Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Utslängda" från mark, kan det gå till så?  (läst 55652 gånger)

Mark Raafuv

• Pappa i oktober
    • Övriga världen
"Utslängda" från mark, kan det gå till så?
« skrivet: 04 jul-12 kl 15:12 »
Jag och mina 2 hundar var ute och gick på en grusväg som leder ner till vattnet (vi har gått där massa gånger förut). Jag slänger lite pinnar i vattnet åt hundarna. Helt plöstligt kommer ägaren till marken och säger åt oss att vi är på privat mark och att vi inte får vara där. Vi gick såklart men jag funderar på om det verkligen fungerar så? Allemansrätt?
Jag gillar arbete, det facinerar mej. Jag kan sitta i timtal och titta på

Händig Man

• Gäst
SV: "Utslängda" från mark, kan det gå till så?
« Svar #1 skrivet: 04 jul-12 kl 15:15 »
hade du inte hundarna i koppel så faller det inte under allemansrätten enligt vad jag själv fått erfara.

För att allemansrätten ska gälla ska hundarna vara i koppel, och ägaren har rätt att avvisa dig från privatägd tomt, dock är det inte ofta det sker

Utdrag  från naturvårdsverket ang allemansrätten och hundar

Under tiden 1 mars till 20 augusti måste du hålla din hund under extra stor uppsikt när ni är ute i naturen. Detta framgår av paragraf 16 i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Där står att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.

Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel.
« Senast ändrad: 04 jul-12 kl 15:17 av Händig Man »

malarmaster

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 jul-12 kl 15:17 »
var det tomtmark? staket runt eller hus inom synhåll?gräsmatta?
var det vanlig svensk natur och inte hus i såpass närhet att man kan ta det för tomtmark gäller allemansrätten. ulf

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 jul-12 kl 15:39 »
Allemansrätten är en svensk uppfinning, dock utomlands finns den inte. Simmar dina hundar kan de knappast behöva vara kopplade.

Mark Raafuv

• Pappa i oktober
    • Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 04 jul-12 kl 15:48 »
Hundarna var kopplade. Det ligger ett redskapsskjul och en gammal "vattenkvarn" ca 20-50 meter ifrån. Men det är ingen som bor där och det är helt trasigt. Rasade golv, trasiga fönster m.m

Men vägen går igenom denna "tomten". Då får jag alltså inte gå på den vägen eftersom man då går igenom "Ödegården"?
Ska jag då gå in i bärsnåren för att komma till andra sidan?  ::)  :-X Eller kanske simma?

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #5 skrivet: 04 jul-12 kl 15:49 »
Nyfiken - var det fast eller fritidsboende ?  Har svårt att tänka mig att fast boende på landet bryr sig om man inte är inne på själva gården.  Skulle va då att det finns inhägnade djur som blir skrämda.
Jag har ackumulerat fördomar som det är svårt att deleta :-[
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Mark Raafuv

• Pappa i oktober
    • Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 04 jul-12 kl 15:51 »
Nyfiken - var det fast eller fritidsboende ?  Har svårt att tänka mig att fast boende på landet bryr sig om man inte är inne på själva gården.  Skulle va då att det finns inhägnade djur som blir skrämda.
Jag har ackumulerat fördomar som det är svårt att deleta :-[
Svar över ditt inlägg :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 04 jul-12 kl 17:08 »
Även jag har fördomar.  Sommargäster är ofta - inte alltid - värre än fastboende.  Men om det handlar om jakträtt, fiskerätt eller vägföreningar ...  SE UPP!!!  Då är en del fullständigt utan varje rim eller reson.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #8 skrivet: 04 jul-12 kl 17:11 »
Man får inte "störa" enligt allemansrätten. Kanske kände sig hus-/tomt-/mark-ägaren(?) störd av dig och/eller hundarna?

Allemansrätten handlar om "skog och mark". Om du vistas på en plats 20-50 meter från ett hus/byggnad som kan tänkas vara ett boningshus så är det inte självklart att du befinner dig på en plats som omfattas av allemansrätten. Du får gå, cykla och rida på privata vägar.

Hade du verkligen hundarna kopplade medan de hämtade pinnar i vattnet? Låter lite underligt.  ???

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #9 skrivet: 04 jul-12 kl 18:07 »
Jag förutsätter att TS befinner sig i Sverige, även om det står "Övriga världen" i profilen.

Man får enligt allemansrätten inte uppehålla sig på eller korsa folks tomt och med tomt borde man rimligen mena trädgård eller liknande i anslutning till bostad eller fritidshus. Anledningen till att man inte får vara på någons tomt är såklart att man inte ska störa, och det stör ju onekligen om folk har picnic eller plockar blommor i ens trädgård.

Det är ju inte alltför ovanligt med tomma hus i dåligt skick på landsbygden och jag har svårt att se att man inte får korsa en tomt där husen inte används, eftersom man inte stör någon i deras bostad.

Att markägaren åberopade "privat mark" som ett skäl för att jaga bort dig tycker jag pekar på att han/hon inte har koll på läget. I princip all mark är ju privat (i motsats till statlig eller kommunal) och själva andemeningen med allemansrätten är att man faktiskt FÅR uppehålla sig på privat mark.

hade du inte hundarna i koppel så faller det inte under allemansrätten enligt vad jag själv fått erfara.

För att allemansrätten ska gälla ska hundarna vara i koppel, och ägaren har rätt att avvisa dig från privatägd tomt, dock är det inte ofta det sker

Utdrag  från naturvårdsverket ang allemansrätten och hundar

Under tiden 1 mars till 20 augusti måste du hålla din hund under extra stor uppsikt när ni är ute i naturen. Detta framgår av paragraf 16 i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Där står att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.

Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel.

Huruvida TS får uppehålla sig på annans mark har inte med om hundarna var kopplade eller ej att göra. Det är två helt olika saker. Allemansrätten säger var man får vara (med eller utan hund) och lagen om tillsyn över hundar och katter plus nån jaktlag reglerar vilken uppsikt man ska ha över hunden vid en viss tid på året. Man får inte låta hundar störa vilt på sin egen mark heller.

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

evamarta

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 04 jul-12 kl 18:55 »
Jag gissar också att det var en nybliven fritidshusägare. Inga som helst fördomar här...  o:)
Det är iallafall dom som målar "PRIVAT OMRÅDE" med stora vita bokstäver på skärgårdsklippor som omfattas av strandskyddet...
evamarta@live.se
0767-933525

Fundersam

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 04 jul-12 kl 19:34 »
Jag gissar också att det var en nybliven fritidshusägare. Inga som helst fördomar här...  o:)
Det är iallafall dom som målar "PRIVAT OMRÅDE" med stora vita bokstäver på skärgårdsklippor som omfattas av strandskyddet...

Tänk vad olika erfarenheter man kan ha!  :)

Jag gissar på att det är en markägare med stora arealer till sitt förfogande. Känner till flera exempel på sådana som fått storhetsvansinne och exempelvis stängslat in mindre fastigheter som ligger på "deras" ägor, samt ställer till med ett elände för folk som är tvingade att nyttja "deras" väg för att nå sina fastigheter!  :)

Inga fördomar här heller!  :D Folk är helt enkelt olika.....

Fundersam

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 04 jul-12 kl 19:37 »
Förresten har jag också ett fritidshus. Har inga problem när folk promenerar över min gårdsplan eller min tomt, men tycker det är lite tråkigt de gånger någon kört in med sin bil och vänt på gräsmattan en regning dag, vilket hänt flera gånger....  Kanske skulle man sätta upp en skylt med privat mark?  :)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #13 skrivet: 04 jul-12 kl 19:41 »
...Det är ju inte alltför ovanligt med tomma hus i dåligt skick på landsbygden och jag har svårt att se att man inte får korsa en tomt där husen inte används, eftersom man inte stör någon i deras bostad...
Inte bara det, står de olåsta och är uppenbart övergivna är det fritt fram att gå in. Dock om någon kommer och säger att du ska avlägsna dig måste du göra det och begår inte brott förrän du dröjer dig kvar efter tillsägelse. Men det är aldrig tillåtet att bryta upp dörrar, lås eller öppna stängsel. Det är inte heller tillåtet att ta något med sig om det inte är uppenbart att det inte har något värde för ägaren.

evamarta

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 04 jul-12 kl 20:06 »
Förresten har jag också ett fritidshus. Har inga problem när folk promenerar över min gårdsplan eller min tomt, men tycker det är lite tråkigt de gånger någon kört in med sin bil och vänt på gräsmattan en regning dag, vilket hänt flera gånger....  Kanske skulle man sätta upp en skylt med privat mark?  :)

Hehe! Fler förbudsskyltar!  ;D Se tips nedan.

Men alltså, tomten och gårdsplanen ÄR ju faktiskt privat mark som inte på något sätt omfattas av alllemansrätten, men det är inte alla som vet det heller...  ::)

Fritidshusägare eller stormarkägare... det är nog okunskap som är den gemensamma nämnaren, och som ger upphov till de här konflikterna.

Allemansrätten - på lätt svenska!
Kan man ju skriva ut och sätta i händerna på både markägare med storhetsvansinne och bärplockare i trädgårdslandet... Om man inte komposterar dem direkt.

http://www.naturvardsverket.se/Start/Om-Naturvardsverket/Vara-publikationer/ISBN1/8500/978-91-620-8530-8/
« Senast ändrad: 04 jul-12 kl 20:09 av evamarta »
evamarta@live.se
0767-933525

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #15 skrivet: 04 jul-12 kl 20:28 »
Citera
Inte bara det, står de olåsta och är uppenbart övergivna är det fritt fram att gå in. Dock om någon kommer och säger att du ska avlägsna dig måste du göra det och begår inte brott förrän du dröjer dig kvar efter tillsägelse. Men det är aldrig tillåtet att bryta upp dörrar, lås eller öppna stängsel. Det är inte heller tillåtet att ta något med sig om det inte är uppenbart att det inte har något värde för ägaren.

Tror det var de värsta felaktigheter jag läst på alternativ. Inte ett rätt så långt ögat når.
I allemansrätten ingår nästan ingen form av anläggning. T. ex. byggnad. Ej heller tomt. Om tomt runt boningshus inte är utmärkt med t. ex. staket, häck el. dylikt så är en tumregel att man håller sig utom syn- och hörhåll. Undantag här ifrån är om man färdas på allmän väg.
Att gå in i en olåst anläggning enl. ovan är olaga intrång. Forceras låsanordning av någon sort är det inbrott. Har inget med att stanna kvar efter tillsägelse att göra.
Å man får INTE plocka med sig någonting, varesig trädgårdstomtar eller gren från på rot stående träd.
« Senast ändrad: 04 jul-12 kl 21:00 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Händig Man

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 04 jul-12 kl 20:32 »
Jag förutsätter att TS befinner sig i Sverige, även om det står "Övriga världen" i profilen.

Man får enligt allemansrätten inte uppehålla sig på eller korsa folks tomt och med tomt borde man rimligen mena trädgård eller liknande i anslutning till bostad eller fritidshus. Anledningen till att man inte får vara på någons tomt är såklart att man inte ska störa, och det stör ju onekligen om folk har picnic eller plockar blommor i ens trädgård.

Det är ju inte alltför ovanligt med tomma hus i dåligt skick på landsbygden och jag har svårt att se att man inte får korsa en tomt där husen inte används, eftersom man inte stör någon i deras bostad.

Att markägaren åberopade "privat mark" som ett skäl för att jaga bort dig tycker jag pekar på att han/hon inte har koll på läget. I princip all mark är ju privat (i motsats till statlig eller kommunal) och själva andemeningen med allemansrätten är att man faktiskt FÅR uppehålla sig på privat mark.

Huruvida TS får uppehålla sig på annans mark har inte med om hundarna var kopplade eller ej att göra. Det är två helt olika saker. Allemansrätten säger var man får vara (med eller utan hund) och lagen om tillsyn över hundar och katter plus nån jaktlag reglerar vilken uppsikt man ska ha över hunden vid en viss tid på året. Man får inte låta hundar störa vilt på sin egen mark heller.

Du får fortfarande inte befinna dig på privat mark med okopplade hundar utan medgivande från ägaren, förutsatt att ägaren är privatperson så har han all rätt i världen att avhysa dig oavsett om du har djur med dig eller EJ!  Jag pratade ju för sjutton med dem ang detta!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #17 skrivet: 04 jul-12 kl 20:49 »
Skulle man kanske kunna hävda något om strandskydd?  ;D ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #18 skrivet: 04 jul-12 kl 20:54 »

Du får fortfarande inte befinna dig på privat mark med okopplade hundar utan medgivande från ägaren, förutsatt att ägaren är privatperson så har han all rätt i världen att avhysa dig oavsett om du har djur med dig eller EJ!  Jag pratade ju för sjutton med dem ang detta!

Om du men "privat mark" menar tomt/trädgård har du rätt. Där får man inte vara utan medgivande, med eller utan hund.

Menar du med "privat mark" skog, ängar, åkrar, hagar, stränder m.m där marken ägs av någon annan så får man vara där, med eller utan hund, under förutsättning att man inte stör eller förstör. Man får inte trampa ner grödor, skrämma djur osv... Om hunden är kopplad eller ej har markägaren inte med att göra så länge den inte skrämmer eller skadar dennes tamdjur eller om markägaren har jakträtten, driver eller stör vilt. Det är alltså helt i sin ordning att rasta hundar på fält i träda, med slagen vall, på stubb, i hagar som inte används för tillfället och såklart i skogen.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Händig Man

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 04 jul-12 kl 20:56 »
Strandskydd eller privatägd tomt med strand får du i regel beträda om inga skyltar sitter uppe, dock gäller fortfarande att hundarna ska vara kopplade OM du inte har tillåtelse från markägaren OM markägaren är privatperson, är det skogsbolag eller kommunen som äger marken får man således ha sina djur där MEN om markägaren sätter upp skylt är det tvärstopp med lösa djur

Och fortfarande så fick jag till svar att mellan ovan nämnda perioder skall hunden vara kopplad? föreslår att fler ringer till dem och kollar för det låter ju märkligt att det bara gäller i jönköping!

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 2 användare
Radar, Toothpaste

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser