Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Transformator till gräsklippare  (läst 1378 gånger)

Kronhjort

• Skåne
Transformator till gräsklippare
« skrivet: 24 jun-12 kl 08:13 »
Ger mig ut på lite djupt vatten nu men en bekant har en batteridriven elgräsklippare som förbrukar batterier i parti och minut. Min tanke var då att koppla in en transformator och köra den med sladd direkt från vägguttaget. Är detta möjligt och vad krävs i så fall?

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Transformator till gräsklippare
« Svar #1 skrivet: 24 jun-12 kl 09:00 »
Möjligt ja, ekonomiskt värt det troligen inte. Du behöver ha 230V sladd fram till gräsklipparen för att inte få förluster, alltså måste transformatorn sitta på klipparen. Beroende på vad det är för motor i klipparen behövs olika former av elektronik och när man kommer upp i effekt som liknar en gräsklippare börjar komponenter och transformatorer bli dyra. Det är nog enklare att byta ut motorn mot en 230V motor och byta ut all el.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 24 jun-12 kl 11:39 »
Ta hellre en funderare på vad det är som gör att batterierna inte håller. Är det en ointelligent/felkonstruerad/trasig laddare som förstör batterierna av någon anledning? Används gräsklipparen på ett sätt som inte är hälsosamt för batterierna (t ex alltför djupa urladdningar varenda gång den används, låta blyackumulatorer stå oladdade länge, ladda i tid och otid även om det egentligen inte behövs)?  Batterier av dålig kvalitet?

Några följdfrågor: Vilken batterityp (Ni-MH, bly, litumjon) ? Vilken spänning och kapacitet har batterierna?

Kronhjort

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 jun-12 kl 14:41 »
Haha jag såg framför mig en liten transformator på klipparen och en sladd i vägguttaget. Byta ut motorn till en 230V som olof säger kanske kan vara nått. Var hittar man en sån till ett vettigt pris?

Batteritypen vet jag tyvärr inte. Det är en Stiga "puttklippare" med något år på nacken. Jag har erfarenhet av motorcykelbatterier och där finns det hur många olika åsikter om laddning som helst. Det enda alla är överens om är att om ett batteri blir för urladdat så tar det skada. Men batteri i en klippare borde ju klara en större urladdning än ett batteri som sitter på ett bensinfordon och blir kontinuerligt laddat vid drift.

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 3 användare (1 dolda)
JoeDirt, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser