Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Utslängda" från mark, kan det gå till så?  (läst 55865 gånger)

tinna.m

• Skåne
SV: "Utslängda" från mark, kan det gå till så?
« Svar #160 skrivet: 10 jul-12 kl 13:43 »
Påminner om en av mina ungar + vet's son, bägge i tre-fyra års-åldern, när de satte fart på 50 dovhjortar. Djuren var något tveksamma till drevkarlarna men sen sprang dom.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

hayproducer

• Jämtland
« Svar #161 skrivet: 10 jul-12 kl 18:03 »
Vilken underbar kommentar!   ;D

Fick mig att tänka på helt andra skott och pälsar!   :-[     ;D

Nu tror jag inte att våran egen Trollmor hakade på skottet i pälsen ;D  förövrigt så är det inte alla som går omkring med päls :-X

Som sakt storvilt kan gömma sig lite varstans runt omkring våra hus och stugor

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #162 skrivet: 10 jul-12 kl 18:20 »
Vems egen Trollmor?  Jag är min egen, och hör sen!  ;)

I mitt inlägg där uppe nånstans i tråden tänkte jag främst på skadskjutningar.  Och såna är alltid fel.  Liksom om någon börjar skjuta på folk.  Fel, fel.  Härutinnan är vi alla helt visst alldeles ense!

Är Cebaztians inlägg på skämt, eller har du kollat med professionella lagvrängare?  Såna där som jobbar i nån tingsrätt eller så?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #163 skrivet: 10 jul-12 kl 18:22 »
Citera
Hundägaren är naturligtvis inte representativ för hundägare, lika lite som hunden är det

Kan inte hjälpa att jag tycker det ser lika ql ut varje gång någon försöker springa ifatt sin hund.  ;D

Citera
Är Cebaztians inlägg på skämt,
Jo jag tror han skojar lite med oss men de anförda sakskälen verkar rimliga och domen rättvis.

F.ö. tycker jag det finns en å annan männscha som behöver skjutas lite men inte på alternativ.
« Senast ändrad: 10 jul-12 kl 18:25 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

hayproducer

• Jämtland
« Svar #164 skrivet: 10 jul-12 kl 18:49 »
Vems egen Trollmor?  Jag är min egen, och hör sen!  ;)

I mitt inlägg där uppe nånstans i tråden tänkte jag främst på skadskjutningar.  Och såna är alltid fel.  Liksom om någon börjar skjuta på folk.  Fel, fel.  Härutinnan är vi alla helt visst alldeles ense!

Är Cebaztians inlägg på skämt, eller har du kollat med professionella lagvrängare?  Såna där som jobbar i nån tingsrätt eller så?

Nu tänkte jag mer på att det var skinnpistolen som orsakade oredan i pälsen, närmare förklaring  till min tidigare post vill jag inte göra, vi ligger lite risigt till redan nu med OT i tråden ;D

Ett skott i pälsen kanske inte är så lätt att tolka på rätt sätt, specielt när som nu då det diskuteras jakt i sammanhanget ;)

Dentaku

• Dalarna
« Svar #165 skrivet: 10 jul-12 kl 23:48 »
Ta nu inte detta som en partsinlaga i debatten, men jag råkade se denna video på Youtube idag och tänkte att jag inte kan låta bli att lägga upp den.

JESUS CHRIST IN RICHMOND PARK: ORIGINAL UPLOAD

Disclaimer: Hundägaren är naturligtvis inte representativ för hundägare, lika lite som hunden är det ;)

MVH Pär

Jag ÄLSKAR den där! Jag tror att alla hundägare till viss del kan känna igen sig i desperationen i ägarens röst. Å andra sidan får man vara glad om det bara är en flock hjortar som ens hund sätter efter...  ;D

FENTON THE DOG - STAR WARS AT-AT STAMPEDE. JESUS CHRIST!
Hedemorahöns med genbank, korthårig collie och cornish rex

Tännlappen

• -
« Svar #166 skrivet: 11 jul-12 kl 00:14 »
..Tjaaa...intressant artikel...jägare verkar ju som sagt inte ha kontroll på sina hundar,hur kan dom då kräva att andra ska ha det?...

"Vad lagarna säger är att jag inte ska behöva ha jakthundar på min mark. Detta resonemang biter inte på en jägare. I diskussioner med ett flertal jägare som är yrkesverksamma inom olika branscher, ända till poliser och Jägarförbundet, hävdas att det är omöjligt att ha kontroll över hunden. Som gammal hundägare så förstår man ju att detta inte är sant"...Som sagt jägare verkar hota andras säkerhet tjaa...Verkligheten gör sig gällande som han sade...

http://www.newsmill.se/artikel/2012/01/29/v-rdsl-sa-j-gare-hotar-mark-gares-s-kerhet

hayproducer

• Jämtland
« Svar #167 skrivet: 11 jul-12 kl 01:56 »
..Tjaaa...intressant artikel...jägare verkar ju som sagt inte ha kontroll på sina hundar,hur kan dom då kräva att andra ska ha det?...

"Vad lagarna säger är att jag inte ska behöva ha jakthundar på min mark. Detta resonemang biter inte på en jägare. I diskussioner med ett flertal jägare som är yrkesverksamma inom olika branscher, ända till poliser och Jägarförbundet, hävdas att det är omöjligt att ha kontroll över hunden. Som gammal hundägare så förstår man ju att detta inte är sant"...Som sagt jägare verkar hota andras säkerhet tjaa...Verkligheten gör sig gällande som han sade...

http://www.newsmill.se/artikel/2012/01/29/v-rdsl-sa-j-gare-hotar-mark-gares-s-kerhet

Bra och läsvärd länk!

Förstår att små marägare blir förbannad över jägare som jagar 20 meter från ett bostadshus ::)

Dessa vill inte jag kalla för jägare, kanske är derasmarkväldigt lite och att de därför måste ta andras mark i anspråk.

Jag är själv jägare och har jagat i många årså nog kan jag förstå problematiken hos denna markägare.

Men samtidigt är det fel att anklaga hela jägarkåren för dåligt uppträdande.

Ett exempel, en riktlinje för nödvändig areal med en storvuxen stövare ligger väl någonstans runt 200ha väl sammansluten jaktmark.

Har nu dessa jägare mindre än den arealen så kan man med fog anta att jakten med deras drivande hund kommer att till stora delar fortgå på angränsande marker, och då tolkar jag jakten som otillåten.

Så det kan vara skäl att kontrollera hur stora marker som jägarna förfogar över.

Som tur är så är de flesta jägare förnuftiga och känner ansvar,men tyvärr så finns det rötägg och att stå på pass 20 meter från ett bostadshus tyder på oansvar och på att de har  en liten jaktmark.

Man får inte släppa jakthunden på för små marker, det var  en av orsakerna till varför stora jaktvårdsområden bildades.

20 meter från ett bostadshus, dessutom inte på egen jaktmark, en viltstig inte långt från väg och hus, bilen används i princip ända fram till passet ::) ja det luktar sannerligen inte rent mjöl i påsen.
Motorfordon får inte användas i jakten, om nu dessa jägare absolut måste stå påpass granne med huset, så borde de åtminstone lämna bilen några 100 meter därifrån, det är god jaktsed.

Nu näms det inget om arealen i artickeln, därför svårt att göra en rättvis bedömning.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #168 skrivet: 11 jul-12 kl 10:42 »
 Samma avstånd från tomt gäller för den som jagar som vilken skogsvandrare som helst. Alltså utom syn- och hör-håll, enligt allemansrätten. Då menar jag inte så långt bort så att inte ett skott hörs.

Om det finns staket runt tomten har man enligt samma lagrum rätt att passera förbi men inte ställa sig på pass, kanske inte ens stanna & pinka.  ::)
En del männschor har fått lite folkvett inpräntat också men det är en helt annan sak.

parpen

• Halland
« Svar #169 skrivet: 11 jul-12 kl 10:47 »

Tjaaa.. intressant artikel, dock tendentiös och med flera direkta felaktigheter! Men som tur är finns det en artikel att klicka på precis bredvid som ger en något mer nyanserad bild. Prova att klicka på den! Om det är för besvärligt kommer här en länk direkt till den:

http://www.newsmill.se/artikel/2012/02/01/sverige-har-v-rldens-s-kraste-jakt

MVH Pär

Tännlappen

• -
« Svar #170 skrivet: 12 jul-12 kl 19:42 »
Tjaaa.. intressant artikel, dock tendentiös och med flera direkta felaktigheter! Men som tur är finns det en artikel att klicka på precis bredvid som ger en något mer nyanserad bild. Prova att klicka på den! Om det är för besvärligt kommer här en länk direkt till den:

http://www.newsmill.se/artikel/2012/02/01/sverige-har-v-rldens-s-kraste-jakt

MVH Pär
...Den andra artikeln är rena propagandan..Han har väl inte varit på plats och kollat...Man kan ju bortse om några juridiska termer är felaktiga...Men upplevelsen som kvinnan berättar om som man inte kan ta ifrån henne är skrämmande...springer man runt med pangilepanggrejor,i detta fall inte knallpulver så bör man ju förstå olämpligheten med att knattra jämte andras hus...jag förstår det iallafall...

Micki o Molly

• -
« Svar #171 skrivet: 13 jul-12 kl 17:44 »
Förlåt att jag har fastnat på bärläger  :-[

Men,, nu har jag över 600 st bajsande bärplockarere runt knuten, hungriga är dom för de är i soptunnan å letar, men tyvärr så kör jag med varmkomposter :-\

Nu känner jag mig tvungen att ha Fido vaktandes, Gud förlåte mig kanske om något händer ??
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #172 skrivet: 13 jul-12 kl 18:43 »
600 eller 599. Hur noga räknar dom bärplockare? Antar de inte förekommer i husförhörslängden.

Är det din mark så tror jag du kan avvisa dom. Allemansrätten gäller väl bara om de plockar för eget bruk? Stjäler dom sen dina sopor och skitar ner också så måste det gå att beivra. Kanske kostar lite envishet men det kan va en god investering till kommande år.
« Senast ändrad: 13 jul-12 kl 18:49 av TiB »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #173 skrivet: 13 jul-12 kl 19:18 »
Hungriga så dom letar i soptunnan ...  Då är dom nog inte där för sitt höga nöjes skull.  Ditlurade?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #174 skrivet: 13 jul-12 kl 20:10 »
Man kan aldrig avvisa bärplockare bara för att de plockar för försäljning. Stöld, skadegörelse och nedskräpning däremot.

Dentaku

• Dalarna
« Svar #175 skrivet: 14 jul-12 kl 11:20 »
Ulric har rätt, än så länge finns inga begränsningar i allemansrätten även om  bärplockningen är kommersiell.

Angående artiklar med felaktigheter så är väl detta ett praktexempel:

http://www.jaktojagare.se/har-avslojas-bevakarens-losa-hund

Det här inträffade i februari och ändå hävdar riksviltvårdskonsulenten på Jägarnas Riksförbund:

"Enligt lagen ska hunden vara kopplad eller under uppsikt, vilket enligt min mening betyder att den i princip ska gå fot hela tiden om den inte är kopplad, fortsätter Ulf Kallin".  Detta stämmer visserligen under förbudstiden enligt lagens förarbeten men viltvårdskonsulenten vill få det till att det alltid gäller vilket det inte finns något stöd för.

Sedan har inte naturbevakaren rätt att kalla sin hund tjänstehund om det de facto inte är en sådan men det är en annan diskussion.
Hedemorahöns med genbank, korthårig collie och cornish rex

Micki o Molly

• -
« Svar #176 skrivet: 19 jul-12 kl 19:21 »

Det gör ont att läsa hur dom har det, och nu ska dom bli "utslängda" från skogen. Vart kommer de att ta vägen ?

http://www.atl.nu/skog/stora-enso-vill-vr-ka-b-rplockare
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

fjällbonden

• Dalarna
« Svar #177 skrivet: 19 jul-12 kl 19:45 »
Oansvarigt från dom som lovar mycket bär ! när det inte alls finns så mycket som utlovat !
den som bäddar får ligga

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #178 skrivet: 19 jul-12 kl 20:38 »
Det gör ont att läsa hur dom har det, och nu ska dom bli "utslängda" från skogen. Vart kommer de att ta vägen ?

http://www.atl.nu/skog/stora-enso-vill-vr-ka-b-rplockare

Det är inte konstigt att folk blir förbannade när de drabbas av inbrott, dieselstölder och hemfridsbrott. Jag tror att de flesta i Tierp vill att man avskaffar allemansrätten eller begränsar den så att den bara gäller lokalbefolkningen
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

mikso

• Uppland
« Svar #179 skrivet: 20 jul-12 kl 21:32 »
Det är inte konstigt att folk blir förbannade när de drabbas av inbrott, dieselstölder och hemfridsbrott. Jag tror att de flesta i Tierp vill att man avskaffar allemansrätten eller begränsar den så att den bara gäller lokalbefolkningen

Många av Mehedeby och Tierps invånare borde ägna sig åt annat än ryktesspridning och att slå mot de svaga.

http://www.unt.se/tierp/barplockare-utsatta-for-stenkastning-1798107.aspx

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser