Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brickvävning  (läst 4581 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Brickvävning
« skrivet: 29 nov-06 kl 17:26 »
Någon här som sysslar med brickvävning? Skulle vilja ta upp det igen, men det var länge sen sist...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

ianitor

• Värmland
Re:Brickvävning
« Svar #1 skrivet: 29 nov-06 kl 18:10 »
Jag fick lära mig det på folkhögskolan, det är ett trevligt hantverk. (men lite jobbigt för ryggen...)
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

Nettus

• Småland
« Svar #2 skrivet: 30 nov-06 kl 20:22 »
Vet du hur man kan väva utan att allt garn tvinnar sig efter hand, så man inte måste väva ett spegelmönster, om du förstår vad jag menar... Kan det funka att väva med väldigt tunt garn? Finns det någon bok du kan rekommendera? Eller en sajt?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 30 nov-06 kl 22:39 »
Hej!

Om man inte vill väva spegelmönster, så är enda möjligheten att ta till så lång varp att du, när det krullar sig för mycket, kan klippa av varpen längst fram och reda upp härvan. (eller eventuellt ha en lätt isärtagbar knut längst fram) Därefter kan man fortsätta ett tag till och upprepa proceduren.

Edgar som fått info från spinnande, vävande och stickande hustru

ianitor

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 01 dec-06 kl 15:09 »
Men hur ska man göra sen när man klippt upp/knutit upp varpen då? då måste man ju knyta ihop det på något vis igen... om man bara knyter upp knuten kan jag förstå hur det går till, men det känns som en massa pyssel....
vi fick lära oss att man helt enkelt kör 'jämna vrid' så att säga... tre vrid framåt, tre vrid bakåt, och så vidare, för att undvika varptrassel. Och att inte ha all varp utspänd, så att säga, utan knyta upp vartefter, så det inte blir långa trådar som vill trassla...

personligen gillar jag när man väver med t.ex bara vänsterbrickor och får det där snygga våg-mönstret, och då måste man ju vrida fram och tillbaka...  :-[
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

emha10

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 dec-06 kl 09:32 »
Jag har själv nyligen beställt 2 böcker som handlar om brickvävning som är bra:

Brickband - så in i Norden av Sonja Berlin Englund, denna beställde jag från slöjdmagasinet http://www.slojdmagasinet.se/forsaljning.htm här kan man även hitta begagnade böcker till salu.

Brickvävda band från Språngmurs av Louise Ström, denna beställde jag direkt från författaren via hennes mail (finns både i tryckt form alt på CD): skapa_egna@bredband.net

//
emha

Nettus

• Småland
« Svar #6 skrivet: 04 dec-06 kl 19:05 »
Tack för boktipsen!

edit

• Var sak har sin tid
« Svar #7 skrivet: 01 mar-07 kl 15:05 »
Jag har precis börjat med brickvävning o tycker det e jättekul. Jag har lekare (som man använder när man fiskar)lvid krokarna o så sätter jag på tråden på dom . Dom snurrar så det e lätt o tvinna upp det vartefter man väver.Jag har aldrig tyckt om o väva med vävstol men det här gillar jag.O så tar det inte så stor plats.
Ha det så bra o sköt om er!
Jaghardetgött!!

Shadow

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 mar-07 kl 09:22 »
Väver brickband sedan några år tillbaka. Mestadels i lin och silke efter egna mönsteridéer. Även vanlig sytråd går bra.
Säljer dem sedan på vikinga/medeltida marknader.

Shadow

Nettus

• Småland
« Svar #9 skrivet: 02 mar-07 kl 12:42 »
Lekare? Hur funkar dom? Har du nån bild?

edit

• Var sak har sin tid
« Svar #10 skrivet: 02 mar-07 kl 16:58 »
Jag har inte nån bild, men du kan söka på internet på lekare bilder. Eller gå in på biltemas hemsida o sök på lekare.Där har dom en ask med flera lekare och om du klickar på den så blir bilden större o då ser man hur dom ser ut. Det e som en hake som snurrar.

Senare kanske jag kan ta kort på det som jag har, men just nu finns det i våran byggdegård o jag ska inte dit förrens nästa torsdag.

Ha det så bra o sköt om er!
Jaghardetgött!!

Vintergröna

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 mar-07 kl 13:55 »
Hej,

Jag har hört andra som också använt lekare. Man fäster alltså trådarna från varje bricka vid varsin krok som sitter fast i väggen eller nåt och som man kan snurra på och reda upp varpen vartefter.

Annars så är det vanligaste att man väver ett så långt stycke som funkar innan man byter riktning. Det är ett av de sätt som man kan skilja brickvävda band från andra när man tittar på historiska textilier  :)

Om man vill leta böcker på engelska så är Peter Collingwood en av de stora på området.

Jag har vävningsuppehåll just nu, men det är inte utan att jag blir sugen  :)

Vintergröna

edit

• Var sak har sin tid
« Svar #12 skrivet: 09 mar-07 kl 19:40 »
Här kommer en bild på brickvävning med lekare. Hoppas ni ser hur det ser ut, o hur dom sitter! Ha det bra !  kram Edit
Jaghardetgött!!

edit

• Var sak har sin tid
« Svar #13 skrivet: 09 mar-07 kl 20:10 »
Jaghardetgött!!

edit

• Var sak har sin tid
« Svar #14 skrivet: 09 mar-07 kl 20:15 »

här kommer två bilder till! kram edit
Jaghardetgött!!

Nettus

• Småland
« Svar #15 skrivet: 09 mar-07 kl 20:35 »
Kanon! Tack!  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser