Blir det inte bra tråkigt om man går omkring på sin egen och andras mark med lagboken i handen?
Jag gör saker som säkerligen irriterar mina grannar ibland.
Det kanske var dig jag krockade med på cykelbanan för något år sedan? Han cyklade på sin vänstra sida (som var min högra). Han visste att det var högertrafik, men tycke ändå att jag på något sätt kunde ha tagit hänsyn till att han nu cyklade till vänster.
Faktum är att jag har en granne som bedriver hundkurser med periodvis ganska många deltagare. Han har just rekommenderat deltagarna att rasta sina hundar på vår vall. Jag har tänkt föra ett resonemang med honom för att försöka få honom att förstå det olämpliga i detta. Eftersom personen i fråga tidigare har visat sig ha uppenbara okunskaper när det gäller allemansrätten ("insjöfiske ingår väl i allemansrätten") så kan det vara bra att ha på fötterna om vad som gäller. Det vore bra om "Ugglans" kunde ange om han har någon referens till påståendet:
[quote ]Det är alltså helt i sin ordning att rasta hundar på fält ... slagen vall ...[/quote]
Vall slås vanligen flera gånger per år och flera år i följd, så grödan är i princip alltid i växande. Det skulle vara om det finns någon tolkning/prejudikat som skulle säga att allemansrätten gäller NYslagen vall. Den har jag i så fall inte sett, men om Ugglans känner till en sådan så skulle jag vilja veta mer om den.