
Nu bort såga ja från tvåtaktare helt  förstås  vad gjorde du för modifiering   om du gjorde någon alls ?
Det var en Stiga sprint gräsklippare med original plastförgasare,äkta plast  :D ... Läste på etanolforumet om en som svetstrådskonverterade sin maskin med plastförgasare. Man vidgar helt enkelt hålet som är av plast med svetstråden, då huvudbränslehålet,munstycket. Går även att blandtanka gräsklippare...

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #6 skrivet: 08 jul-12 kl 12:32 »
När det gäller motorsågar är det enda jag hört talas om alkylatbensin för miljö och hälsans skull. Men etanol borde väl ändå vara ännu bättre om bara motorsågen kan fås att gå bra? Har jag helt enkelt missat en stor grej eller har den missats av de flesta "skogsmullarna"?

Äldre sidventils gräsklipparmotorer brukar väl gå ganske fett? I förhållande till arbetet de utför (motorn förvisso på lite högre varv men sällan med hård belastning) tycker jag de slukar ruskigt mycket bensin. En lågkompad sidventilare med ganska stängt gasspjäll borde ha rätt dålig verkningsgrad.

Behövs förvärmning av gräsklipparen inför kallstart fixas det lätt med hetluftpistolen. Förgasare av plast undantagna... Jag hade en tjurig snöslunga som gillade att få flottörhuset uppvärmt med hetluft. -Helt suveränt!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 08 jul-12 kl 15:48 »
På en sidventilmotor går det annars bra att värma topplocket med blåslampa eller varmluftpistol, om man inte vågar elda på hur mycket som helst på förgasaren.
Den tekniken har tillämpats ett par gånger efter feltankning med diesel, lacknafta eller vad det nu var...

Misse

• nr 9424
« Svar #8 skrivet: 10 jul-12 kl 02:19 »
Jag är lat.  Häller alltså på innehållet från vattenkokaren på cyl.  Varm bums och startar direkt ;D ;D
Varmluftpistol å liknande måste man ju stoppa i sladd. Åsså tar det ju längre tid ;)

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 2 användare
karsan, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser