Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstigt maskrosvin  (läst 2412 gånger)

Blackbird and Goose

• Gotland
Konstigt maskrosvin
« skrivet: 16 jun-12 kl 18:52 »
Jag gjorde maskrosvin i mitten av maj, receptet sa att efter ca 2,5 veckor skulle jäsningen ha tagit slut. Då hällde jag upp det på flaska. Det var jättegott att dricka direkt och även efter två veckor till. Nu har ytterligare två veckor, så sammanlagt fyra veckor sedan buteljeringen, gått. Maskrosvinet bubblar och har sig, plus att all sötma och god smak har försvunnit. Nu smakar det bara beskt och otrevligt.

Har det fortsatt att jäsa i flaskorna, eller vad är det som har hänt? Kan man åtgärda detta så att man kan få tillbaka den tidigare goda smaken?
All hjälp uppskattas!

Tack på förhand! / Anton

Här följer receptet:
Orginalreceptet är ett gammalt sådant från Oshult i Småland.
 Börja med att samla blommor av maskros och noppa av allt det gula. Inget grönt får vara med.
 3l avnoppade maskrosor
 4l kokande vatten
 3 citroner
 1,7kg socker
 Beredning: Det kokande vattnet slås över blombladen och får stå i 12 timmar i en kruka. Silas därefter genom en ren handduk. Sockret och de skivade citronerna tillsätts. Det hela får stå i rumstemperatur i öppen kruka med handduk över i drygt 2½ vecka tills det slutat bubbla. Minsta ansats till mögel måste omedelbart avlägsnas. Koka inte om lagen. Smaken modifieras med citronerna, som lyfts ur efter en vecka. Filtrera alltsammans genom ett pappersfilter, gärna två gånger så blir bottensatsen mindre. Sedan har man ett simmigt starkvin, som genast buteljeras på rena flaskor och korkas. Vinet blir fylligare och mindre sött om det lagras några år.

Fnixen

• Öland
Sv: Konstigt maskrosvin
« Svar #1 skrivet: 17 jun-12 kl 19:45 »
AJAJ Viktigt att låta det jäsa ut ordentligt. 2,5 veckor räcker garanterat inte. Har du tillsatt nåt svavel för att döda jästen? Annars riskerar nog dina flaskor att sprängas eftersom det verkar jäsa. Jag hade låtit det jäsa flera månader och sen tappat om för klarning i sval källare 6-12 månader innan jag ens tänkt tanken på flasktappning.

Sen behöver maskrosvin lagras minst ett år innan det blir gott.

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
SV: Konstigt maskrosvin
« Svar #2 skrivet: 19 jun-12 kl 23:44 »
Jag satte nog ungefär samtidigt tror jag. Silade efter eh två dar? Och lät sen stå ett par veckor. Då tappade jag över till damejeanne. Där står den fortfarande och puttrar hemtrevligt i ett svalare hörn i huset. *kollar* Var femtonde sekund har jag plopp i jäsröret, i skrivande stund!

Inte för att jag kan det här men i ditt ställe hade jag antingen satt det tillbaks i jäshinken, eller dragit på 'rör' (om så ballonger med hål i) på flaskorna som de är, för att slippa sprängrisk alltså :)
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser