Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ved från gran  (läst 19363 gånger)

anders50

  • Gäst
SV: Ved från gran
« Svar #20 skrivet: 30 jun-12 kl 20:04 »
ptjaaaaaaa..........varför inte?  ;D  Min ved är ju livsfarlig för pannan  ;) och måste väl destrueras på nått sätt, kanske som miljöfarligt avfall. Lagras i årtionden på tät betongplatta innan den gjuts in i kalkbruk och magnesium. Hästarna har bitit av barken jue!

Och många har ju fått livslånga allergibesvär när de handskats med sådan ved utan handskar!  :o  Det är ju inte för inte det är förbjudet i många län att ha hästar betandes där det växer björk... o:)

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Ved från gran
« Svar #21 skrivet: 30 jun-12 kl 20:37 »
Jag har nog nämnt det förut, men jag anser att det är skillnad på granved och granved. Grova grenar från en stor gran är nästan den bästa ved som finns. Den brinner bra även om den inte är perfekt torr och det är ingen risk för illaluktande rök eller tjära även om man råkar "surelda". När grenveden väl har torkat så håller den sig torr även i värsta blötväder.

Ved från stammen är jag inte riktigt lika road av, den måste verkligen ha fått torka ordentligt innan den är användbar och dessutom är det ett elände att klyva den pga alla vresigheter vid vartenda grenvarv. Jag har lyckats böja kolvstången på en hydraulklyv pga vresiga granklabbar...

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Ved från gran
« Svar #22 skrivet: 30 jun-12 kl 21:05 »
Pattagranar har vi i Småland också men inte är de så besvärliga att klyva?! Och inte var all ved jag höll stugan varm med första året så vältorkad!
Men i en köksspis är grangrenar fenomenala. Kan va bäst att inte ösa på för bra.

Citera
Sånt kan ge hästmyror och det vill man inte ha i huset

Det är mycke som kan ge hästmyror. Skalbaggar, skånkapyttor och spindlar också.  ;D För att inte tala om älgaflugor!
« Senast ändrad: 30 jun-12 kl 21:09 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Huggorm

  • Gäst
SV: Ved från gran
« Svar #23 skrivet: 30 jun-12 kl 21:11 »
Man får klyva gran mellan grenarna, något annat är inte värt besväret

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Ved från gran
« Svar #24 skrivet: 01 jul-12 kl 19:34 »
Varför skulle jag försöka med det? ;D 

För övrigt så är asp ett bra bränsle, bara det får torka ordentligt. Lika bra som nåt annat i min Baxi Innova.  ;)

Har minst två årsvedar av grov älgbarkad asp liggandes. Toppenved!


Jovisst en riktig glödbädd av Aspved,det finns inget härligare att värma sig vid under en kall vinter natt ute i vildmarken.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Ved från gran
« Svar #25 skrivet: 01 jul-12 kl 22:30 »
Man får klyva gran mellan grenarna, något annat är inte värt besväret

Inte viste jag att ni hadde såklena klyvar i Bohuslän ;D

Senvuxen stavagran är lätthuggen och har nästan samma energivärde som björk!

Asp går utmärkt att elda med som många redan nämnt, svårtorkad,nej inte om man är ute i tid och klyver den ordentligt,barken är tjock så man måste splitta den,samma som med björk.

KjellX

  • Inlägg: 291
    • Västergötland
SV: Ved från gran
« Svar #26 skrivet: 26 nov-12 kl 16:00 »
Jag har nog nämnt det förut, men jag anser att det är skillnad på granved och granved. Grova grenar från en stor gran är nästan den bästa ved som finns. Den brinner bra även om den inte är perfekt torr och det är ingen risk för illaluktande rök eller tjära även om man råkar "surelda". När grenveden väl har torkat så håller den sig torr även i värsta blötväder.

Ved från stammen är jag inte riktigt lika road av, den måste verkligen ha fått torka ordentligt innan den är användbar och dessutom är det ett elände att klyva den pga alla vresigheter vid vartenda grenvarv. Jag har lyckats böja kolvstången på en hydraulklyv pga vresiga granklabbar...

Jag kan bara hålla med, har en massa riktigt grov grangren detta året, jägarns va lätt det brinner och vilken värme sen. Studerar man årsringarna, så är grenarna lika gamla som stammen, så tätvuxet att det är omöjligt att räkna :)

Skogsola

  • Gäst
SV: Ved från gran
« Svar #27 skrivet: 25 jun-13 kl 09:07 »
 Nu är ju virkesmarknaden upp och ner jämfört med förr. Industrin köper all björk de får. Rötskadad gran däremot vill ingen ha så det åker i pannan.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Ved från gran
« Svar #28 skrivet: 25 jun-13 kl 16:03 »
Inte alls konstigt! För 50 år sen gjorde man vad man kunde för att utrota björk och hackade ner gran över allt där man kom åt.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 1 användare
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser