Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förb... räv!  (läst 2408 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Förb... räv!
« skrivet: 19 jun-12 kl 02:42 »
 >:D Vaknade vid två av skrik som jag direkt förstod kom från kanin... Ut i morgonrock i regnet med hjärtat i halsgropen. Tack och lov var alla tre kaniner kvar. Den som skrek hade fastnat med huvudet i kompostgallret i skräck för räven. Som tur var hade han försökt fly in till grannen och inte ut ur buren. Och han tog sig loss själv när han vågade backa.

Jag vågade inte låta kaninerna vara kvar i betesburarna utan fick släppa in dem på golvet i en bod.

Även om man skulle ha rovdjursäkra betesburar... Blir inte kaninerna ihjälstressade om räven springer där? Och ja, jag vet att det var räv. Skymtade den när jag kom ut. Förra veckan tog den 4 unghöns och i söndags såg jag den bara 10m från mig, då den försökte igen. Helt fräckt på eftermiddagen trots att jag var ute i trädgården.
« Senast ändrad: 19 jun-12 kl 07:27 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Förb... räv!
« Svar #1 skrivet: 19 jun-12 kl 08:29 »
Älskade räv heter det ;)de behöver mycket mat nu till familjen och rävstammen är större än störst,ett tecken på det är att skabben börjat få  fäste igen,grannen sköt 5skabbrävar i vintras.
jag har vart med om att både räv och grävling skrämt kaniner till döds i betesburarna.
Fjäderfän och kaniner

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 19 jun-12 kl 10:03 »
Klart jag förstår att den jagar till sina ungar... Men inte mina djur!  :( Dom vill jag äta själv ju. :P

Just nu känns betesburar som en dålig idé men även de nedre burarna i tvåvåningssystemet känns osäkert. Om jag vore kanin så skulle inte jag vilja bo i huvudhöjd med en hungrig räv. Jag får tänka till lite extra där så de blir rävsäkra.

Usch att sitta på jobbet och undra om räven tar sig in i hönsgården idag.  :-\
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

kbh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 jun-12 kl 10:07 »
 Du får göra en extra gård som är lite större  så räven inte kommer så nära :)

Kloviltets

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 19 jun-12 kl 13:27 »
36g US3 >:D

Yrmff

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 jun-12 kl 17:08 »

Räven får du skyddsjaga 200m från kaninburarna redan nu om du vill !! Huruvida det är etiskt riktigt eller ej får ditt samvete avgöra (om hon har kull)!!

Valparna är däremot åxå lovliga att skyddsjaga utan radiebegränsning redan nu.

mvh Y

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 19 jun-12 kl 19:20 »
1. Jag har aldrig skjutit nått
2. Jag äger inget vapen
3. Bor inne i ett samhälle

Har idag kontaktat kommunjägaren och han sa att de kommer inte ta bort den om det är en hona med ungar. Men de skulle troligen sätta ut en fälla iaf... Har dock inte hört nått mer idag. Funderar på att bygga en fälla själv så får de hämta om jag lyckas fånga den.

LasseDalom

• -
« Svar #7 skrivet: 19 jun-12 kl 20:05 »
Citat från: Helena R
Även om man skulle ha rovdjursäkra betesburar... Blir inte kaninerna ihjälstressade om räven springer där?

Nepp, de blir de inte. En del kaniner ser nog räv nästan varje natt.

Det bästa är att skaffa rovdjurssäker bur. Putsnät, fyrkant 1x1 cm är väldigt bra. Finns att köpa på byggvaruhus. Försöker du bli kvitt problemet genom jakt så har du kanske problemet tillbaka så fort nästa räv hittar reviret.

Kommer inte räven åt dina djur så kommer den inte tillbaka. Har du dåliga hägn så den kommer åt dina djur så kommer den garanterat tillbaka.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 20 jun-12 kl 22:55 »
Nu är kaninburen ombyggd till fälla...  >:D

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser