Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  VW LT35 -90 besiktnings- och insprutningstrubbel.  (läst 2650 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
VW LT35 -90 besiktnings- och insprutningstrubbel.
« skrivet: 05 jul-12 kl 15:23 »
Tjopp! En kompis har just blivit nekad vägtillträde för sin VW-buss LT35 och har aldrig ägt en sådan tidigare. Besiktningsmannen sade att lambdasensorn kanske är dålig eftersom avgasprovet visade höga värden "på allt" utom lambdavärdet som var lågt. Insprutningar är inte min starka sida men jag uppfattar informationen som att insprutningen känner fel och pytsar in lite för mycket bensin i alla lägen. Kanske det kan vara värt att också fundera på om någon kallstarttermostat har gett upp?

Tacksam för tips om felsökning! Jag är ganska duktig på elektronik, mekar mycket mer äldre bilar och har jobbat med förbränningsteknik till gasolpannor, men bilinsprutning har jag bara grovt grepp om.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: VW LT35 -90 besiktnings- och insprutningstrubbel.
« Svar #1 skrivet: 05 jul-12 kl 22:27 »
En VW från 1990 med bensinmotor och insprutning har med största sannolikhet ett testuttag för att läsa av felkoder. Oftast i form av en lös flatstiftshylsa som hänger ut ur insprutningskabelstammen någonstans i motorrummet (åtminstone på Golf II brukar hylsan vara gul och kabeln vit/röd) men det kan också förekomma något som kallas 2+2 -kontakt (två tvåpoliga kontaktblock, ett vitt och ett svart). Man kopplar en återfjädrande strömbrytare från testuttaget till jord och, om bilen inte har någon motorelektronikvarningslampa, en lysdiod med lämpligt seriemotstånd från testuttaget till +12 V.  Om det inte finns något fel så ska lampan lysa vid tillslagen tändning men slockna när man startar motorn. Finns det fel så fortsätter lampan lysa. För att få ut felkoder startar man motorn och slår därefter till strömbrytaren i 5 sekunder, därefter börjar lysdioden (eller bilens motorelektronikvarningslampa) blinka. Ett antal blinkningar i följd med paus efter betyder varje siffra i felkoden (4 siffror som var och en kan vara 1 till 4), efter en längre paus visas felkoden igen. 4-4-4-4 betyder att inget fel finns.
De flesta motorstyrsystem av den generationen kan bara visa ett fel i taget. Om man slår av tändningen, slår till testströmbrytaren, därefter slår till tändningen och väntar 5 sekunder innan man slår av testströmbrytaren, så är den nyss avlästa felkoden raderad och man kan starta motorn för att läsa av nästa felkod. Fortsätt tills 4-4-4-4 visas. Felkodslistor borde gå att hitta på nätet.

Det är mycket vanligt att fel på lambdasonden orsakar för fet bränsleblandning, enklaste sättet att kolla detta är att mäta på lambdasondssignalen med oscilloskop. Den ska se ut som en oregelbunden och ostabil fyrkantvåg som går mellan ungefär 0 och 0,9 V, frekvens i storleksordningen 1 Hz. Om signalen ligger ständigt nära 0 V så tyder det på för mager blandning eller att det är kortslutning till jord i lambdasonden (det senare ger ofta ingen felkod, märkligt nog). Ständigt nära 1 V tyder på att lambdasonden är hel och något annat fel orsakar för fet bränsleblandning. Om den ligger helt stilla omkring 0,5 V är det avbrott i lambdasonden. Med en "halvtrött" lambdasond kan det hända t ex att signalen snarare ser ut som en sinus eller att den svävar omkring obestämt i närheten av 0,5 V.

En annan vanlig orsak är fel i motortempgivaren, så att styrsystemet tror att motorn ständigt är kall och behöver varmkörningsanrikning. Kontrollmät givaren med varm motor, då bör resistansen vara ungefär 300 ohm. Tänk på att det oftast finns två tempgivare, en för motorstyrsystemet och en annan för tempmätaren.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: VW LT35 -90 besiktnings- och insprutningstrubbel.
« Svar #2 skrivet: 06 jul-12 kl 09:16 »
Tacka vet jag förgasare, de går att begripa! Alternativt, tacka vet jag goda kunskaper som du har Torbjörn!  ;D Jag får se till att locka hit kompisen där multimetrar och oscilloskop är vanliga så får vi se om jag får fram några vettiga resultat. Om inte ska vi trösta oss med var sin kopp Kopi Luwak.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

joppe71

  • Inlägg: 9
    • -
SV: VW LT35 -90 besiktnings- och insprutningstrubbel.
« Svar #3 skrivet: 13 jul-12 kl 10:20 »
Hoppas det löste sig och den rullar på vägen igen.  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser