Gjorde mitt livs första leverpastejladdning idag, vilket var en ganska spännande (

) upplevelse för en annan som varit vego i 10 år.
Hur som helst kollade jag i 'Vår Kokbok', en sliten utgåva från 70-talet, modifierade receptet efter vad vi hade hemma.
Kort och gott :
800g svinlever
2 lökar
2 äpplen
1,5dl grädde
200g smör
2 ägg
1dl mjöl
2tsk salt
1tsk vitpeppar
3 korn kryddpeppar
2tsk timjan
Koka upp en gryta med vatten, lägg i den grovt skivande levern och ta av från plattan. Låt stå 10 minuter. Skala och kärna ur äpplen, skala löken, skär grovt. Mal alltihop och lägg i en skål i ett hett vattenbad så att allt blir varmt (och håller sig varmt). Vill man ha finare konsistens så maler man såklart flera gånger eller med finare skiva i kvarnen.
Smält smöret, värm grädden i smöret.
Blanda det malda med mjöl + kryddor, blanda i ett ägg i taget och rör ordentligt, häll i smör/grädde under omrörning.
Fortsätt att blanda tills allt är riktigt jämnt blandat och inga klumpar finns kvar. Häll upp i formar eller burkar och baka i vattenbad på 180 grader i ca 1h15-30min. Med eller utan folie på beroende på om man vill ha en brymt skorpa eller inte. Gjorde hälten i små glasburkar och jag satte på lock (steriliserade) när jag tog dem ur vattenbadet, borde hålla sig ett tag i kylen eller källaren, locken sög fast väldigt bra.
Pastejen reser sig ganska mycket under gräddningen så man bör inte fylla ända upp till kanten på formarna/burkarna, lämna minst 1,5cm.
Enl. receptet var det viktigt att alla ingredienser var ordentligt varma (därav varma vattenbadet till den malda smeten) när man blandade för att slippa en allt för smulig pastej och för att minska risken för att pastejen vätskar sig under bakningen.
Lite smular det sig men inte farligt, kunde gott malt det hela en gångt till också för lite jämnare konsistens.
Hade tyvärr ingen ansjovis (eller kapris) hemma, det får bli en omgång pastej till jul så ska det provas lite mer. Mer örtkryddor kunde man haft i också, timjan, mejram, rosmarin ... kanske lite salvia. Orginalreceptet innehöll torkad ingerfära.
Kanske svarta oliver ??