Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inkokning, tips och tricks?!  (läst 6196 gånger)

Jens Larsen

• -
    • Honungsigillet
Inkokning, tips och tricks?!
« skrivet: 28 nov-06 kl 09:47 »
Hur gör ni med klämmorna? En eller två?
Låter ni burkarna svalna i kastrullen eller på en bricka? Sitter klämmorna på när de svalnar?
Några tips hur man får den garanterat täta? Mina gröna ringar är lite slappa och man får vara väldigt noga när man trär på dem.

Det vore kul ifall man kunde få tag i någon litteratur från förr när det gjordes på riktigt. Petter nämner i Åter att det hölls kurser i det förr. Ifall det finns material så skannar jag det gärna och lägger upp på dessa sidor.

Hemikring

• Gäst
Re:Inkokning, tips och tricks?!
« Svar #1 skrivet: 28 nov-06 kl 10:02 »
När jag började konservera använde jag den gamla sortens glasburkar med gummiringar. Sedan tyckte jag det blev alltför opraktiskt, ringarna gick sönder, måste förvaras på särskilt sätt och var svåra att få tag på, liksom burkarna. Nu använder jag enbart halvliters glasburkar (honungsburkar) som har plåtlock med en sprutad packning inuti. Det fungerar väldigt bra och locken kan användas många gånger.
Om jag drar åt locket för hårt kan burken explodera i grytan eftersom luften inte kommer ut och trycket blir för högt. Nu har jag lärt mig att dra åt lagom mycket. :-)
Burkarna köpte jag i storpack av en biodlare.

Hemikring

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 nov-06 kl 06:09 »
Jag vill komplettera mitt förra inlägg: Jag har staplat burkar med plåtlock i upp till tre lager i konserveringsgrytan, fylld med vatten. Det har fungerat bra, endast någon enstaka gång har det kommit in vatten i någon burk.

poze

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 14 jan-07 kl 23:02 »
En annan fråga.. är det någon som vet om nässlor håller färgen bra när man kokar in dem? tänkte man kunde koka in nässlor med mycket lite vatten i för att få plats med mycket.. men lite tråkigt om de blir fadda i färgen tycker jag.. nån som vet !?
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 15 jan-07 kl 06:53 »
En annan fråga.. är det någon som vet om nässlor håller färgen bra när man kokar in dem? tänkte man kunde koka in nässlor med mycket lite vatten i för att få plats med mycket.. men lite tråkigt om de blir fadda i färgen tycker jag.. nån som vet !?
Jag har aldrig kokat in nässlor, men däremot mangold. Jag brukar då förvälla dem snabbt i en stor gryta först. Inte för att det behövs utan för att de då tar ca 95% mindre plats. Sedan tar jag upp med hålslev och packar jag dem hårt i burkar utan vatten.
Tappar lite av sin klargröna färg, men får en annan färg som också är fin tycker jag.

Jag brukar "snabbinkoka" mangold i vanliga skruvlocksburkar (se artikeln om inkokning).

Hemikring

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 jan-07 kl 13:19 »
Jag har skannat in en broschyr på 16 sidor från 1918 enligt bild. Det är 15MB i hög kvalite och 1,1MB i låg kvalite. Kan minskas ytterligare, men då blir det rätt dåligt. Är det någon som har plats på en server för att spara det här?
Jag vill också gärna skanna in boken "Hemkonservering" från 1942, men då blir det runt 150MB.

Hemikring

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 jan-07 kl 14:03 »
Som ett smakprov kommer här en bild från boken "Hemkonservering" från 1942. Låg kvalite för den ska komma in under 50kB.

Skojarbråten

« Svar #7 skrivet: 17 jan-07 kl 14:59 »
Jag har skannat in en broschyr på 16 sidor från 1918 enligt bild. Det är 15MB i hög kvalite och 1,1MB i låg kvalite. Kan minskas ytterligare, men då blir det rätt dåligt. Är det någon som har plats på en server för att spara det här?
Jag vill också gärna skanna in boken "Hemkonservering" från 1942, men då blir det runt 150MB.

Gör pdf:er av den! De väger nästan inget alls. Antingen spara direkt från Photoshop, men de kan bli något större. Bäst är att montera in bilderna i ett layoutprogram och exportera pdf därifrån. Maila gärna om du behöver hjälp! Blir det inte så stora filer kan jag även ställa upp med server.

//Anette
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #8 skrivet: 06 feb-07 kl 20:31 »
kan man använda en vanlig stor gryta till hermetiseringen? Jag har ingen konserveringsapparat som fungerar. Jag köpte en på autkion i somras men den var nog inte komplett.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Vitis

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 06 feb-07 kl 21:09 »
kan man använda en vanlig stor gryta till hermetiseringen? /.../

JA !!! Men det är inte lika praktiskt och det är bra om man kan få ner en termometer genom locket ...

Men visst, det går lika bra med en stor gryta ... så gör jag själv med gott resultat. Använder dessutom mest glas med skruvlock ... vanliga begagnade glasburkar alltså, och har inte misslyckats hittils.

Jag har också en konserveringsapparat, från loppis, som saknar några delar ...  ;D

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #10 skrivet: 08 feb-07 kl 07:52 »
Då ska jag prova. Jag har en bra elektrisk termometer med sladd liksom. Ska man ha handdukar i botten? Jag har hört det någonstans. Kan jag använda burkar med fastsatt bygel och snäpplås? dum fråga, klart jag kan.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #11 skrivet: 10 feb-07 kl 12:00 »
Okej, nu ska jag prova och behöver lite hjälp. Jag tänkte mig att jag ska koka in färdiga brunabönor. Det är ju inget man stäler sig å kokar på onsdag efter jobbet så jag tänkte göra i ordning några burkar av det.

Alltså inkokning i litet format. Jag har burkar med snäpplock och burkar med skruvlock, nån burk med grön ring å klämma men ingen konserveringsapparat.

Jag har lagt bönorna i blöt å tänkte laga till dem i morgon, ska jag laga på nått särskillt sätt med tanke på att de ska kokas in sen?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 feb-07 kl 15:23 »

Hemikring verkar ha avregistrerat sig. I alla fall ligger de inscannade sidorna här nu:

http://gullringe.se/Hemkonservering/

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 05 mar-07 kl 02:52 »
Den första får jag inte att fungera.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 mar-07 kl 09:11 »
Den första får jag inte att fungera.

Grr. (uff)

Nu fungerar båda länkarna.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #15 skrivet: 06 mar-07 kl 22:05 »
Jaaaaa, titta där!  ;D Och nu gör du små smidiga pdf:er av allihop så att vi med söliga modem slipper koppla upp oss och och bläddra online? *fjäsk fjäsk*

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 07 mar-07 kl 12:23 »
Hemkonservering anno 1942 verkar inte vara komplett... :-\
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 07 mar-07 kl 12:54 »
Hemkonservering anno 1942 verkar inte vara komplett... :-\

Om någon har det som fattas, scanna och skicka!  :D Det som ligger där är vad Hemikring skickade före sin hädangång, eller vad det är.

Paradis1

• Småland
SV: Re:Inkokning, tips och tricks?!
« Svar #18 skrivet: 07 aug-11 kl 23:19 »
Hemikring verkar ha avregistrerat sig. I alla fall ligger de inscannade sidorna här nu:

http://gullringe.se/Hemkonservering/

Så synd att länken inte fungerar längre.  :'(    Är den möjligtvis tillgänglig på en annan plats?

Jag har precis fått upp ögonen för inkokningens alla fördelar och har testat med några burkar kantareller i vanliga köpeglasburkar som annars skulle gått direkt till återvinningsstationen. Skulle gärna vilja veta mer om denna ädla konst. Gamla goda recept är ju inte fel.   :P
Hurra för livet och landsbygden och låt oss bli fler, vi som räddar den undan total utflyttning...

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Re:Inkokning, tips och tricks?!
« Svar #19 skrivet: 07 aug-11 kl 23:37 »

Så synd att länken inte fungerar längre.  :'(    Är den möjligtvis tillgänglig på en annan plats?

Den kommer upp när jag startar om mitt moln.

Dela detta:

* Inloggade just nu

765 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser