Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd om gammal och mager häst  (läst 17962 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Råd om gammal och mager häst
« skrivet: 21 jun-12 kl 14:25 »
Det här är ingen brukshästfråga, men vågar mig in här ändå.. :-[

Vi har en jättegammal häst, ett svenskt halvblod på 31 år. Han har senaste året haft svårt att hålla hullet, vi var på väg att ta bort honom tidigt i våras men bestämde att ge honom en sista sommar. Orsaken är framförallt att han är min dotters allra bästa vän och han verkar inte heller må dåligt utan är jättepigg.

Både jag o min dotter hade ju båda trott att han skulle lägga på sig, åtminstone lite, när han kom ut på bete. I början gjorde han det också, min dotter red litegrann, men sedan så började han magra igen och nu är han lika tunn som i vintras. Han har full vinterfoderstat och vi har provat olika beten, både äng och vall. Nu rids han inte alls, utan går bara i hagen med sin hästkompis.

Det gör ont att se hur smal han är, även om han fortfarande verkar må bra och är pigg. Jag hade nog helst velat ringa slaktbilen bums, men vi har bestämt början av augusti och det är oerhört tungt för min dotter att behöva skiljas från sin häst.

Finns det något jag kan göra som jag inte tänkt på för att han inte skall bli ännu tunnare? Han får lucern, betfor, kraft, vetekli och havre. All mat är blötlagd (utom havren) och han får maximal giva av lucern (enligt veterinären).

Sedan undrar jag en sak till; det verkar finnas två alternativ för den förestående avlivningen; antingen bultpistol eller injektion. Vilka erfarenheter har ni av dessa både olika sätt?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

silverglans

• Gäst
SV: Råd om gammal och mager häst
« Svar #1 skrivet: 21 jun-12 kl 14:31 »

bultpistol är bäst för hästen tycker jag.
har ni kollat tänderna på honom?? för att kunna tilgodogöra sig födan så måste han ha ett bra bett.

sen säger du att han är pigg osv,men han får ju GALET mycket kraftfoder,han ska ha HÖ.
hö är hästars riktiga näring och han bör ju ha fri tillgång hela tiden.
lucern och kraftigt kraftfoder kan göra mer skada än nytta på en gammal häst.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 21 jun-12 kl 15:07 »
Hans tandstatus är dålig, det vet vi, och enligt veterinären så kan han inte tillgodogöra sig hö i nån större utsträckning. Det är därför som han får såpass mycket lucern.

Tack för rådet om bultpistol.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Lina W

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 21 jun-12 kl 15:18 »
Har ni kollat tänderna och om han har parasiter?

31 år är en hög ålder för ett halvblod som kan vara nog så svårfödd i yngre dar.

Tänk igenom, är den sista sommaren för hästens skull eller för eran? Är det värt att vänta tills han blir dålig istället för att avsluta innan han blir riktigt risig och ha den bilden kvar i minnet, för med den åldern kommer han inte att bli yngre och piggare.

Min 26åriga häst började bli gammal i vintras och jag bestämde mig då att det här skulle den sista sommaren, han var fortfarande i gott hull och glada ögon men det märktes att han blivit gammal.
En dag började han lämna hö kvar i boxen och när jag tittade på honom när han åt så gick det så sakta och med så små tuggor. Då tog jag beslutet direkt.

Så en solig dag, med en bra veterinär som först gav lite lugnade och sen använda bult (vilket jag tycker är bäst) så fick han vandra vidare hemma i hagen och vi hade sökt tillstånd så han begravdes hemma också.
Idag känner jag en glädje över att jag tog beslutet innan han blev dålig och jag minns min älskade häst i bra form och att avlivningen skedde i lugn och ro hemma, den nöjdheten kommer jag att bära resten av livet att det gjordes i rätt tid.

Men visst det var fruktansvärt att ta avsked av sin häst som jag haft sen barn och jag grät mängder mellan beslutet och verkställandet. När det var över kändes allting så rätt.

Så mitt råd är att inte vänta för länge, det gör ont i vilket fall och ännu ondare när man upptäcker att man väntade för länge så hästen led.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 21 jun-12 kl 17:02 »
Tack Lina för ditt inlägg... Suck det är så svårt, sommaren skulle vara för både hans och dotterns skull men jag börjar ju undra. Jag skulle helst ringa redan imorgon, men de svarta blickar jag får av dottern är inte lätta. Hon vet ju att det är det enda rätta och jag kanske bara måste vara tuff och ta ett beslut själv. Parasiter har jag funderat på, vi avmaskade i vintras men det kanske kan behövas en omgång till.

Tänderna är som sagt dåliga, men den mesta maten han får är ordentligt uppblött så det borde fungera lika bra som under vintern tycker jag. Fast det gör det ju inte.

tinna.m

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 21 jun-12 kl 17:10 »
Om du väntar med beslutet kan du kolla om det är hakar på tänderna, otuggat är svårt att ta upp näring ur. Just avmaska kan göra stor skilnad på gammal häst. Grattis till alla åren! Heder åt er & hästen  :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 21 jun-12 kl 17:29 »
Tack för tipset, ska se om vi kan se några hakar! Vi får försöka kika i munnen, om vi nu får lov. Veterinären brukar få ge lugnande och ändå är det knappt att han går att hålla. Å avmaska får vi se till att göra. Det kan ju knappast skada.

Han är en helt fantastisk häst, och har haft många bra år, han har lärt min dotter massor. Hon kunde inte haft en bättre första häst. Inte halt en enda gång före 29-års ålder.. :)

FM

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 21 jun-12 kl 17:37 »
Hej!

Om hästen inte tappat livsgnistan, lider, har för ont så kan han vell få va med ett tag till. Dock kan det va så att man får va berädd på att ta bort han akut. Så en bra vetrinärkontakt är viktig tycker jag och inte bara när det gäller avlivning utan om goda råd oxå. Som tinna.m skriver så kanske munnen bör kollas. Kan va en infektion i munnen. Lukta på hans andedräkt och man kan även prova att gnida käkarna mot varann o känna om det liksom tar stopp. Ta ett tag över nosryggen och ett underkäken och liksom gnuggga tänderna i motsatt riktning mot varann. Se om det går lätt lr tar stopp. Förstår även om ni väljer att ta bort han. Det är ett av de tuffaste besluten att ta och vet hur det känns. För mig är mina hästar, katter o hund mina vänner o bebisar o det är så jobbigt när dessa tuffa beslut dyker upp.

Styrkekram
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #8 skrivet: 21 jun-12 kl 17:39 »
Hästen är över trettio vilket är gammalt även om det vore tal om en ponny, men nu är det ett svenskt halvblod. Så er häst är ju riktigt urgammal.
Och om han nu tacklar av trots att det är sommar- är det inte då bättre att låta honom sluta när flaggan fortfarande är någotsånär i topp? Innan han själv börjar känna sig eländig?

Jag vet vad jag talar om för mina gamla ponnyer blev 27 1/2 respektive 32 år och 10 månader gamla. Den yngre fick vi ta bort pga av åldersrelaterad fång och den äldre dog av sig själv på natten i boxen. Av mina kvarvarande hästar så är den äldste 25...

Jag hade som regel på mina gamlingar att om det verkade som att livsglädjen var borta eller att de drabbades av nåt större veterinärt problem då skulle jag avliva dem. Även om det kändes hårt på ponnyer som man haft från 6 månaders ålder respektive 8 år och jag var 13 när jag fick den ene.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Unna

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 21 jun-12 kl 22:49 »
Dessa beslut är bland det svåraste som finns! Tycker dock att avmagringen talar ett tydligt språk, tyvärr  :(
Din dotter vet och hon kommer över det.
Det är tur att en ä som en ä, när en inte ble som en sulle :-)

fräsen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 jun-12 kl 23:54 »
När jag fick hem en mager o svårfödd häst tipsade en bekant om att mäska korn, dvs att blötlägga krossat korn i hett vatten och låta dra i 12 timmar.
Funkade utmärkt på den pållan.
Jag tog bort min förra häst med slaktmask, vet. gav en lugnande först och sen gick det väldigt fort och smidigt. Är man känslig för blod så bör man inte vara med då hästen efter bultning sticks o tappas på blod.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 jun-12 kl 00:11 »
Avlivning med injektion är inte vad det var förr. Det som finns nu går fort. Det var det som blev för vår gammelpålla. Jag var förvisso inte med själv, men min mor berättade att veterinären hade knappt hunnit börja injicera förrän det var över. Hästen var mest koncentrerad på grönbetet som bjöds. Förr kunde det tydligen ta en stund, men inte nu längre. Och, var det nån som brydde sig om djuren så var det morsan. Hon skulle inte ha valt det avlivningssättet om det inte var bra!

Nina W

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 22 jun-12 kl 00:33 »
Du undrade om det var något mer du kunde ge. Någon sa mæskat korn, och jag sæger matolja också. Gærna kallpressad rapsolja. Dyrt i affæren men inte så dyrt om du køper en hel dunk från till ex Julita. 3 dl om dagen uppdelat på två gånger. Eftersom hæsten sjælv ær glad och nøjd och antagligen inte tænker på hur mager han ær så tycker jag han gott kan vara kvar tills skolstarten. Då høsten børjar komma och græset blir næringsfattigare så kan han få vandra vidare.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 22 jun-12 kl 07:08 »
Om hästen är väldigt mager så påverkar ju tänderna honom mer än vad som är ok. Hästar visar väldigt sällan att de är dåliga, ren överlevnadsinstinkt. (vissa mer än andra förstås)

Tyvärr behöver nog dottern lära sig även den tråkiga biten i att ha ett djur, det är vårat ansvar som ägare att avsluta och tacka för den underbara tid man haft tillsammans INNAN djuret blir lidande.
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 22 jun-12 kl 09:40 »
Tyvärr behöver nog dottern lära sig även den tråkiga biten i att ha ett djur, det är vårat ansvar som ägare att avsluta och tacka för den underbara tid man haft tillsammans INNAN djuret blir lidande.

Nu var det ju inte riktigt så det var skrivet i första inlägget, utan att de hoppats att han skulle få en sommar till eftersom han verkar pigg. Och det är ju inget ovanligt, att man vill ge hästen en sommar, så den får njuta av färskt gräs. Det stod ju inte om att de tänkte försöka slippa undan att ta bort den sen! Nu kom en fråga eftersom han tydligen tappar hull igen. Om det är nåt man kan göra, och vilket som är smidigaste avlivningssättet. Just för att hästen inte ska bli lidande!

Djurägande innebär ju både glädje och sorg, och en massa ansvar. Men, den som ställer en fråga visar ju faktistk ansvar. Att det då ska kommas med påhopp blir liksom fel. Om folk inte vågar fråga om de undrar nåt, då är ju risken större att djuren blir lidande!

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #15 skrivet: 22 jun-12 kl 10:35 »
Tack Fru Jansson, det är ju precis så!

Vi gör ett försök till, med matolja (det får han på vintern), avmaskning och en tandkoll. Senast i augusti får han gå vidare, men fortsätter han att magra så får vi ta bort honom tidigare.

Tack för alla goda råd!! :D

anette i bugared

• -
« Svar #16 skrivet: 22 jun-12 kl 10:49 »
Jag ger samma råd som i några av de senare inläggen, krossat korn, gärna blötlagt och rejält med rapsolja eller ännun hellre LINFRÖOLJA. 3-4 gånger per dag är optimalt, har den skor så ta av dem, minska belastningen på hästen så mycket som möjligt så kanske den kan få sommaren på sig.

Sedan rekommenderar jag bultpistol, det går snabbast och är därmed bäst för HÄSTEN, däremot skulle jag inte göra det själv, bättre att överlåta avlivningen åt ex.vis GEOL som är duktiga och snabba.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #17 skrivet: 22 jun-12 kl 10:54 »
Jag ger samma råd som i några av de senare inläggen, krossat korn, gärna blötlagt och rejält med rapsolja eller ännun hellre LINFRÖOLJA. 3-4 gånger per dag är optimalt, har den skor så ta av dem, minska belastningen på hästen så mycket som möjligt så kanske den kan få sommaren på sig.

Sedan rekommenderar jag bultpistol, det går snabbast och är därmed bäst för HÄSTEN, däremot skulle jag inte göra det själv, bättre att överlåta avlivningen åt ex.vis GEOL som är duktiga och snabba.

Jag ska ringa till GEOL på måndag och höra med dem. Skor har han, men hans hovar är sköra (har alltid varit enligt förra ägaren) så skorna vågar vi inte ta av.

Matoljan är på väg hem från affären.. :)

Gullregn

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 22 jun-12 kl 11:45 »
Hans tandstatus är dålig, det vet vi, och enligt veterinären så kan han inte tillgodogöra sig hö i nån större utsträckning. Det är därför som han får såpass mycket lucern.

Tack för rådet om bultpistol.

Tandstatus dålig är lika med att tänder saknas eller det kan göras något som att täderna raspas? heter det raspas på svenska?? Ni vet vad jag menar :)

Raspa tänderna och ge hö.
Avmaska.
Resten som inte fixas är ålder.
Nån bra jägare som ni litar på? Skjutas i hagen och sen antigen användas som hundmat eller helt enkelt ges en nedgrävnig på egna marken.

(får man göra så i sverige? läggger alltid til det då jag inte täker svenskt när det gälller djurhållning o regler))

Gullregn

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 22 jun-12 kl 11:49 »
Bra avmasknig på häst ska vara vitlök,,,
olja o vitlök o nått smaskens kross eller hällt över hö.

Ska funka som avmasknig och snällare ä mediciering enligt en gammal hästtant jag mötte down under som höll på med apaloosas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 4 användare (1 dolda)
Nataks, Tiomilaskogen, haakonkarlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser