Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  brödlera  (läst 7788 gånger)

maria_asa

  • Gäst
brödlera
« skrivet: 27 nov-06 kl 08:46 »
I helgen stötte jag på figurer som var gjorda av nåt jag tror kallades brödlera (eventuellt var det bröddeg det kallades). Den var gjord av bröd, trälim, hudkräm och lackfärg, behövde inte brännas och såg ut som keramik då den torkat. Någon som vet vad jag pratar om? Recept? Skulle väldigt gärna vilja pröva på detta.

Hildur

  • Inlägg: 88
  • Lever grönt i stan, men längtar ut.
Re:brödlera
« Svar #1 skrivet: 28 nov-06 kl 15:53 »
Har jag aldrig hört talas om faktiskt. Låter inte så hållbart... Inget att göra kaffekoppar av direkt!
Folkmusik, keramik, etnologi, arkeologi, odling är mina områden. Skriv gärna!

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
Re:brödlera
« Svar #2 skrivet: 30 dec-06 kl 21:16 »
Hej
Vintern -05 var jag på Hantverksmässa i Karlstad, där stod en tjej och sålde helt otroliga konstblommor typ orkidéer mm. Det såg riktiga ut men var gjorda i bröd-deg. Hon berättade att hennes mamma lärt henne göra bröd-deg. Så det kan vara en gammal tradition från tex thailand eller liknande, tjejen såg asiatisk ut. NWT gjorde repotage om henne i tidningen.
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
Re:brödlera
« Svar #3 skrivet: 30 dec-06 kl 21:17 »
Nu kom jag på färgen var inte lackfärg utan oljefärg, typ konstnärstuber.
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

koko

  • Gäst
Re:brödlera
« Svar #4 skrivet: 02 jan-07 kl 12:43 »
Låter som nåt som kan vara värt att testa att göra. Funderade just på om man kunde tillverka en egen papperslera el likn. för att göra modeller av innan man gör sitt färdiga keramikföremål.

Förvisso funkar det att skissmodellera i riktig lera, låta den torka o återanvända, men ibland vill man ju spara sina skisser...
 Recept på mer modellera, anyone?

maria_asa

  • Gäst
Re:brödlera
« Svar #5 skrivet: 06 jan-07 kl 12:54 »
Hej
Vintern -05 var jag på Hantverksmässa i Karlstad, där stod en tjej och sålde helt otroliga konstblommor typ orkidéer mm. Det såg riktiga ut men var gjorda i bröd-deg. Hon berättade att hennes mamma lärt henne göra bröd-deg. Så det kan vara en gammal tradition från tex thailand eller liknande, tjejen såg asiatisk ut. NWT gjorde repotage om henne i tidningen.

Låter som samma person jag träffade. Jag har skrivit till henne och frågat om hon håller kurser och så men inte fått något svar än.

mellan

  • Gäst
Re:brödlera
« Svar #6 skrivet: 21 jan-07 kl 22:27 »
Hej
Jag har använt brödlera förut. Jag lärde mig av mormor när jag växte upp i Chile. Den används inte för att göra bruksföremål utan mer för smycketillverkning (främst broscher), att göra miniatyrer eller dekorations figurer. Här kommer ett recept:

10 skivor vitformbröd
3 msk flytande glycerin
4 msk vitt skollim
1 msk handkräm (utan silikon)

Ta bort kanterna (allt brunt ska bort!) från brödet och smula brödskivorna i en bunke. Blanda i de övriga ingredienser. Arbeta ihop ingredienserna till en smidig deg som inte fastnar på händerna. Är det för geggig blanda i mer brödsmulor. Om det är för torr gör en blandning av de flytande ingredienserna (med samma måttproportion som i receptet) och blanda i degen lite i taget.
Färdiga figurer lufttorkar och sedan målas och lackas. Man kan även tillsätta färg i degen.
Degen kan arbetas väldigt tunn och det är därför som det är så bra att göra blommor med. Degen passar som sagt också bra att tillverka miniatyrer.


mellan

Spraka

  • Inlägg: 952
  • Till vänster The Real Spraka!
Re:brödlera
« Svar #7 skrivet: 21 jan-07 kl 23:36 »
Heter det inte trolldeg också?! Har för mig att det är samma sak...
Why be normal when you can be yourself?

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:brödlera
« Svar #8 skrivet: 22 jan-07 kl 07:43 »
Trolldeg görs av mjöl, salt och vatten. Ibland duttas det i olja och degen går att färga med karamellfärg. Degen går, till skillnad från brödleran (?), att äta - mer än en gång.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:brödlera
« Svar #9 skrivet: 22 jan-07 kl 17:25 »
Äta trolldeg? Det är ingenting att rekommendera för den lilla bebben när den kommer, Manna. Så mycket salt som det är i trolldeg är rent hälsovådligt. Och gott är det knappast heller. Blää!

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:brödlera
« Svar #10 skrivet: 22 jan-07 kl 19:48 »
Jag käkade gärna trolldeg som barn...  ;D
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 1 användare
Andreas Engvall

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser