Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Impregnering av ull  (läst 10919 gånger)

Clementine

• Skåne
Impregnering av ull
« skrivet: 26 jun-12 kl 00:51 »
Är det någon här som kan berätta hur man impregnerar ull om man inte vill använda sådant som kommer på sprejflaskor? Det behöver inte vara helt vattentätt, bara vattenavvisande. Sen skulle jag föredra om det inte kändes äckligt och stelt och att det är nyttigt att andas in och ha nära huden.
I detta specifika fallet är det vadmal och jag måste ha det färdigt inom knappt en vecka, så inga beställningar via nätet helst.
Jag har babylonsjukan!

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Impregnering av ull
« Svar #1 skrivet: 26 jun-12 kl 00:59 »
På stenåldern när vi använde tygblöjor till barnen behövde ullbyxorna då och då fettas in med ullfett, dvs lanolinsalva.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #2 skrivet: 26 jun-12 kl 08:25 »
Är inte vadmal tillräckligt vattentätt utan impregnering? Det är ju liksom en av poängerna med ull, att den står bra emot vatten...

Vad ska du använda vadmalen till?

bua

« Svar #3 skrivet: 26 jun-12 kl 09:36 »
Rök impregnerar, men är kanske inte så trevligt om man ska ha det till kläder. Vadmal till skor fungerar inte i blöta miljöer eftersom vattnet trycks in, däremot som mantel så har man ett bra skydd mot regn.

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #4 skrivet: 26 jun-12 kl 18:09 »
Ull är precis som ChristinaR säger ett material som dels kan ta upp mycket fukt utan att kännas vått, dels står emot väta mycket bra.
En impregnering däremot tar bort ullens naturliga egenskap att slå ifrån sig vatten.
Vadmal bör du inte impregnera.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Clementine

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 27 jun-12 kl 11:18 »
Vad många bra svar!
Jo, det är en mantel, jag ska inte ha den i ösregn, men vill kunna ha den i duggregn och mer framförallt kunna ha den att sitta på även om det är fuktigt. Jag vet att vadmal är ganska tåligt mot väta, men jag hade tänkt att jag skulle förstärka den med någon impregnering under rumpan och och på axlar och huvan. Jag tänkte mig att fett skulle vara bra. Sen tänkte jag ha den som filt också, därav vill jag inte ha något otrevligt på den.

Jag har för mig att vadmal står emot ganske bra och att det känns torrt, men att det håller fukten lite för mycket. jag kanske ska hålla ryggen över lägerelden lite ;-P Annars lät ju det här med lanolin väldigt bra!
Är det inte så att ull håller mot väta bra för att de innehåller lite fett? Borde inte fettet försvinna med tiden då? Och då kanske återfettning är bra? Så då kan man bättra på lite extra, även om man inte ska impregnera ull.....?
Jag har babylonsjukan!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #6 skrivet: 27 jun-12 kl 11:44 »
Ulltvättmedel med lanolin återfettar yllekläderna bra.

Citera
http://www.shenet.se/ravaror/ullfett.html
Behandlat ylle
Ull utan ullfett är däremot rätt värdelöst, något den tyska armén upptäckte alltför sent i Ryssland 1941. Albert Speer berättade långt senare om misstaget. Tyskarna avlägsnade fettet för att minska plaggens vikt utan att betänka att det är just fettet som skyddar mot fukt. "De ryska soldaterna med sina gammalmodiga tjocka rockar och filtar var mycket bättre rustade än våra män..." Åtminstone 100.000 tyska soldater dog av direkt ihjälfrysning.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 30 okt-13 kl 01:22 »
Är det inte så att ull håller mot väta bra för att de innehåller lite fett? Borde inte fettet försvinna med tiden då? Och då kanske återfettning är bra? Så då kan man bättra på lite extra, även om man inte ska impregnera ull.....?
Den här tråden har visserligen ett år på nacken, men jag har undrat precis samma sak. Jag har en kofta jag stickade för drygt 40  :o år sedan och som jag gillar jättemycket. Den känns fräsch fortfarande, men jag tror den har börjat håra. Den är av alpacka-siden-ullblandning. Den är givetvis tvättad ett flertal gånger under årens lopp. Vid två tillfällen tom i 60 graders maskintvätt ... tänkte den skulle filta sig och bli tätare. Den blev inget filtig, den är fortfarande som den var innan. Färgen är lika klar som tidigare och inget sliten. Men nu tror jag den är litet torr. Vad skulle hända om jag återfettar den litet? Hur gör man och hur mycket är lämpligt att ta?

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #8 skrivet: 30 okt-13 kl 07:32 »
Det enklaste är nog att köpa ett ulltvättmedel med lanolin i. Och tvätta med det.

Googla "ulltvättmedel lanolin".

Men kanske särskilt bra för ylletröjor och liknande som kan tänkas bli blöta ute.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 30 okt-13 kl 21:05 »
Tack för googlingstipset! Jag har nu funnit ut att det jag behöver kallas ullkur och används även till blöjor och liknande. Jag skall kolla runt litet härikring först om de har nånstans, annars får jag köpa på nätet.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

714 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser