Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska man skaffa som första jaktvapen?  (läst 29137 gånger)

MagnusL

• Skåne
SV: Vad ska man skaffa som första jaktvapen?
« Svar #20 skrivet: 09 jul-12 kl 23:16 »
Om du hade klagat på att jag påpekade att ak4ammo passar i en 308 pga att det är olagligt om ammunitionen kommer från försvaret så hade jag förstått det (även om det fortfarande finns väldigt mycket sån ammo runt om i stugorna). Men att du länkar till en tråd som knappast påstår att den ammon spränger några bössor och ifrågasätter mig fattar jag inte. Tråden ifråga är mest tyckande och varningar inte något konkret. Däremot så har det med all säkerhet skjutits in mååånga kikarsikten på 308or med kronammo.
Skulle en patron gå trögt i din bössa så ska du självklart inte använda den oavsett men det är en helt annan sak.

Min poäng till TS var just att 308 är ett bra val bland annat pga att det är viktigt att inte träna för lite eller låta bli testa kikarinställningar ofta pga att det känns som om ammon är för dyr.
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

nordik

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 14 jul-12 kl 21:22 »
Om du hade klagat på att jag påpekade att ak4ammo passar i en 308 pga att det är olagligt om ammunitionen kommer från försvaret så hade jag förstått det (även om det fortfarande finns väldigt mycket sån ammo runt om i stugorna). Men att du länkar till en tråd som knappast påstår att den ammon spränger några bössor och ifrågasätter mig fattar jag inte. Tråden ifråga är mest tyckande och varningar inte något konkret. Däremot så har det med all säkerhet skjutits in mååånga kikarsikten på 308or med kronammo.
Skulle en patron gå trögt i din bössa så ska du självklart inte använda den oavsett men det är en helt annan sak.

Min poäng till TS var just att 308 är ett bra val bland annat pga att det är viktigt att inte träna för lite eller låta bli testa kikarinställningar ofta pga att det känns som om ammon är för dyr.

det handlar inte om att det går att göra det eller inte. att använda en patron som inte passar i loppet på ett vapen är bara idiotiskt. jag anser det väldigt korkat. det går säkert att skjuta 308 i en 30.06 också men det rekommenderar jag verkligen inte.

sen går det ju förstårs att borra upp en 308 till 7.62x51 om man nu vill det......

MagnusL

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 15 jul-12 kl 20:17 »
Alltså nu får du ju ge dig. Har du någonsin jämfört dom själv. Rakt ut, jag har självklart skjutit rätt många helmantlade 7,62 själv i min 308a (det finns vapenhandlare som köper in från utlandet tex ang den lagliga biten om ngn nu funderar över det). Sen själva skillnaden i dimension så är det uppenbarligen en minimal skillnad i godstjockleken någonstans och det syns inte ens med blotta ögat vid direkt jämförelse.

Läs tråden du själv länkade till om inte annat och följ deras länkar och snälla sluta snacka crap, eller gör som du vill. Jag bryr mig föga och då det är rätt OT nu så hjälper det knappast TS i valet av sitt första jaktvapen.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 16 jul-12 kl 09:29 »
sen går det ju förstårs att borra upp en 308 till 7.62x51 om man nu vill det......

Hm, det blir nog svårt om kalkylatorn räknar rätt: 0.308*25.4 = 7.8 mm, dvs större än 7.62.

MagnusL

• Skåne

Martin_86

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 14 jan-13 kl 01:46 »
Kolla igenom www.hittavapen.se där hittar du begagnade jaktvapen från flera olika handlare. Underlättar en del i letandet.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #27 skrivet: 14 jan-13 kl 07:17 »
Gott med en tråd om vapen som inte gör jättekalibrar till gudar :)
Själv har jag jagat med 6,5x55 i drygt 20 år, och fällt ett litet gäng älgar under den tiden. Alla jag skjutit på har blivit kvar, och inte föranlett eftersök.
Har även tagit några tjädrar, vilket också funkar fint.

Många gånger har jag fått höra att 6.5 är för "kvistkänslig", och att man därför bör ha en 9,3. Det känns som ett resonemang på väldigt tunn is, för med det argumentet går man ju ifrån regeln om bra läge, utan skräp i vägen.
Och jodå, visst har jag släppt förbi ett par älgar för att det varit för risigt läge, en björn också, men det hade jag gjort oavsett kaliber.
Sen är det klart att en grov kaliber ger bättre anslagsenergi osv, jag menar bara att man klarar sig med 6,5x55 om man vill. Hitta vapen.se blev jag lite besviken på, det verkar vara få handlare anslutna?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #28 skrivet: 14 jan-13 kl 08:33 »
Som många säger så anser jag att man bör skaffa sig en kaliber som man har råd att öva med.

Att ha en dyr och udda kaliber kommer aldrig göra dig till en bra skytt, även om det kan ses som tufft i jaktlaget.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #29 skrivet: 14 jan-13 kl 12:55 »
Som många säger så anser jag att man bör skaffa sig en kaliber som man har råd att öva med.

Att ha en dyr och udda kaliber kommer aldrig göra dig till en bra skytt, även om det kan ses som tufft i jaktlaget.

Alldeles riktigt! För det är ju timmarna på skjutbanan som gör skytt av en :)  När jag var 18-20 bast så tillbringade jag massor med tid i den närbelägna grusgropen med studsare och måltavla, och så säker som jag var då är jag tyvärr inte längre, då det numera är lite av ett företag att ta sig till skjutbanan..
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #30 skrivet: 15 jan-13 kl 14:53 »
Det viktiga är att bössan käns bra för dig att skjuta med och att du träffar det du vill.

Mitt tips är att köpa ett vapen i 6,5x55 eller .308 eller 30-06 då de är billiga att öva med. Och sedan lägga så mycket pengar du bara har råd på att köpa bra optik.

Den enda preferens jag har är väl att BRNO's studsare är väldigt bra då de har färdigfrästa kikarklackar i lådan. Det gör att du utan att behöva investera extra kan ha "utbytessystem" för kikare. Du kan alltså ha ett sikte för älgammunitionen och ett annat för övningsammunitionen och tom ett för rådjursammon utan att behöva skjuta in hela tiden. Mycket trevligt.

Det är samma på alla BRNO'er tror jag. m/21 (har jag en), zg46 CZ550, CZ-XXX jag kan inte alla modeller. Men det är prisvärda vapen i alla fall.

En annan fördel med snabbfästen är att du kan ha kikaren i ryggsäcken på väg till pass, och montera den när du kommer fram. Då undvider du smuts och att slå i den mot något träd. Dessutom kan du använda de öppna riktmedlen.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser