En VW från 1990 med bensinmotor och insprutning har med största sannolikhet ett testuttag för att läsa av felkoder. Oftast i form av en lös flatstiftshylsa som hänger ut ur insprutningskabelstammen någonstans i motorrummet (åtminstone på Golf II brukar hylsan vara gul och kabeln vit/röd) men det kan också förekomma något som kallas 2+2 -kontakt (två tvåpoliga kontaktblock, ett vitt och ett svart). Man kopplar en återfjädrande strömbrytare från testuttaget till jord och, om bilen inte har någon motorelektronikvarningslampa, en lysdiod med lämpligt seriemotstånd från testuttaget till +12 V. Om det inte finns något fel så ska lampan lysa vid tillslagen tändning men slockna när man startar motorn. Finns det fel så fortsätter lampan lysa. För att få ut felkoder startar man motorn och slår därefter till strömbrytaren i 5 sekunder, därefter börjar lysdioden (eller bilens motorelektronikvarningslampa) blinka. Ett antal blinkningar i följd med paus efter betyder varje siffra i felkoden (4 siffror som var och en kan vara 1 till 4), efter en längre paus visas felkoden igen. 4-4-4-4 betyder att inget fel finns.
De flesta motorstyrsystem av den generationen kan bara visa ett fel i taget. Om man slår av tändningen, slår till testströmbrytaren, därefter slår till tändningen och väntar 5 sekunder innan man slår av testströmbrytaren, så är den nyss avlästa felkoden raderad och man kan starta motorn för att läsa av nästa felkod. Fortsätt tills 4-4-4-4 visas. Felkodslistor borde gå att hitta på nätet.
Det är mycket vanligt att fel på lambdasonden orsakar för fet bränsleblandning, enklaste sättet att kolla detta är att mäta på lambdasondssignalen med oscilloskop. Den ska se ut som en oregelbunden och ostabil fyrkantvåg som går mellan ungefär 0 och 0,9 V, frekvens i storleksordningen 1 Hz. Om signalen ligger ständigt nära 0 V så tyder det på för mager blandning eller att det är kortslutning till jord i lambdasonden (det senare ger ofta ingen felkod, märkligt nog). Ständigt nära 1 V tyder på att lambdasonden är hel och något annat fel orsakar för fet bränsleblandning. Om den ligger helt stilla omkring 0,5 V är det avbrott i lambdasonden. Med en "halvtrött" lambdasond kan det hända t ex att signalen snarare ser ut som en sinus eller att den svävar omkring obestämt i närheten av 0,5 V.
En annan vanlig orsak är fel i motortempgivaren, så att styrsystemet tror att motorn ständigt är kall och behöver varmkörningsanrikning. Kontrollmät givaren med varm motor, då bör resistansen vara ungefär 300 ohm. Tänk på att det oftast finns två tempgivare, en för motorstyrsystemet och en annan för tempmätaren.