Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Utslängda" från mark, kan det gå till så?  (läst 56204 gånger)

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: "Utslängda" från mark, kan det gå till så?
« Svar #200 skrivet: 13 sep-12 kl 19:34 »
I östra Armenien och Nagorny Karabash var det vanligt med dessa skyltar. De funkade och jag lämnade sällan vägen

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

ryafar

• Halland
« Svar #201 skrivet: 01 jul-13 kl 15:32 »
Ursäkta om jag skrämmer liv i en gammal tråd.
Det är alltså helt i sin ordning att rasta hundar på fält i träda, med slagen vall, på stubb, i hagar som inte används för tillfället och såklart i skogen.
Skulle vilja ha en referens till källan. Som jag trott är även slagen vall en växande gröda.

bo_i_dala

« Svar #202 skrivet: 01 jul-13 kl 21:36 »
Allemansrätten är en svensk uppfinning, dock utomlands finns den inte. Simmar dina hundar kan de knappast behöva vara kopplade.
Hej!
Varför inte då?? (kopplade alltså)
Allemansrätten är till för att skydda markägaren- allt som inte är uttryckligen tillåtet är förbjudet!

I fallet ovan behövs mer detaljer....

MVH/ Bosse

malungen

« Svar #203 skrivet: 02 jul-13 kl 08:08 »
Blir det inte bra tråkigt om man går omkring på sin egen och andras mark med lagboken i handen?
Jag gör saker som säkerligen irriterar mina grannar ibland. Nästa gång är det tvärtom. Det är så oerhört mycket trevligare för alla parter om man utgår från en förlåtande attityd istället att leta fel och hävda sin rätt.
Grannar är nog lite som barn. De växer med frihet under ansvar.
Bor på landet, djur och träd i överflöd.
Mål 1: Bli skuldfri
Mål 2: Producera el och värme med något från skogen. Mål 3:  Driva bilen med något eget skogsbränsle.

ryafar

• Halland
« Svar #204 skrivet: 02 jul-13 kl 13:16 »
Blir det inte bra tråkigt om man går omkring på sin egen och andras mark med lagboken i handen?
Jag gör saker som säkerligen irriterar mina grannar ibland.
Det kanske var dig jag krockade med på cykelbanan för något år sedan? Han cyklade på sin vänstra sida (som var min högra). Han visste att det var högertrafik, men tycke ändå att jag på något sätt kunde ha tagit hänsyn till att han nu cyklade till vänster.

Faktum är att jag har en granne som bedriver hundkurser med periodvis ganska många deltagare. Han har just rekommenderat deltagarna att rasta sina hundar på vår vall. Jag har tänkt föra ett resonemang med honom för att försöka få honom att förstå det olämpliga i detta. Eftersom personen i fråga tidigare har visat sig ha uppenbara okunskaper när det gäller allemansrätten ("insjöfiske ingår väl i allemansrätten") så kan det vara bra att ha på fötterna om vad som gäller. Det vore bra om "Ugglans" kunde ange om han har någon referens till påståendet:
[quote ]Det är alltså helt i sin ordning att rasta hundar på fält ... slagen vall ...[/quote]
Vall slås vanligen flera gånger per år och flera år i följd, så grödan är i princip alltid i växande. Det skulle vara om det finns någon tolkning/prejudikat som skulle säga att allemansrätten gäller NYslagen vall. Den har jag i så fall inte sett, men om Ugglans känner till en sådan så skulle jag vilja veta mer om den.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #205 skrivet: 02 jul-13 kl 14:48 »
Nu läser jag inte innantill men med tanke på hur lagen är uppbyggd BORDE det finnas någon generell klausul om att "bete sig så att olägenhet inte uppstår för markägaren"........
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Charlotte

• -
« Svar #206 skrivet: 02 jul-13 kl 15:00 »
   En slagen vall där man ska ta återväxt måste väl betraktas som växande gröda?
Och där får man inte klampa omkring...
Det kan vara helt okej att gå där en kort tid efter man tagit gräset, jag brukar själv låta mina hundar rejsa av sig ordentligt där vi tagit ensilage...
Men, varför inte bara fråga innan man gör saker och ting på annans mark?
Oftast låter man väl folk hållas om dom inte förstör något.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #207 skrivet: 04 jul-13 kl 15:47 »
Hur är det ...  Vall + hundbajs från okända hundar = risk för dynt ???
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 1 användare
Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser