Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min höna ligger i redet hela dan!  (läst 5002 gånger)

Skogshäxan

• Naturnära häxa med förkärlek till vedspisen.
Min höna ligger i redet hela dan!
« skrivet: 28 nov-06 kl 10:04 »
 ???
Hejsan hönsvetare!

Mina hönor är födda i maj 2006. EN har börjat värpa sedan 1 månad tillbaka.
Men nu har hon börjat tillbringa hela tiden i redet. Men jag tar äggen varje dag för jag vill inte ha kycklingar till vintern. (tupp finns).

Men är det så att hon vill ha kycklingar tror ni eller är det något annat med henne?

De andra hönsen värper inte, vad kan det vara. De har "allt" en höna kan önska.

Pelargon

• Gäst
Re:Min höna ligger i redet hela dan!
« Svar #1 skrivet: 28 nov-06 kl 10:26 »
De har "allt" en höna kan önska.

"allt" är ett vida begrepp här  ;D  ;D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 nov-06 kl 11:03 »
Det är normalt att göra uppehåll i äggläggningen när dagarna blir korta.

Hönan tycker säkert det är en bra idé att skaffa kycklingar i december, men det skulle inte jag tycka.

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #3 skrivet: 28 nov-06 kl 14:05 »
I år är det tydligen stora LUFTRUVARÅRET ;)  Utan hänsyn till väder och vind, ljus eller mörker, här ska RUVAS :o
Växthuseffekten ???
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Skogshäxan

• Naturnära häxa med förkärlek till vedspisen.
« Svar #4 skrivet: 06 dec-06 kl 10:51 »
Mina hönor är 1 orusthöna som är född i juni -06 och 3 blandras födda i maj, varav 1 har värpt i 6 veckor, men nu ligger hon bara i bådet dygnet runt.

Kan ett ägg ha fastnat?

Hon äter men går upp igen.

Nå´n idé på vad det är?

Barbro

« Svar #5 skrivet: 07 dec-06 kl 19:09 »
Det låter ju som hon vill ruva.
Du sa att du plockar bort äggen, har hon slutat värpa nu?
Hos mej har tre dvärgkochinhönor lagt sej att ruva denna vecka, det brukar vara rätt hopplöst att få dem att komma på andra tankar.
Jag vet inte om det är värmen , förra säsongen började de inte ruva förrän i mars.
Barbro

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #6 skrivet: 08 dec-06 kl 19:20 »
Mina hedemorahönor ruvade året runt och vilade också vid olika tidpunkter vilket var väldigt bra för då fick jag alltid ägg.
mitt råd är att ge henne några ägg så hon blir nöjd. Henne spelar det ingen roll om hon har 2 kycklngar eller 12...
Lycka till, lyckostar som har höns... ;-)
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Mossie

« Svar #7 skrivet: 12 dec-06 kl 16:38 »

Lycka till, lyckostar som har höns... ;-)
Läser jag rätt :o ??? Har du inga höns kvar?

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #8 skrivet: 12 dec-06 kl 19:09 »
Nej tyvärr. Jag bor för tillfället i lägenhet och man får inte ha höns på balkongen, men gissa om jag saknar dem!!!  :'(
Min besättning finns i livet och är fördelad på två genbanker, en i Grangärde i Dalarna och en i Härryda utanför Göteborg
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Mossie

« Svar #9 skrivet: 12 dec-06 kl 22:42 »
Nej tyvärr. Jag bor för tillfället i lägenhet och man får inte ha höns på balkongen, men gissa om jag saknar dem!!!  :'(

Vad tråkigt Kicki :( Hoppas att du trots allt "hänger kvar" på forumet med all din kunskap och erfarenhet av höns. :)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 12 dec-06 kl 23:11 »
Grattis till att du fått en höna som värper ägg, och som bara är 6 mån gammal, och  dessutom den här årstiden. Jag har Brahmor och Wyandotte, dom brukar börja värpa på våren efter att dom har kläckts, dvs ca 1 år gamla, jag har iofs inget tillskottsljus på vintern. Gissar att din höna värper nu pga det varma vädret, och ruvningen gör hon oavsett om det finns ägg eller ej.., De fösta hönsen brukar börja ruva i maj, hos mig, och så fortsätter de i omgångar fram till i September. Vissa hönor vill ruva mer än andra.., om dom har några ägg eller ej verkar kvitta.
Så var glad för äggen du får, hönan kommer nog snart på att det är vinter.. :), och då får du vänta ett tag innan du får nya ägg!
Mina araucanas, RIR, White Rocks, leghorns, Wyandottes, Orphingtons och Barred Rocks lägger alla ägg året runt. Dock betydligt färre än under sommaren...men ett par tre dussin/dygn blir det. Har ingen värme åt dem så länge det håller sig över -15 utomhus. Extra ljus ett par timmar på kvällen får de dock.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #11 skrivet: 13 dec-06 kl 08:41 »
Vad tråkigt Kicki :( Hoppas att du trots allt "hänger kvar" på forumet med all din kunskap och erfarenhet av höns. :)
Jag tittar in ibland men alla som vill prata med mig är välkomna att skriva till mig privat också. Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter.  :)

En stor varm kram till alla. Jag önskar er en skön och fridfull jul - med eller utan hemägg.
Kicki

Har kursverksamhet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 2 användare (1 dolda)
CW

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser