Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ved från gran  (läst 19362 gånger)

W. B

  • Inlägg: 113
    • Danmark
Ved från gran
« skrivet: 29 jun-12 kl 20:22 »
Har trott att granved till spis och kakelugn är synd tills nu. När jag var med om eldning till ny gärdsgård, eldning i balja för att mjuka upp vidjor och eldning för att bränna spetsar för störar så upplevde jag den mest behagliga rökighet som jag har vistas i. Jämför mot björkveds rök och dess giftiga obehag så var röken av gran behaglig. Varför? Kan granröken vara mer hälsosam än björkrök Och kan man utnyttja gran mer i vedspisen och kakelugnen utan att tjära igen rökgångarna?
« Senast ändrad: 29 jun-12 kl 20:32 av W. Berry »
Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

anders50

  • Gäst
SV: Ved från gran
« Svar #1 skrivet: 29 jun-12 kl 20:29 »
Klart du kan använda granved?  Gran används lika mycket som andra träslag till att elda med. Tjärar igen gör all ved om du inte har bra drag i spisen eller vad det nu är du eldar i.

Gran är bra att elda med! Men det går åt lite mer än med björk.

W. B

  • Inlägg: 113
    • Danmark
SV: Ved från gran
« Svar #2 skrivet: 29 jun-12 kl 20:41 »
Klart du kan använda granved?  Gran används lika mycket som andra träslag till att elda med. Tjärar igen gör all ved om du inte har bra drag i spisen eller vad det nu är du eldar i.

Gran är bra att elda med! Men det går åt lite mer än med björk.

Tack för svar. Att det går åt mer gran en björk oroar inte. Trodde att gran tjärar och ger skorstensbränder och sånt. I mitt kök så gillar jag nog lukten av granrök mer en björkrök.
Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

Huggorm

  • Gäst
SV: Ved från gran
« Svar #3 skrivet: 29 jun-12 kl 20:53 »
Granrök luktar gott, men det tycker jag björkrök också gör. Asp däremot, den luktar plast.

Jag brukar elda gran när jag just tänt för att få snabb värme, men när jag vill ha lugnare och mer långvarig värme så blir det lövträ istället

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Ved från gran
« Svar #4 skrivet: 29 jun-12 kl 22:00 »
Vanlig gran luktar gott när man eldar men vill man få fram rök som luktar bättre föredrar jag att använda bergsgran Abies lasiocarpa eller sibirisk gran Abies sibirica
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Ved från gran
« Svar #5 skrivet: 29 jun-12 kl 22:08 »
 :o Inte fan luktar det väl rök inne hos er när ni eldar? Jag har skorsten å skickar ut röken den vägen. Är det nått fel på mej?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Huggorm

  • Gäst
SV: Ved från gran
« Svar #6 skrivet: 29 jun-12 kl 22:14 »
:o Inte fan luktar det väl rök inne hos er när ni eldar? Jag har skorsten å skickar ut röken den vägen. Är det nått fel på mej?
Nej, men ibland går vi ut. Det är inte ofta, men det förekommer  ;)

W. B

  • Inlägg: 113
    • Danmark
SV: Ved från gran
« Svar #7 skrivet: 30 jun-12 kl 05:25 »
:o Inte fan luktar det väl rök inne hos er när ni eldar? Jag har skorsten å skickar ut röken den vägen. Är det nått fel på mej?

 :) Nog fan känner man doften innomhus av vedeldning din lustigkurre.
Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Ved från gran
« Svar #8 skrivet: 30 jun-12 kl 06:16 »
Problemet med Granved är att det blir glödhopor som sprätter ut om man eldar i öppen spis eller har luckan öppen på kakelugnen.Visst luktar röken av gran gott,men alrök luktar nog godast.
Tall tjärar ner skorstenen,men eldar man med asp och tall samtidigt så får man bra fart på elden.
Nä nu skall jag lyssna på Naturmorgon.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

anders50

  • Gäst
SV: Ved från gran
« Svar #9 skrivet: 30 jun-12 kl 08:22 »
Anklaga inte ett visst träslag för att tjära igen skorstenen  ;)  anklaga eldaren istället!  ;)

Broberg

  • Gäst
SV: Ved från gran
« Svar #10 skrivet: 30 jun-12 kl 10:00 »
:) Nog fan känner man doften innomhus av vedeldning din lustigkurre.

Aldrig här åtminstone. Om man nu inte slarvat med att elda i sotluckan under ugnen, efter längre uppehåll...

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Ved från gran
« Svar #11 skrivet: 30 jun-12 kl 10:24 »
Anklaga inte ett visst träslag för att tjära igen skorstenen  ;)  anklaga eldaren istället!  ;)

Prova med att tjära igen skorstenen genom att elda med Asphttp://
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

anders50

  • Gäst
SV: Ved från gran
« Svar #12 skrivet: 30 jun-12 kl 14:11 »
Prova med att tjära igen skorstenen genom att elda med Asphttp://

Varför skulle jag försöka med det? ;D 

För övrigt så är asp ett bra bränsle, bara det får torka ordentligt. Lika bra som nåt annat i min Baxi Innova.  ;)

Har minst två årsvedar av grov älgbarkad asp liggandes. Toppenved!

Huggorm

  • Gäst
SV: Ved från gran
« Svar #13 skrivet: 30 jun-12 kl 14:17 »
Varför skulle jag försöka med det? ;D 

För övrigt så är asp ett bra bränsle, bara det får torka ordentligt. Lika bra som nåt annat i min Baxi Innova.  ;)

Har minst två årsvedar av grov älgbarkad asp liggandes. Toppenved!
Som sagt, om det får torka ordentligt. Men den torkar förvånadsvärt sakta tycker jag, speciellt som det är ett såpass lätt träslag. Två år skadar inte. Bra att blanda med ek, så torkar de på samma tid och kompletterar varandra.

anders50

  • Gäst
SV: Ved från gran
« Svar #14 skrivet: 30 jun-12 kl 14:32 »
Som sagt, om det får torka ordentligt. Men den torkar förvånadsvärt sakta tycker jag, speciellt som det är ett såpass lätt träslag. Två år skadar inte. Bra att blanda med ek, så torkar de på samma tid och kompletterar varandra.

Tycker den torkar lätt, men jag klyver rätt så smått och så är ju mycket lite barkat av älgarna. Det gör nog en del.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Ved från gran
« Svar #15 skrivet: 30 jun-12 kl 14:39 »
Tycker den torkar lätt, men jag klyver rätt så smått och så är ju mycket lite barkat av älgarna. Det gör nog en del.

Fusk!! Då är det torkat stående ju  ;D Björket jag fick hem nu är barkat av hästar. Det mesta är torrt men ett par toppar är opparåtna. Tror du det blir lika bra som älgabarkat eller ska jag köra det åt skogen mässamma?
« Senast ändrad: 30 jun-12 kl 14:41 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

anders50

  • Gäst
SV: Ved från gran
« Svar #16 skrivet: 30 jun-12 kl 14:45 »
Fusk!! Då är det torkat stående ju  ;D Björket jag fick hem nu är barkat av hästar. tror du det blir lika bra som älgbarkat eller ska jag köra det åt skogen mässamma?

Mina aspar är barkade liggandes, fällda så att älg och rådjur kommer åt knoppar, grenar och bark.

Skulle aldrig våga elda med hästbarkad björk!! Rena döden för pannan!! Kör det till tippen!

MinnaRoselli

  • Gäst
SV: Ved från gran
« Svar #17 skrivet: 30 jun-12 kl 15:20 »
Mina aspar är barkade liggandes, fällda så att älg och rådjur kommer åt knoppar, grenar och bark.

Skulle aldrig våga elda med hästbarkad björk!! Rena döden för pannan!! Kör det till tippen!

vafför säger han på detta viset?  :o

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Ved från gran
« Svar #18 skrivet: 30 jun-12 kl 15:56 »
vafför säger han på detta viset?  :o
ptjaaaaaaa..........varför inte?  ;D  Min ved är ju livsfarlig för pannan  ;) och måste väl destrueras på nått sätt, kanske som miljöfarligt avfall. Lagras i årtionden på tät betongplatta innan den gjuts in i kalkbruk och magnesium. Hästarna har bitit av barken jue!
« Senast ändrad: 30 jun-12 kl 15:59 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Huggorm

  • Gäst
SV: Ved från gran
« Svar #19 skrivet: 30 jun-12 kl 16:03 »
Sånt kan ge hästmyror och det vill man inte ha i huset


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser