Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur f*n får man ut fåren?  (läst 8637 gånger)

Luppa

• Norrbotten
Hur f*n får man ut fåren?
« skrivet: 19 jun-12 kl 12:20 »
Jag har ett lite... udda problem. Tackorna är utsläppta på grönbete, med tillgång till en av boxarna där de stått i vinter som ligghall.
Men de står bara inne och skriker efter mat  ???
Första dagarna fick de hö ute, men nu får de ingenting. Ändå är de bara nere på ängen och betar någon vända om dagen. Jag mockade ur boxen i går, i dag var det dags igen  :o
De måste ju fatta snart att de måste ut och beta? Måste snart börja slå ängen för hand ju  >:D

Ska tilläggas att lammen har tillgång till pellets + lite hö i lammkammare, så dem går det ingen nöd på.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Sorno

• Östergötland
SV: Hur f*n får man ut fåren?
« Svar #1 skrivet: 19 jun-12 kl 12:35 »
Det är inte så att betet hunnit bli förvuxit? Får äter ju inte gärna långt gräs, utan det kan behövas putsas.

Prova med att slå ängen och se om de hittar nåt att äta då?

Från Kulturbete (www.gutefar.se/pdf-hand/Hsid%2037-38.pdf):

"Det är viktigt att betet inte "växer ifrån" djuren under försommaren. Förvuxet bete har lågt näringsvärde och låg smaklighet. [---] Om betet växer ifrån djuren bör man putsa de områden som är förvuxna med en slåttermaskin eller lie. Avslaget material bör tas bort från betet. På så sätt håller man efter de arter som inte gärna betas, t.ex. tuvtåtel."
« Senast ändrad: 19 jun-12 kl 12:41 av Sorno »

Luppa

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 19 jun-12 kl 12:36 »
Nej, vi bor ju i norra norrbotten så det har inte hunnit växa så mycket. Fortfarande grönt och frodigt, inga långa strån.

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 19 jun-12 kl 12:38 »
Kan de vilja gå över till nytt foder lite långsammare?  Om du lägger mera hö ute, hur gör de då?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 19 jun-12 kl 12:48 »
Kan de vilja gå över till nytt foder lite långsammare?  Om du lägger mera hö ute, hur gör de då?

De äter så klart. Men problemet då är ju att de inte ens går ut... De fick hö ute närmare en vecka, det borde väl räcka?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 19 jun-12 kl 12:53 »
Stäng dörren :o :o ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 19 jun-12 kl 12:58 »
Stäng dörren :o :o ;D ;D

;D ;D Tanken har slagit mig, haha

Luppa

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 19 jun-12 kl 13:01 »
Ska tilläggas att vi slår betet med lie så fort det börjar se förväxt ut, så det är inte fallet än. Men lär bli snart om de inte börjar äta, latmaskarna.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #8 skrivet: 19 jun-12 kl 13:16 »
oops det visste jag inte. Får ta fram lien bums.
Gav dem just 3000 m2 vall, men de bara står där under träden.

Sebastian

signe

« Svar #9 skrivet: 19 jun-12 kl 13:40 »
Det kan vara knott också som gör att fåren gärna är inne. Mina rusar ut och äter och sedan in igen, för det är ruskigt mycket med knott nu.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 19 jun-12 kl 13:49 »
Det kan vara knott också som gör att fåren gärna är inne. Mina rusar ut och äter och sedan in igen, för det är ruskigt mycket med knott nu.

Här har de inte riktigt kommit än, vi har bara lite mygg.

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 19 jun-12 kl 17:52 »
Ja, någon orsak torde det ju vara.  (Stänga dörren, ja, gör det, om du vill ha hörselskador av deras ökade bölande!)  Normalt brukar man väl säga 3 veckor för en mjuk övergång mellan två olika foderstater?  Magarna, sköter de sig?

Luppa

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 19 jun-12 kl 18:11 »
Nä, stänga dörren kan man ju skämta om men eftersom vatten + lammkammare är inne så är det ingen bra idé.
Inget problem med magarna, jag håller stenkoll.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 19 jun-12 kl 18:46 »
Men stäng dörren dagtid då - och ställ en balja med vatten utanför dörren... ::)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 19 jun-12 kl 18:48 »
Är betet smakligt?  Vad fanns där förra året?

Luppa

• Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 19 jun-12 kl 21:35 »
Är betet smakligt?  Vad fanns där förra året?

Man börjar ju undra... Vi hade kvigor där förra sommaren.

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 19 jun-12 kl 22:04 »
Då borde vi kunna utesluta parasit-smak.  Nu kan jag inte hitta på mera ...  :P

Men detta är den andra fårflocken i år här på fårtavlan som vägrar vara i sin nya hage, eller hur?

Luppa

• Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 19 jun-12 kl 22:59 »
Vägrar gör de ju inte, de är bara där lite väl lite ;)
Det kan inte helt enkelt vara så att de är lata och vill bli matade?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #18 skrivet: 19 jun-12 kl 23:01 »
Så fort vi släppte ut våra på bete gick de knappt in och åt sitt kraftfoder, så jag tror inte att de är lata heller. Knepigt!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #19 skrivet: 19 jun-12 kl 23:06 »
Jag skulle gjort som vallhunden och stängt dörren... :) Lammkammaren behövs väl inte när det finns bete? Vi släpper ut våra direkt från stall på välkomstbete och har aldrig några övergångar. Det händer ibland att nån blir lös i magen, men det brukar snabbt vara över.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 2 användare
Tångräkan, nifa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser