Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skogsfår????  (läst 2892 gånger)

lammdesiree

• Halland
Skogsfår????
« skrivet: 19 jun-12 kl 16:59 »
Hej!
Jag undrar vad skogsfår är för slags får  ???
Läste någonstans att förr hette värmlandsfår skogsfår. Någon som vet om det är värmlandsfår eller något helt annat? ;D
Tack på förhand!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Skogsfår????
« Svar #1 skrivet: 19 jun-12 kl 18:09 »
Värmlandsfåren tillhör en grupp får som förr kallades skogsfår
men som numera är indelade i flera raser beroende på ursprung:
Raserna är Gestrikefår Helsingefår Svärdsjöfår Värmlandsfår Åsenfår.

Skogsfår är alltså ett gammalt "gruppnamn". I fårkontrollen kallades de förr Lsk.
Men Numer så benämns/reggas raserna med de egna rasnamnen.
Lgh Gestrikefår
Lhe Helsingefår
Lsv Svärdsjöfår
Lvä Värmlandsfår
Lås Åsenfår
« Senast ändrad: 19 jun-12 kl 19:08 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 19 jun-12 kl 18:11 »
Kolla in www.allmogefar.se, där finns mycket info.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

lammdesiree

• Halland
« Svar #3 skrivet: 19 jun-12 kl 22:28 »
Tack så mycket för svaren!  ;D

lammdesiree

• Halland
« Svar #4 skrivet: 19 jun-12 kl 22:39 »
Jo, skulle vilja ställa en fråga till.
Får man bidrag för alla allmogefår? Om inte, vilka får man bidrag för?
Jag har läst på jordbruksverkets hemsida och där står det dala-päls, roslags och skogsfår. Men just det där "skogsfår", vilka får ingår där?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #5 skrivet: 19 jun-12 kl 22:57 »
På Jordbruksverket verkar (;D) man fortfarande klumpa ihop vissa raser till skogsfår. Så vad jag har förstått får man söka bidrag för alla allmogeraser.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 20 jun-12 kl 11:34 »
Får man bidrag för alla allmogefår? Om inte, vilka får man bidrag för?
Jag har läst på jordbruksverkets hemsida och där står det dala-päls, roslags och skogsfår. Men just det där "skogsfår", vilka får ingår där?
Allmogefår: dala pälsfår, roslagsfår, skogsfår=Gestrikefår Helsingefår Svärdsjöfår Värmlandsfår Åsenfår. Och Klövsjöfåren.
« Senast ändrad: 18 aug-12 kl 00:41 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 1 användare
Jona d

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser