Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Utslängda" från mark, kan det gå till så?  (läst 55769 gånger)

kbh

• Gäst
SV: "Utslängda" från mark, kan det gå till så?
« Svar #180 skrivet: 20 jul-12 kl 22:07 »
 Många gånger så
är bärplockarna utsatta för fascistoida idioter.

RäddförDamien

• söker beskydd mot demoner
    • -
« Svar #181 skrivet: 20 jul-12 kl 22:11 »
Många av Mehedeby och Tierps invånare borde ägna sig åt annat än ryktesspridning och att slå mot de svaga.

http://www.unt.se/tierp/barplockare-utsatta-for-stenkastning-1798107.aspx

Det finns alltid kritiska puckon som inget kan, inget vill lär sig men gärna slår nedåt....
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

Johnny

• Värmland
« Svar #182 skrivet: 20 jul-12 kl 23:15 »
Allemansrätten kan man tyda hur man vill verkar det som.

Har ofta folk som kör på min privata väg upp till gården och parkerar för att leta svamp och bär.
För långt att gå till skogen?
Fast de passerar mycket skog med bilen innan de kommer fram.

Många ej svensk språkliga letar svamp runt dieseltanken och maskinerna, vet ej hur svampar och bär växer utomlands.

Fast värst är nog Bergvik Skog/Stora Enso.
De både jagar och tar ner skog på min mark.
3 gånger har de gått över gränsen för att ta virke.
Fast de känner nog inte till skogen så väl när de har pejl på hunden och jagar från bilen efter grus vägarna.
Man får passa sig så man inte är ute med hästen när de är här, för då hinner man nog inte undan.

De nya skogägarna som bor i storstaden köpte visst vildsvin och släppte ut för deras jaktlag.
De är halvtama så lockar man på dem och har en hink så följer de med på led.

Kanske allemansrätt det också?

Vad vet en torpare som jag?

Johnny

• Värmland
« Svar #183 skrivet: 24 jul-12 kl 19:02 »
Idag skulle jag slå vallen på ett gärde men kom tyvärr inte fram för det stod en "svamp plockar bil" parkerad mitt i vägen på privat väg.
Den stod där i 3 timmar.

Läste i en tidningen om ett liknande fall i Sverige där han blev skogstokig och hämtade en lastbil och tryckte iväg bilen.

Börjar förstå honom då jag börjar bli lite gubbe grinig.
Funderar på att börja pissa på all svamp jag ser.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #184 skrivet: 24 jul-12 kl 19:14 »
Den går väl att dra bort med traktorn? Det hade jag gjort, så svampplockare jag är  8)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

hustran

« Svar #185 skrivet: 24 jul-12 kl 19:50 »
Jag tycker nog att "allemansrätten" har gått till allemansmåsteha......vi har fått skäll för att vi inte håller turisterna med ramper och parkeringar! Det kostar oss massor att klippa och hålla med parkeringar för våra båtgäster,men skäll fick vi i går av en "turist" för att han inte kunde hitta ngn. stans att parkera sin bil o trailer på utan att betala??? Hur skall vi kunna ha en inkomst på vår gård om ALLT skall kallas allemansrätt?

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #186 skrivet: 24 jul-12 kl 20:22 »
Idag skulle jag slå vallen på ett gärde men kom tyvärr inte fram för det stod en "svamp plockar bil" parkerad mitt i vägen på privat väg.
Den stod där i 3 timmar.

Läste i en tidningen om ett liknande fall i Sverige där han blev skogstokig och hämtade en lastbil och tryckte iväg bilen.

Jag hade nog ställt traktorn bakom och tagit nyckeln samt lämnat en lapp med telefonnummer. Kanske hade någon lärt sig något i slutändan?
Om inte annat så hade någon blivit klok på att jag kanske inte ville köra traktor just då >:D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #187 skrivet: 24 jul-12 kl 21:51 »
Jag hade nog ställt traktorn bakom och tagit nyckeln samt lämnat en lapp med telefonnummer. Kanske hade någon lärt sig något i slutändan?
Om inte annat så hade någon blivit klok på att jag kanske inte ville köra traktor just då >:D

Bra ide´! Å så komplettera det hela med ett halvrör så du inte FÅR köra.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #188 skrivet: 25 jul-12 kl 14:34 »
Den stod där i 3 timmar.

Utvecklingen av detta är att markägare tröttnar och börjar "bomma" sina privata vägar,,,sorgligt, men alltså inte obefogat!.

Ren Hals

« Svar #189 skrivet: 25 jul-12 kl 15:31 »
Den stod där i 3 timmar.

För jävligt, men blanda inte ihop detta med allemansrätten. Det ingår inte i allemansrätten att köra på privata vägar, lika lite som det ingår att använda privata toaletter eller plocka bär på privata bärbuskar.
Om nu vägen verkligen är privat och inte ingår i statsbidragsfinansierad vägsamfällighet så har du ju rätt att ta ut parkeringsavgifter. Sätt en skylt där vägen börjar att parkering kostar 100 kronor timmen och att det kostar 800 kronor att ertappas utan kvitto. Kanske kan bli en tillgång i stället för ett förtret.  :)

Lainde

• -
« Svar #190 skrivet: 25 jul-12 kl 15:51 »
För jävligt, men blanda inte ihop detta med allemansrätten. Det ingår inte i allemansrätten att köra på privata vägar, lika lite som det ingår att använda privata toaletter eller plocka bär på privata bärbuskar.
Om nu vägen verkligen är privat och inte ingår i statsbidragsfinansierad vägsamfällighet så har du ju rätt att ta ut parkeringsavgifter. Sätt en skylt där vägen börjar att parkering kostar 100 kronor timmen och att det kostar 800 kronor att ertappas utan kvitto. Kanske kan bli en tillgång i stället för ett förtret.  :)

Betalning/kvitton/kontroll mm,,,,det blir till att anställa en "Lapplisa" då eller?  (:) ;) ;D

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #191 skrivet: 25 jul-12 kl 22:07 »
Den går väl att dra bort med traktorn? Det hade jag gjort, så svampplockare jag är  8)

Det är bättre att lyfta bort bilen om man har en klo på traktorn :)
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #192 skrivet: 25 jul-12 kl 22:18 »
Utvecklingen av detta är att markägare tröttnar och börjar "bomma" sina privata vägar,,,sorgligt, men alltså inte obefogat!.

Någon lämnade ett kylskåp, två däck och några säckar skräp i min skog för några år sedan och då tyckte jag att det räckte. Jag kontaktade polisen och kommunen men ingen av dem ville ta sitt ansvar att ta bort skräpet. Några veckor senare fick jag ta bort det själv och sedan blev det en bom. Vi var några olika markägare som gick samman för att köpa bommen och samtidigt stänga en större del av skog för trafik. Efteråt har nedskräpningen och vedstölderna minskat så att bomma igen vägen var en bra investering.
Problemet med privata vägar som bommas är att det blir svårare att ta sig ut i skogen. Det finns många ställen i mitt närområde som var lätta att komma till för tio år sedan med bil men idag är vägarna bommade.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Humle

• Västerbotten
« Svar #193 skrivet: 26 jul-12 kl 12:35 »
Den stod där i 3 timmar.

Folk vill vara i skogen men många saknar idag vett. Ett lämpligt straff vore att fälla ut något större träd eller dra upp en sten på vägen bakom bilen.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Gullregn

• Gäst
« Svar #194 skrivet: 26 jul-12 kl 12:51 »
På ett sätt så förstår jag dumjävlarna som parkerar och går ut i skogen för att plocka bär o svamp.
Det är stadsbor som inte fattar eller förstår eller har det inom sina prefernsramar at det kan finnas en anldening för markägarna att ta sej fram på just den lilla söta orörda skogsväg där dom parkerat.
Dom förstår inte at det kanske ska ske nått slags aktivitet som kräver denna lilla skogsväg.

Stadsfolket har inget som helst humm om nånting mera än att dom läst om allemansrätten när dom gick i skolan.

Själv om jag kör in på en sån här väg för att tex rasta hund eller titta efter bär o svamp så är jag i närhet av bilen eller sätter mitt telenummer på bilen.

Har bott i land utan allemansrätt och vet att uppskatta  den rätten.

men skulle jag ha mark och komma i kontakt med nån som har fräckheten att klaga på bristen på p-platser för at komma vidare i skogen,,gratis p-plats,,då vete fan om jag klarat av att tiga still utan talat om vad det är dom begär och gett dom en änlig men bestämd lektion i vad som är ok eller inte  >:D

Lainde

• -
« Svar #195 skrivet: 26 jul-12 kl 18:38 »
På ett sätt så förstår jag dumjävlarna som parkerar och går ut i skogen för att plocka bär o svamp.
Det är stadsbor som inte fattar eller förstår eller har det inom sina prefernsramar at det kan finnas en anldening för markägarna att ta sej fram på just den lilla söta orörda skogsväg där dom parkerat.
Dom förstår inte at det kanske ska ske nått slags aktivitet som kräver denna lilla skogsväg.

Instämmer!,,,, men ibland beror det även på bristande respekt/ren och skär nonchalansm.
Det är liksom "införstått" hos vissa att på landsbygden kan man bete lite "hursom",,, men så är ju inte fallet.

anders50

• Gäst
« Svar #196 skrivet: 03 sep-12 kl 13:37 »
Sådana här skyltar börjat komma upp lite varstans ute i skogarna!  Men språket är ju inte alla som förstår?
« Senast ändrad: 03 sep-12 kl 18:11 av anders50 »

Coyote

• Övriga världen
« Svar #197 skrivet: 03 sep-12 kl 14:17 »
hade du inte hundarna i koppel så faller det inte under allemansrätten enligt vad jag själv fått erfara.

För att allemansrätten ska gälla ska hundarna vara i koppel, och ägaren har rätt att avvisa dig från privatägd tomt, dock är det inte ofta det sker

Utdrag  från naturvårdsverket ang allemansrätten och hundar

Under tiden 1 mars till 20 augusti måste du hålla din hund under extra stor uppsikt när ni är ute i naturen. Detta framgår av paragraf 16 i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Där står att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.

Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel.

Numera heter det "Hundar ska hållas i koppel ELLER motsvarande"
Motsvarande tolkas "sådan bra pli på hunden att detta motsvarar koppel och halsband".

Ex. en hund som springer fram och tillbaka och hejvilt drar runt i skogen OCH kan ha möjlighet att störa djurlivet får alltså inte vara lös.
Heller inte om hunden inte kommer på inkallning osv.

Ex. en hund som går fot alt. håller ständig kontakt med husse/matte inom rimligt "koppel-avstånd" får vara lös.
Krav på fungerande att omedelbar inkallning ska funka.

skogensrå

• Västmanland
« Svar #198 skrivet: 04 sep-12 kl 22:50 »
Jag och mina 2 hundar var ute och gick på en grusväg som leder ner till vattnet (vi har gått där massa gånger förut). Jag slänger lite pinnar i vattnet åt hundarna. Helt plöstligt kommer ägaren till marken och säger åt oss att vi är på privat mark och att vi inte får vara där. Vi gick såklart men jag funderar på om det verkligen fungerar så? Allemansrätt?
vi gck nån promenad led under en semester med tre hundar o två barn leden var besvärlig o barnen bleb trötta fick då syn på nåt som liknade en skogsväg som gick ner mot landsvägen helt plötsligt så ser det ut som vägen gär brevid en gård ut kommer en kvinna o gapar o skricker att vägen är hennes privara hon har betalt för o få den gjord den den såg ut o gå efter kanten på hennes tomt.o hur skulle nab veta et var ju ingen skylt där vi gick av stigen o ut på vägen min sambo blev ursinig ungarna grinade älsta dottern hade skavsår barnen var visserligen 9 och 12.men terängen hadde inte varit lättgåd rakt upp stup ner åt ena sidan o bergvägg mot andra.fattar om tanten inte ville ha massa turister på hennes väg o på hennes mark o säkert tomten med som vi nu inte ska gå in på men vi fick inte ens gå brevid vi skulle knapt få ta vägen tillbacks till promenadleden utan skulle kliva av den o gå ut i skogen hundarna var kopplade.

anders50

• Gäst
« Svar #199 skrivet: 05 sep-12 kl 08:33 »
Kom på att jag har en varningsskylt här!  Den hjälper i alla fall till så pass att folk inte sätter sig i hagen och fikar och skräpar ned.
Men den kan säkert reta upp någon?  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 2 användare
Toothpaste, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser