Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höken tog min höna  (läst 4835 gånger)

gotlandstjej

• Gotland
Höken tog min höna
« skrivet: 22 nov-06 kl 17:40 »
En av mina höns låg död ute på gården idag. Höken har varit framme. Jag har velat ha hönsen frigående och de har buskar och snår att gömma sig bland, men det hjälpte inte. Funderar på att skaffa hönsgård, men då är ju vitsen med att ha dem frigående borta. Har ni några tips?

Har i samråd med min man kommit fram till att vi bygger en hönsgård med nättak där vi kan ha dem då vi inte är i närheten. Var så orolig att flera skulle ha blivit tagna och idag har de fått vara inne.
« Senast ändrad: 23 nov-06 kl 15:17 av gotlandstjej »
Har häst, lamm och höns av raserna dvärgkochin, Brahma  och Leghorn

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Höken tog min höna
« Svar #1 skrivet: 22 nov-06 kl 18:05 »
Trist när sådant händer.
Tyvärr är ett visst svinn till rovdjur något man får acceptera om man vill ha hönorna frigående. Just rovfåglar har jag varit gansa skonad från då jag bor "inne i skogen" och rovfåglarna har väldigt svårt att se hönsen genom trädkronorna. Samtidigt genererar ett sådant boende större möjligheter för landrov att smyga sig inpå.

Att helt klara sig från rovdjur går inte om man vill ha hönsen helt frigående. Det är naturens gång. Jag vill tro att mina frigående gårdshundar och vaksamma tuppar tar hand om de flesta av rovdjuren som söker lycka på min gård.
Du får trösta dig med att hönsen brukar bli betydligt vaksammare efter en rovdjurs attack så förhoppningsvis dröjer det ett tag innan du behöver uppleva en ny förlust.

mvh/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Lena A

« Svar #2 skrivet: 22 nov-06 kl 18:17 »
Jag har en inhägnad utegård till mina hönor där de är skyddade mot rovdjur/hök. Det är nog ingen dum idé att bygga något sådant. Mina höns går fritt annars, men när höken varit framme får de vara i utegården ett tag, så att höken "förstår" att middagen inte finns framme jämt.  ;)

Vissa tider på året (bl.a. augusti/september) släpper jag bara ut dem några timmar mitt på dagen just för att vi haft flera hökbesök vid den tiden.

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #3 skrivet: 23 nov-06 kl 10:07 »
Jag har ju också besök av höken då och då, i år har jag haft tur, höken tog två ungtuppar (som jag inte skulle spara). Mina kan också gömma sig bra, men höken är fräck. Tog en höna förra sommaren, när vi var alldeles i närheten! Än så länge känns det bättre att ha hönsen fria och med den natuliga fienden omkring sig, än instända. Barnen blir väldigt ledsna men då pratar jag med dem om att vi vill att hönorna ska ha det så bra som möjligt, helt fria och då tar vi den risken. Men, jag har tänkt att ha en hönsgård till dem på dagarna när vi inte är hemma, och släppa ut dem på eftermiddagen. Fast än så länge ligger byggmaterialet prydligt i garaget. Personligen tycker jag att fågelinfluensan är mer större hot mot hela gruppen!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 nov-06 kl 10:38 »
Vi har i år blivit av med en kyckling som försvann spårlöst och en unghöna som blev tagen av en rovfågel. Det senare var lite synd, då den var stor och vit med mössa, och någon som såg ut så hade vi inte förut. Men så är det, och blir det inte värre än två om året får det väl gå. Vi har ingen lust att ha hönsen inlåsta i någon belägrad fästning.

rina

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 nov-06 kl 10:59 »
 :oGivetvis ska man ha en hönsgård till sina djur om man inte kan passa dom annars är det ett dukat bord för rovdjur !!! Hönsgården kan göras trevlig för hönsen ....man kan plantera buskar och ha sittpinnar och halma jag brukar gräva upp grästovor och slänga in och där hittar dom maskar och allt möjligt sen får dom gräsklipp slår även nässlor med lien och hänger inne i hönsgården och den äter  dom.. man kan även gömma foder i halmen typ vete...när det tillåts då igen....att ge dom mat ute...så man kan göra trevligt för dom inne i gården....jag blir så ledsen varje gång nån ringer och vill köpa djur för räven eller nåt annat djur tagit dom....först släpper dom ut dom när dom passar dom ser släpper dom mer och mer på detta för det går bra ...sen rätt var det är är rovdjuret där...man kan kolla själv hur långt djuren hörs.. går mycke i skogen omkring min gård och både ankor och hönsen hörs långt...givevis hör rovdjuren det med...Jag takade alla mina gårdar för höken slog en stor kochinhöna och åt upp halva bröstet på henne LEVANDE var hon när jag kom ner..och jag lovade mig ALDRIG ska mina höns behöva uppleva detta igen....är dom ute fritt är jag med dom....likaså mina hundar....men lämna dom fria ute aldrig mer....så gör en bra gård sen ha dom fritt ute under uppsikt.... ;)om du vill ha dina djur kvar

rina

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 nov-06 kl 12:23 »
Inte tar sig höken in i mina gårdar om man har riktigt hönsnät i taket..bärnät är ingen svårighet för höken det hade jag förr...men sen jag satt upp hönsnät kommer ingen in här...alla mina gårdar är takade med hönsnät och dom är inte små.
Och nu för tiden verkar det som jägarna inte är intresserad av rävjakt :(

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 23 nov-06 kl 14:32 »
rina

Ja vill man så kan man så klart ordna sina djurmarker som skyddade verkstäder där alla risker minimeras å det yttersta.
Jag vill inte gå den vägen. Jag vill inte ha mina fåglar instängda utan ge dem möjlighet att utforska skogen, gräset, sumpmarken/vassen och ån. De klarar sig ofta bra, även vid rovdjursbesök brukar i oturliga fall bara en höna försvinna, tar sig rovet däremot in i en hönsgård så har den hamnat i en snabbmatsrestaurang där hönsen inte kan undkomma och en betydande del (ibland alla) i beståndet går åt.
Synd om det är som du säger att pälsdjursjakten inte har någon prioritet bland svenska jägare längre. Synd både för smågårdsägare och för rovdjuren själva.
Ingen tjänar på ett sådant ställningstagande.

Alte

Jag känner inte till vad för regler som gäller för skyddsjakt i Sverige idag. Personligen känner jag inget behov av att skjuta rovfågel. Deras hot är inte speciellt stort för höns som söker föda i skog (vissa ugglearter undanräknade).
Övriga rov som söker sig till gården skjuter jag av. Brukar bli ett par rävar, 4-5 tvättbjörnar, en och annan opossum och skunk, och ett par coyote varje år. Det skapar en ömsesidig respekt för våra revir och öppnar möjligheter att leva i symbios och dela land med varrandra.
Detta är dock inget lagbrott hos mig.

/Fred
Some give it all."

rina

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 nov-06 kl 16:52 »
 :)Mina höns är inte inne i nån skyddad verkstad !!! Ute i skogen och i trädgården under uppsikt..men har man som jag mycke rovdjur in på tomtgränsen vill man skydda sina djur har inte lust mista djur för räv och hök....håller på med ett avelsprojekt med utrotningshotad ras och alla djur är då värdefulla...men mina djur har inte tråkigt försöker hela tiden se till att dom får sitt naturliga fodersök... sprätta runt som dom ska ...har en gård inne i en stora gård cirka 150 meter nät. ...så om jag inte kan passa dom får dom gå i den säkra gården....det är som dom förstår när dom ska in i den säkra gården ...försvinner jag från dom går dom automatiskt in i den säkra gården.....sen om en räv här tar höns tar den så många den hinner och bär iväg dom en och en....har allt för ofta hjälp folk med detta sökande...inte kul ....men sen fattar dom . :'(

Lena A

« Svar #9 skrivet: 25 nov-06 kl 18:36 »
Rina, jag har sett bilderna från dina hönshus på din hemsida. Dina höns har det jättebra! Min utegård är inte alls lika avancerad, men det är i alla fall skyddat från rovdjur. Mina höns får ju gå fritt för det mesta, men när vi inte är hemma är det utegården som gäller. Vi har besök av hök ibland men tillgång till en utegård gör att det inte blir ofta höken tar en höna. Tyvärr händer det ändå men utegården minimerar åtminstone det.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #10 skrivet: 25 nov-06 kl 18:58 »
Rovdjur kan man inte freda sig mot om man inte tar till åtgärder som att sätta taknät över hönsgården eller ägnar sig åt fångstfällor för räv eller för den delen jakt på räv.

Själv har jag inte hönsgårdar ute utan de får gå fritt, en och annan höna, kyckling går åt varje sommar men inte så många att jag reagerar. Däremot så går jag jägarskolan och kommer att jäga räv, för det är nog den värsta fiende för våra fjärderfän, för de är listiga och svåra att jaga.

Det är sant att många jägare ägnar inte många timmar åt rävjakt, men de som jagar räv är också duktiga på det.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 26 nov-06 kl 11:24 »
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

gotlandstjej

• Gotland
« Svar #12 skrivet: 26 nov-06 kl 12:01 »
Jag ville egentligen ha lite tips om hur jag skulle förebygga fler hökattacker och det har jag fått nu. Jag tycker diskussionen har blivit mer hur man ska göra för att rävar och hök ska försvinna och det vill jag inte. De har lika stor rätt att finnas i skogarna som hönorna på gården. Bara jag kan skydda mina höns. Jag kan mycket väl förstå att de går på hönsen när de är hungriga, men med en liten hönsgård kan jag skydda dem när jag inte är hemma eller har uppsikt över dem.
Har häst, lamm och höns av raserna dvärgkochin, Brahma  och Leghorn

Hönsmamma

« Svar #13 skrivet: 26 nov-06 kl 12:16 »
Hejsan !
Jag har också haft problem med rov fågel men det tog slut när jag skaffade gäss.
Jag har sett dem flyga över på håll men de kommer inte nära när gässen är ute, men hos grannen var de och skada en höna.
Och gässen varnar väldigt tydligt. ( och högt)  ;)
Men de är trevliga att ha
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

rina

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 nov-06 kl 16:43 »
 :)Svar till gotlandstjej !!
Ett råd om hönsgård ska du få av mig....gräv ner hönsnätet mot dig när  du sätter ner nätet fyll med sten sen jord jag har planterat slingerväxter på dom mindre gårdarna. Sen taket nätar du med riktigt stadigt hönsnät ...mina mindre gårdar som används av moderna engelska stridshönsen har jag använt småttfyrkantsnät (finns billigt på ÖB) . Sen när du är hemma och passar hönsen kan du givetis ha dom fritt..
Sen har jag gjort en säker gård inne i en jättehönsgård där är det byggnadsnätsektioner jag använt som har takats av Rikigt hönsnät är jag nere och jobbar vid hönsen får dom gå i den stora gården där är det skog och ängsmark...så kan man göra det bra för att skydda sin höns...men sen beror det på hur mycke pengar man vill lägga ner...men här där jag bor finns det massor med rovdjur både i luften och på backen och jag menar inte att dom ska dö allihop inte då....dom ska finnas också så det är min skyldighet att skydda hönsen och ankorna...lycka till och njut av dina höns ...

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #15 skrivet: 26 nov-06 kl 18:47 »
Jag menade inte att man ska ta bort räven helt bara ha stammen under kontroll. Som sagt innan så är det inte många jägare som jagar räv och då bli populationen för stor.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 26 nov-06 kl 23:20 »
Jag menade inte att man ska ta bort räven helt bara ha stammen under kontroll. Som sagt innan så är det inte många jägare som jagar räv och då bli populationen för stor.

Håller med dig fullt ut. Jag bor i en stat som har betydligt större rovdjurstryck än de flesta delarna av Sverige.
6000 björnar, 25.000 eastern coyotes, mängder av bade rödräv och gråräv och en allt mer överpoppulerad stam av tvättbjörn. Därtill en växande stam av opossum, skunk, mink, murmeldjur m.fl. som ställer till en hel del obehag om de kommer in i hönshusen eller kaninhagarna.

Och jag håller fullt och fast med dig att det är av vikt att hålla dessa rovdjursstammar livskraftiga.
Men det är av lika stor vikt at de lär sig att smågårdar inte är snabbmatsserveringar. Åtskillda revir är A och O när det kommer till samlevnad med stora rovdjursstammar.

Och förutsättningen för livskraftiga rovdjursstammar är selektiv jakt.
Some give it all."

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser