Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska man skaffa som första jaktvapen?  (läst 29121 gånger)

t4bb3

• Medelpad
    • Jakt med hund
Vad ska man skaffa som första jaktvapen?
« skrivet: 14 jun-12 kl 11:09 »
Jag har nyligen tagit min jägarexamen och har börjat kika på vapen inför höstens älgjakt. Kommer troligen skaffa ett hagel tidigare för lite fågeljakt.

Men när det kommer till klass 1 så känns det här med kaliber som en djungel. Jag var först inne på 6,5*55 då det lämpar sig bra till jakt på mindre vilt men att vissa kulor är på gränsen för att egentligen jaga på klass 1.

Då har jag tittat mer på 308w samt 30-06. Men jag känner att jag inte har någon jätte bra koll på vad som vore bäst att sats på som första vapen.

Vad hade ni satsat på?
Drömmer om ett liv som månskensbonde utöver lönelivet.
http://www.nedanbo.se - Resan påbörjad mot livet som månskensbonde!

Östgöten

• Skåne
SV: Vad ska man skaffa som första jaktvapen?
« Svar #1 skrivet: 14 jun-12 kl 13:01 »
Hej
Jag tror det kvittar vad du väljer om det är just ett bra "förstavapen" du vill ha.
Lägg större vikt vid hur vapnet passar dig (balans, kolvlängd, vikt med mera).
Själv äger jag två 30-06, ett ärvt och ett som jag köpt och tycker det är en bra kaliber. Som du säger är de ju lite kraftigare än 6,5:an och sparkar lite mer så det är väl både positivt och negativt...
Jag hade nog satsat på en 6,5:a, det räcker gott och väl. Det är många som jagar älg med det.

Petter

Husky

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 14 jun-12 kl 16:53 »
Hej!
Enig med Östgöten!
Köp en begagnad 6,5`a och använd pengarna på amunition i stället!
Skjut och träna MYCKET! Var man träffar är viktigare än kalibern.

/Buljo

Ailao

• Småland
« Svar #3 skrivet: 14 jun-12 kl 18:39 »
6,5a är ett bra all-round vapen imo skjutit allt från rådjur till älg å vildsvin med de. jag hade nog satsat på de.

Kapsyl

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 jun-12 kl 21:17 »
Som du säger är det här med kalibrar en djungel. Rent spontant tycker jag dock att 6.5 är lite i underkant som allroundvapen där även älg och gris kanske står på menyn, men det är jag det. Det enklaste är nog att du provskjuter de vapen du kan tänka dig för att få en uppfattning om hur de passar dig. Överväg också att skaffa fler än ett vapen. Att köpa flera begagnade vapen av god kvalite behöver inte vara dyrare än att köpa ett nytt av kanske sämre kvalite beroende på märke.

Jag kan rekommendera forumen på Robsoft för allt som rör jaktvapen och jakt.  http://forum.robsoft.nu/index.php?sid=685911d704369afc6222394465cad7da

Fundersam

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 14 jun-12 kl 21:21 »
Håller med ovanstående. Finns ju mängder av välskjutande äldre 6.5x55 av bra kvalité till småpengar, så lägger du lite mer pengar på ett bra kikarmontage och ett bra sikte på det.  :) 308w även det en trevlig kaliber. Viktigare än kalibervalet är att du blir bekväm med vapnet och skjutandet, samt har ett pålitligt montage samt skottfast sikte.

Robsoft är ett nyttigt forum, om man lär sig sålla lite bland inläggen och ta allt med en nypa salt, då kritikerna lätt sågar allt av "fel" märke där!  :) Tycker jag...  ;)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #6 skrivet: 14 jun-12 kl 21:29 »
Hej!

Det med kalibrar och ammunition är lite religiöst så du måste nog skaffa dig din egen tro. Jag är visserligen inte ny jägare räknat i tid men räknat i fällda vilt är jag väldigt ny. Jag började som du - ganska förvirrad - med att lyssna på andra. Efter många om och men kom jag fram till en begagnad 6,5*55 i gott skick.

Bra saker:
+ Billig ammo.
+ Många sorters ammo.
+ Skjuter ganska flackt.
+ Liten rekyl.

Dåliga saker:
- Uppfyller inte alltid klass 1.
- Personligen tycker jag att det är skönt att ha lite marginal eftersom jag inte tror mig kunna skjuta rätt alla gånger.

Jag har nyligen köpt en ny bössa i kaliber 308W för att få de marginaler jag söker. Den skjuter också rakt och det är en vanlig kaliber med stort urval av patroner till vettigt pris.

Om jag ska ge några råd är det som sagts tidigare: Köp något du trivs med, lägg timmar på banan så du är trygg och komfortabel med bössan. Ett råd som inte nämnts tidigare vad jag sett är att lägga rätt stor del av pengen på en bra kikare. Kan t.o.m. vara idé att köpa beg. bössa och en ny kikare och nya fästen.

Själv råkade jag ut för att just kikaren svek mig ett par gånger därför att infästningen gav med sig så den bössan litar jag inte på längre, åtminstone inte tills jag köpt nya fästen och ny kikare. Dels för infästningen och dels för att min gamla kikare är rätt oklar. När det gäller kikare är belyst riktmedel bättre än man tror.

Har du möjlighet så be att få prova att skjuta med några bekantingars bössor så du känner hur olika kalibrar känns och kan bekanta dig med olika kikarsikten.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Fiat

• -
« Svar #7 skrivet: 14 jun-12 kl 23:01 »
Tänk och tänk igen. Jag köpte en 6,5 för den skulle va bra till allt och billig att skjuta med, sen köpte ja ett hagelgevär efter det blev det en kombi 12/222 sen en 22lr stutsare och sist drillingen 12/12/5,6x52r. Skulle jag ha börjat om med den kunskapen jag har idag. Hade det blivit en grövre stutsare typ8,57   9.3 eller liknande till älg och eventuelt gris och sedan drillingen fast med klass ett på kulpipan och eventuellt en 22lr för övnings skyttet. Och inte att förglömma mitt mest använda vapen grytpistolen :)
Lycka till med vapen köpet  tänk på att det inte måste bli bättre ju dyrare det blir . Finns mängder av fina billiga vapen på ex Blocket.
MVH FIAT.....

t4bb3

• Medelpad
    • Jakt med hund
« Svar #8 skrivet: 14 jun-12 kl 23:45 »
Lättare blev det ju inte :)

Jag är inne på att skaffa en studsare till vad det lider, men med en flytt och även barn under sommaren så känns det inte så realistiskt att tro att jag ska komma undan med att skaffa mer än ett vapen till älgjakten. För älgkött vill damen ha :)

På utbildningen sköt vi med en 6,5*55 så jag ska försöka provskjuta 308w iaf så jag känner efter innan jag köper något.

torpjens, bra att du tog upp kikarsiktet :) Jag har kollat lite mot någon Husqvarna eller CG som man kan få rätt billigt begagnat just för att kunna köpa någon bra nikon kikare eller liknande. Verkar dessvärre sällan vara några vettiga kikare på begagnat vapnen på blocket..

anders50

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 jun-12 kl 23:53 »
Köp du en beg. 6,5:a men sätt på en bra kikare med rejäla fästen. Den kan du flytta med till din ev. nästa studsare. 6,5:an är ju snäll att skjuta med och har billig ammo. Och ett otal älgar är ju skjutna med den kalibern.

Den gamle storjägaren Karl-Henry Lundin fick höra att den var för klen för älg, så han köpte en och om jag minns rätt så sköt han bortåt 200 älgar innan han hängde upp den på väggen.

Sen när du blir varm i kläderna så byter du nog till en lite grövre kaliber, ett större hål är aldrig fel om det skulle misslyckas.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 jun-12 kl 07:04 »
I praktiken kvittar det vilken klass 1 kaliber du väljer. Om du bara trivs med vapnet och skjuter bra med det, så kommer det att funka till älgjakt och mindre djur. Ska du jaga björn och gris, så ska du kanske inte välja det klenaste i första hand, men du funkar där också.

Så länge du använder standardladdningar så är 6,5*55 och 308 Win ganska lika i prestanda, 30-06 Springfield är däremot betydligt potentare.
Det som är viktigt är god precision och ett gott kulval.

Som exempel vill jag framhålla följande: Om du har 375 H&H Mag, så kommer den tveklöst att göra sitt jobb oavsett vilken kula du väljer, har man 6,5 eller 308 så är detta absolut inte fallet.

Om du väljer 6,5 *55 så måste du har V0 över 850 m/s om du använder 139/140 grs kula, annars blir det inte klass 1 (Dvs nästan all fabriksammunition med den kulvikten är klass 2) Använder du kul med vikt 156 grs, så försvinner problemet, likaså som om du använder kal 30.  Kal 30 har dessutom det största utbudet av kulor och ammunition av alla kalibrar.

Hagelgevär! Titta i första hand på ett vapen du gillar i kaliber 12 (ammunitionen är minst dyr till denna).

Själv nyttjar jag hagelkalibrarna 20,16 & 12 och kulvapen i kal 22 lr, 6,5*55, 8*57is och 375 H&H Mag och är nöjd med alla i dess rätta sammanhang

God jakt

JFOT

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 15 jun-12 kl 08:38 »
Jag skulle börja med att kolla om du kan få låna en klass 1 till älgjakten, se till att du kan få skjuta in dig på den precis som du skulle göra med en egen bössa och att du har tillgång till den från och med nu och under hela älgjakten. Ganska många som jagar har en bössa som i alla fall står och samlar damm då de har minst en annan som de trivs mer med. Det är lite mer krångel med papper och att vara på skjutbanan men du får tillgång till en bössa nu och inte om två/tre månader när du hittat en du vill ha och fixat licensen. Om du hittar en bössa som du vill ha under tiden så har du i alla fall fått skjutträning.

t4bb3

• Medelpad
    • Jakt med hund
« Svar #12 skrivet: 15 jun-12 kl 21:55 »
Låna hade varit ett bra alternativ, dock har jag så liten bekantskapskrets här då jag är inflyttad och känner egentligen bara 1 jägare. Han har bara en studsare. Dessvärre :)

MagicHands

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 15 jun-12 kl 23:06 »
det där med bössa är svårt. och man behöver ju skjuta ett antal serier innan man kan kalla den för sin. Själv har jag 308w. Tycker om den, sparkar inte så hårt, lite bättre marginaler gentemot 6,5. (givetvis beroende på laddning) funkar finfint till älg.
Vildsvin däremot är jag av åsikten att du kan vilja ha lite mera marginal.
Men på det hela har den min CG 308w varit väldigt snäll mot mig. Dock snart daxs att skaffa en ny kikare till den. Lycka till.
För att prova bössor kan du kanske vända dig till lokal jaktskytteklubb?

nordik

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 jul-12 kl 21:20 »
Grunden i att köpa bössa första gången är satsa på en begagnad bössa och köp hellre en dyr kikare och billig bössa än tvärtom.
308 win är den bästa allround patronen du kan hitta. hyfsat flack kulbana, bra precision, knappt någon /liten rekyl och det går att skjuta alla djur i skandinavien med den. steget upp till 30.06 är samma kaliber fast längre hylsa. 30.06 patroner kostar också mer än 308= mer tränings skytte för pengarna.

vilken patron du väljer har egentligen ingen betydelse, det viktigaste är att du trivs med bössan och du tycker att den passar dig bra. det viktigaste är att du tränar med vapnet och lär dig hantera rekylen så att du inte är rekylrädd när du skjuter.

torrträna hemma mycket med vapnet och så att du vet hur hård avtryckaren är. träna avfyrning helt enkelt hemma.(behöver jag säga med oladdat vapen?)

det bästa tipset jag kan ge när det gäller precisionsskytte är, räkna till fem och sikta mot målet när de fem sekunderna har gått så ska skottet vara avlossat. under tiden som du räknar så lägger du mer och mer tryck mot avtryckaren utan att psykiskt bestämma när skottet ska gå av.

hoppas jag har gjort det lite lättare för dig i ditt bössval nu ;)

christoffer.o

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 09 jul-12 kl 11:21 »
Mitt första inlägg på detta forum.

Som folk sagt innan så är 308 en väldigt bra och allround kaliber att börja med. Inte bäst på något men bra till allt!
En anna väldigt underskattad kaliber är 8x57js som är en väldigt fin kaliber.

Vapen jag skulle kolla på är carl gustav 1900 eller husqvarna 1900 men även husqvarna 1640 är en mycket fin första bössa.
Även remington gör många fina vapen till väldigt bra pris om du absolut vill ha en nu studsare.

Och köp ingen skitoptik. Bushnell elite 4000-serien är bra sikten till en vettig peng. Även burris fullfield.
Gammal tysk optik från 70 och 80talet är suverän till en bra peng.

MVH christoffer

anders50

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 jul-12 kl 14:46 »
Kul att flera rekommenderar 8 X 57 ! Inskjuten lite högt på 100 m så räcker den till mer än väl.

Och på tal om kikare...fästena och monteringen av kikaren är nästan viktigare än märket på kikaren.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 09 jul-12 kl 15:51 »
Jag har nyligen tagit min jägarexamen och har börjat kika på vapen inför höstens älgjakt. Kommer troligen skaffa ett hagel tidigare för lite fågeljakt.

Men när det kommer till klass 1 så känns det här med kaliber som en djungel. Jag var först inne på 6,5*55 då det lämpar sig bra till jakt på mindre vilt men att vissa kulor är på gränsen för att egentligen jaga på klass 1.

Då har jag tittat mer på 308w samt 30-06. Men jag känner att jag inte har någon jätte bra koll på vad som vore bäst att sats på som första vapen.

Vad hade ni satsat på?
[/quote

Jag hade satsat på dessa vapen!

Sako 222 för toppskytte och småviltjakt

Hagelbössa 12 * 70 för harjakt + fågel + lerduveskytte

30-06 för älgjakt.

Nu är du optimalt rustad för de flesta vilt som vi har i Sverige.

Har du inte råd med 3 bössor, så är 6,5*55 som du nämde ett bra allround vapen som väl duger till både toppskytte rådjur och älg.

Vilken kaliber sköt du med på högviltprovet? det ger en fingervisning om vad du behärskade då.

Den som köper en för stor kaliber riskerar att bli skotträdd, dessutom blir han den som får skjuta flest serier på skjutbanan innan han blir godkänd för brons fodringar.

Man blir definitivt inte en bättre skytt med vapen som sparkar bakut ;D tvärtom man skjuter oftast bättre med svagare kalibrar.

Nu finns det små knep att klara sig undan fadäsen av att bli kallad för en dålig skytt ;) Vi har några tungviktare i vårat lag som har skaffat "grisbössor" eller bazookas som en del kallar dem,dessa bössor står oftast hemma i "skåpet" och samlar damm, ser dagens ljus endast när det bär av till skogen. Synonymt är att ägarna till dessa kanoner har även  en uppsättning klenare vapen, typ 6,5*55 som de övningsskjuter med  ::)

Som första bössa skulle jag satsa på en kaliber som jag tror att jag kommer att behärska, det är stor skillnad på en 6,5 * 55 och en 30-06 när det gäller rekylen.
Om du nu skulle köpa en hästbössa så räkna med att det tar lite längre tid att skjuta in sig med den.
Känner en som sålde sin bazooka av den anledningen att han blev skotträdd för bössan ;D

Prova flera bössor både i stående och sittande i skjutbänk, rekylen känns mera i skjutbänk och kan göra lite ont om bössan ligger det minsta fel mot axeln.

Ska du dessutom delta i jaktstigar och andra tävlingar då är valet enkelt 6,5*55
Priset på ammo är också en faktor att ta hänsyn till beroende på hur mycket man vill lägga på sin "hobby"

MagnusL

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 09 jul-12 kl 16:27 »
+1 på 308an som första vapen. Finns många rätt billiga ute och den funkar finfint till allt. Sen just det med billig ammo och många val av ammo går inte överskatta värdet på som nybliven jägare.

Tex så rååååkar ju armens 7,62 passa den som kan va smidigt ibland om man känner hemvärnare Oo
Men mer seriöst så finns även bra jaktammo som tex sako hammerhead till pris som gör att du har råd att testa inskjutningen med den ammo du verkligen jagar med.
Håller med tidigare inlägg att kikaren är minst lika viktig, sen så är kanske åsikterna på tex Robsoft väl överdrivna ibland och får folk att tro att det bara är tyska 20.000 kr kikare som går jaga med och bara om du skjuter med Oryx typ.

Tips är tex en winchester 308 för 2-3000 och sen ett fast sikte på ca 8xförstoring med typ 40mm tub. Då klarar du allt nästan.

Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

nordik

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 09 jul-12 kl 20:14 »
MagnusL hur tänker du när du rekommenderar folk att spränga sina bössor? 308 och 7,62x51 nato är två helt olika patroner.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=21&t=68442

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 3 användare
Aquamaja, Hans Hultén, William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser