Har för första gången drabbats av hönlöss på mina höns. Märkte det på en kyckling som såg hängig ut, tog upp den och märkte att det fullkomlingen kryllade av löss och gnetter på den. Den dog i min hand bara några minuter senare

Som första panikåtgärd sprutade jag med instektsspray (med pyretriner I och II) på de hönor som ligger och ruvar samt på de hönor som går med kycklingar samt sprutade kycklingarna. Ingen mer död kyckling som tur är.
Nu har jag gått igenom mina besättningar och lössen verkar finnas överallt. Köpte in några isbarhönor i vintras och de lär ha kommit med dessa, det är sista gången jag släpper in nya djur utan karantän.
Nu har jag beslutat mig för att behandla med frontline. Vad jag undrar över är om jag ska behandla kalkonerna (kycklingar) också, de går med hönsen, kan dessa också ha löss? Jag antar att lössen inte går på gässen men jag skulle vilja vara på den säkra sidan, jag vill verkligen bli av med dessa odjur för gott.
Jag har ca 40 vuxna höns och ca 30 kycklingar i olika storlekar, kan man behandla kycklingar också med frontline, hur mycket i så fall? Kommer ett paket för stor hund att räcka eller behöver jag flera