Dethär är inte riktigt mitt område, men...
Det finns fler konservglastrådar på dethär forumet, och jag vet att jag läste om någon som kokar in just leverpastej och delade ut recept etc, leta lite så hittar du dit och kan fråga någon med erfarenhet.
Jag hörde för flera år sedan ett "fråga experten-program" på radion, och då var det en gammal dam som ringde och frågade om hon vågade äta sitt inkokta älgkött som hade en fantasieggande räcka av år på nacken. Hon pratade om att hon kokat in mycket kött under kriget, men jag minns inte om just den burk hon ringde om var så gammal. Experten frågade om det var hel- eller halvkonserv. Hon begrep tydligen vad det betydde, det gör inte jag, svaret var helkonserv. Då sa han att det skulle vara ok, men öppna burken och lukta först, och provsmaka! Om det luktar och smakar ok så är det ingen fara.
Det gäller för lite av varje.
Det är alltså helt uppenbart att det går att konservera kött hemmavid, vill du ha tag på en riktig expert så finns det livsmedelsmyndigheter och länsveterinärer i detta land som är avlönade av dig och mig och står till tjänst bara man hittar numret i katalogen. Veterinärer är ansvariga för smittskydd och kan en hel del mer än bara vaccinera katter, avloppsbestämmelser tex!