Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninslakt  (läst 12262 gånger)

carrier

• Gäst
Kaninslakt
« skrivet: 23 nov-06 kl 14:38 »
Hej,

Känner någon till ett bra slakteri/slaktare för kaniner i Småland? Eller har ni rentav någon bra instruktion till att slakta själv?

Vi har ett antal köttkaniner och slaktar gärna.

Förslag?

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Kaninslakt
« Svar #1 skrivet: 25 nov-06 kl 09:31 »
Tullsåkra gård ligger nog närmast.

www.tullsakragard.se

eller kolla på www.kanin.se
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

klorofyll

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 nov-06 kl 08:34 »
Det finns även ett nystartat slakteri på Öland. Vreta kaningård har nog telefonnr dit.

Ajon

• -
« Svar #3 skrivet: 10 dec-06 kl 23:56 »
Ska ni inte slakta några större mängder kan det vara ack så lätt att slakta dom hemma. Finns många metoder. Har man tillgång till salongsgevär är det säkrast, går snabbt. Vanligast annars är att man slår ett kraftigt slag i naken, antingen med handen eller med järnrör eller dylikt, sedan sticker man dom dvs skär av halspulsådern, kan då vara bra att hänga dom upponer så att blodet kan rinna ut.
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

Skald

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 11 dec-06 kl 01:04 »
Har tänkt på en grej de senaste dagarna iom jag jobbar en del i ben från roadkill, och då främst skallar..

Borde det inte gå att avliva kaniner och andra smådjur igenom att klippa av skallen helt enkelt ? Hönor är ju lätt med yxa, men känns lite vådligt att öva upp ett bra sätt att göra samma sak med kaniner nr man inte gjort det innan utan att bedöva dom först..  När jag säger klippa så menar jag inte med kökssaxen, utan att man tillverkar en tång/sax som inte varken slinter eller man får tugga sig igenom ben med, utan ett sekundsnabbt klipp och det är klart sas..

Det jag är ute efter är en avlivning utan att skallen går sänder med andra ord..

Eulalia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 dec-06 kl 01:06 »
vad sägs om en liten giljotin?

Skald

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 11 dec-06 kl 01:13 »
Nja, jo.. Känns lite överdrivet brutalt på något sätt.. Det är ju slakt, inte avrättningar jag är ute efter :)

Det är lätt att komma på en lösning vad/hur man ska göra.. Mer en fråga om det är etiskt försvarbart eller om det finns rena slaktmässiga grunder det inte ska göras på.. (vad kan jag inte komma på riktigt, kanske att hjärtat slår lite efter bedövningen och pumpar ut blodet, medans det stannar diret om man klipper/hugger)

Eulalia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 dec-06 kl 01:26 »
haha ok... :)
fast vore jag en kanin och fick välja.....så skulle jag nog skita i all vad etik och estetik heter, och springa utav bara helskotta.
död som död, du var ju ute efter en snabb, skonsam och prydlig död.
Om man istället skulle kalla giljotinen för typ...slakthuggare?
« Senast ändrad: 11 dec-06 kl 01:27 av Eulalia »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 dec-06 kl 07:40 »
Etiskt eller inte så får man inte karva huvudet av kaniner utan att bedöva dem först, inte ens med giljotin. Vill man inte skada skallen är elektricitet den enda tillåtna bedövningsmetoden. Jag kan inte tänka mig att elektricitet är någon allmänt använd bedövningsmetod för kaniner.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 11 dec-06 kl 13:10 »
Häröver är det ganska vanligt att kaniner avlivas med hjälp av ett kvastskafft eller annat långt redskap. Kaninen bedövas först med slag läggs sedan på mage och ett långt föremål läggs över nacken. Förättaren ställer sig på skaftet och rycker upp kaninen i bakbenen. Nacken går av och kaninen dör.

Har dock aldrig prövat metoden själv men vet att den rekomenderas av många häröver.
Vet inte heller om det är ett lagligt tillvaragångssätt i Sverige.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Eulalia

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 dec-06 kl 13:33 »
där har vi en skonsam snygg metod.Som dessutom är helt oblodig och sparar skallen intakt.

När jag föreslog giljotin så tänkte jag inte på blodet och hälsovårdsmyndigheten.
Men pampigt sätt att dö på för en liten kanin!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 11 dec-06 kl 19:25 »
Tillåtna bedövningsmetoder i Sverige för kanin är: bultpistol, kulvapen, elektricitet eller slag i huvudet.

Tidigare var avhuggning av huvudet med yxa tillåtet för enstaka djur.  Hur man bar sig åt begriper jag inte.

Man har utomlands även brutit av nacken på dem med något slags speciellt handgrepp (benämns i Frankrike elongation).

I Sverige finns mig veterligen ingen som använder elektricitet, det är dyra apparater och våra slakterier är för små. På kontinenten är det den vanligaste bedövningsmetoden, men där slaktar man tusentals kaniner om dagen!

Edgar

Skald

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 12 dec-06 kl 13:57 »
Då får det bli slag i huvudet och hoppas att en del av skallarna inte trasas sönder och går att ta till vara på...

Man får inte skjuta med slaktmask i nacken heller har jag för mig, utan bulten ska gå in i skallen uppifrån va ?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 12 dec-06 kl 17:23 »
Då får det bli slag i huvudet och hoppas att en del av skallarna inte trasas sönder och går att ta till vara på...

Man får inte skjuta med slaktmask i nacken heller har jag för mig, utan bulten ska gå in i skallen uppifrån va ?

Bulten skall gå in i skallen uppifrån, svårt att förklara exakt var det måste visas. Slag mitt uppe på huvudet eller bakifrån frammåt mot nacken är det effektivaste, när kaninen faller på sidan har du slagit tillräckligt hårt. Du som är så stor behöver inte ta i för kung och fosterland för då krossas skallen, själv är jag 160cm, 68kg, ganska råstark men jag får ta i lite om jag klubbar annars svimmar den inte. Man behöver alltså inte slå så hårt så skallen spräcks, det handlar om att slå på rätt ställe.

Sen avblodar man inom 60 sekunder och då är kaninen garanterat död. Det kan dock förekomma muskelryckningar en bra stund efteråt.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Skald

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 12 dec-06 kl 18:10 »
Jo, jag vet hur man avlivar med slag, det var en av standardjobben när jag jobbade på zoo-affären i början på 90-talet när folk trättnat på sina djur :(
Slaktat har jag gjort med vid tillfälle, så även fast rutinen inte finns där längre sågår det nog någorlunda att öva upp.. Är nog närmare 20 år sen jag flådde och tog ur en hare sist :D Men, som du säger, jag tog nog i för hårt, dom var inte helt hårda i skallen efter "priesten".. Rätt ställe och tillräckligt hårt.. *nickar*

halle

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 dec-06 kl 22:39 »
Hej
Det finns en speciell slaktmask för kaniner, som man inte behöver ladda med krutpatroner.
Utan den är med en stark fjäder som man drar upp sprinten med.
Jag har själv en sådan och den funkar skitbra.
Bättre än med karateslag, vedträd och allt man kan använda.
Mvh Halle

furu

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 12 dec-06 kl 23:31 »
Hvor kjøpte du den Halle?

halle

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 13 dec-06 kl 21:46 »
Hej
Jag har för mig att jag köpte den antingen på Nordpost eller Nima.
Det är alltså postorder för lantbrukare o djurintresserade.
Försök o leta där först.
Mvh Halle

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #18 skrivet: 13 dec-06 kl 22:59 »
Hej!

http://www.nimaab.se/ i Örebro har, likaså säljer Vreta Kaningård  (länk på www.kanin.se ). Testa också http://www.hogbergaab.se/ .

Edgar

furu

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 13 dec-06 kl 23:41 »
Leste her at enkelt før brukte øks til å avlive kanin. Jo mer jeg tenker på det, jo merkeligere synes jeg det virker. Jeg har absolutt ikke tenkt til å prøve det, men ble bare veldig nysgjerrig. Er det noen her som har sett det eller vært med på det? Hvordan i all verden får de til det??????????????
1. hvordan fikk de den til å sitte stille?
2. hvordan fikk de den til å "strekke seg"?
Kan det virkelig være sant at noen har fått til det humant og effektivt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 2 användare
Power4you, emilar03

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser