Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vita tecken på Gotlandsfår  (läst 1430 gånger)

Syster Yster

Vita tecken på Gotlandsfår
« skrivet: 01 jul-12 kl 09:23 »
Hejsan,

Har ett litet dilemma som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med.

Jag har ett bagglamm som jag funderar på att försöka byta mot ett annat bagglamm för att ha att betäcka mina tackor med i höst. Jag har ju inte haft hit någon mönstrare ännu, så jag vet egentligen inte om han är något att spara på, men bara för sakens skull, så utgår jag från det.  Problemet är att han har ganska mycket vitt på huvudet och som jag har förstått det så är det inte önskvärt med vita tecken på Gotlandsfår? Brukar man alls inte avla på de baggarna?

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Vita tecken på Gotlandsfår
« Svar #1 skrivet: 01 jul-12 kl 09:44 »
Vad jag läst är vita tecken på huvudet ok, men inte någon annan stans. Själv gillar jag de med vitt i huvudena o skulle gärna ha en sån bagge!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 02 jul-12 kl 18:18 »
Det vita kallas för "brokighets-anlag" och är inte så önskvärt på Gotlandsfår... tror jag. Själv har jag inte brytt mig om det, om de övriga kvalitéerna är i topp :o ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Syster Yster

« Svar #3 skrivet: 02 jul-12 kl 23:32 »
Då kanske det finns hopp.  Eftersom jag är nybörjare vet jag inte alls om övriga kvaliteerna är i topp. Men han är väldigt söt och snäll, men lite blyg.  ;)  Blir till att vänta på mönstringen, så får jag väl veta hur det är med resten av kvaliteerna.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser