Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nässlor, maskrosor etc  (läst 2424 gånger)

alfredsson

• Västergötland
Nässlor, maskrosor etc
« skrivet: 02 jul-12 kl 19:34 »
Hoppasdetta är rätt tråd.

Kan ju tillvarata mycket.
När på året?
Eller hur jag skall uttrycka det.
Ex.  Brännnässlor, bara på våren? Eller nu också? Bor utanför gbg.
Och någon sa att brännässlor som har de där vita små, runda ......   ????? Vet ej vad det är.
Man skall bara använda brännässlor med dem. Speciellt när de skall blötläggas för att vattna grönsaker.

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
SV: Nässlor, maskrosor etc
« Svar #1 skrivet: 20 jul-12 kl 07:43 »
Nässlor beror lite på vad du ska använda dem till.
Ska du torka för att ha i tex brödbak kan du fortfarande ta toppskotten om de är fina. Då får nässlorna inte ha börjat blomma.
Om du ska torka till vinterfoder sägs det att nässlorna inte ska ha satt frö, varför vet jag inte. Jag torkar med frö då dessa glatt äts av både höns och ankor.
Pratar du nässelvatten som gödning tror jag inte det spelar någon roll. Vi gör vatten både på vår och sommar.

Maskros blad kan torkas som vinterfoder.
Hoppas det hjälpte lite/ LIDHEM
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 20 jul-12 kl 08:09 »
Hur torkar ni detta?

kan man bara hänga det i knippen på logen?

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #3 skrivet: 20 jul-12 kl 10:16 »
om du skördar ofta (eller förnyar beståndet genom att slå med lie och tex torka dom stora till djuren, så kan du skörda nässlor ända till hösten nästan.
övriga "vilda blad" brukar jag skörda om jag ser några nya/unga (tex i gräsmattan). Maskrosblommor skördar jag nyutslagna så snart är det slute med det här.
det mesta äts upp direkt här hemma så det är bara lite nässlor som torkas till vintern. men skulle jag få nog svinmålla kommer jag nog förvälla och frysa dom.
(nässlorna jag torkar till mig själv torkar jag i korgar i en stor garderobeftersom dom är för små att bunta, djurens gör jag "minikärvar" och torkar i taket i lagårn)

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 3 användare
Be, skräptanten, Bokesliden

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser