Hej,
Jag är intresserad av en bit mark (1,5ha) som är till salu där man nyligen avverkat skog. Min tanke vore att göra om detta till hage för häst, i värsta fall bara duglig höst-vinter-vår. Marken är väldigt stenig och av förklarliga skäl också fylld med stubbar. Tyvärr har jag inget som helst perspektiv på just hur omöjligt ett sådant projekt skulle vara och söker mig därför hit för råd.
Stenarna skrämmer inte lika mycket som stubbarna. Då marken är förhållandevis liten och otillgänglig anar jag att ta dit maskiner för
att bryta stubbar skulle vara kostsamt. Vad finns här för möjligheter?
Att köpa den lilla plätten för att sen inte kunna ta reda på det med ett snår som följd är inget alternativ. Kommer all mark behöva bearbetas och hur enkelt(i relation till dyrt) gör maskinerna det? Eller skulle ett gäng grisar göra det inom rimlig tid lika bra eller kanske bättre.
Finns det någon med erfarenhet eller någon som i alla fall kan leka med tanken och gissa? Från nyavverkat till något sånärt bete. Vilka moment är en förutsättning och på hur lång sikt behöver projektet sträcka sig.
Tack!