Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konserveringsapparat/ saftmaja!  (läst 15847 gånger)

Fundersam

• Västmanland
Konserveringsapparat/ saftmaja!
« skrivet: 13 jun-12 kl 17:23 »
Jag var runt idag på diverse secondhandbutiker och snubblade då på en saftmaskin/ saftmaja. Jag har aldrig gjort safr med en sådan utan endast kokat i gryta/ kastrull, för att sedan sila av i silduk. Vad är den stora skillnaden i att göra saft i en maja istället för att koka på spisen? Fördelar/ nackdelar? De är ju inte så dyra så om det innebär en förbättring kan det ju vara värt att köpa en.

Sedan hittade jag även på en konserveringsapparat jag blev väldigt sugen på. Det följde med klämmor, en gammal manual, termometer och även en silduk med ställning. Vad jag förstår ska det ju vara speciella burkar till dessa apparater, det var även detta som gjorde att jag inte köpte den. Finns dessa burkar att köpa till dessa nu för tiden?
Sedan stod det i manualen att man även kunde göra saft i konserveringsapparaten, är det någon som har erfarenhet av detta?

Tacksam för alla erfarenheter ni har om detta!  :)

Malines här igen

• Gäst
SV: Konserveringsapparat/ saftmaja!
« Svar #1 skrivet: 13 jun-12 kl 17:33 »
DU KÖPTE INTE KONSERVERINGSAPPARATEN!!!! GÅ OCH GÖR DET NUUUUUU!!!!

Kompletta konserveringsapparater brukar vara näst intill omöjliga att hitta. Ofta saknas klämmor/lock/termometer... Burkar är relativt enkelt att komma över, värre med ringar som passar, men har man tur passar de som finns på ICA och så, de som är till de där burkarna med snäpplock (som oxå är super att konservera i). Burkarna ser ut som om det är fel på dem, typ, eftersom det är vakumet som håller locken på plats. Det är alltså en glasburk och ett glslock som ska passa ihop med en gummiring emellan. Du borde ha bilder på dem i manualen. :)

Vasa81

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 13 jun-12 kl 17:42 »
Å en komplett.

Kostar den under 500kr är det ett riktigt fynd. :-)

Saftmajor finns nya att köpa, så mer änn 300-400 skall du inte betala.

Tänk bara på om du har plats för dess och en jordkällare eller likande för alla burkar sedan.
Burkar hittar du på många sekonhand butiker osv.
Billigaste nya burkarna jag har hittat är på Clas Ohlsson. Någon som hittat billigare?

Fundersam

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 13 jun-12 kl 22:51 »
DU KÖPTE INTE KONSERVERINGSAPPARATEN!!!! GÅ OCH GÖR DET NUUUUUU!!!!

Ähumm.... Nej...  :-[ Det gjorde jag inte........ :-\

Men när jag såg ditt inlägg ovan så förstod jag att jag borde gjort det. tyckte dock 235 kr var lite dyrt då jag inte visste om det fanns burkar att få tag på...  ::)

Nåväl, jag ringde butiken fem minuer innan stängning. apparaten fanns kvar, så jag fick komma efter stängningstid och köpa den.  :D Får väl visa sig om den är helt komplett eller inte och om det var ett bra köp. Det står att det är en saft och konserveringsmaskin.

Butiken hade även en saftmaja. Den kostade 75 kr.  :)

Jag förstår fortfarande inte det där med burkarna. Sådana med snäpplock som man lägger in i, det är väl inte dem man använder?

Sen det där med saftmaja. Vad skiljer att koka saft i kastrull mot att göra den i en maja?

Malines här igen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 jun-12 kl 22:58 »
Nej, burkar till konserveringsapparat är utan byglar. Bara glas. Ett lock och ett kärl. finns det inga på bild i manualen?

Ska se om jag kan ta bilder från min gamla kokbok.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 13 jun-12 kl 23:02 »
Jag ska titta i manualen. Den ligger i bilen och jag är på jobbet just nu.... :)

Men finns de nya att köpa, eller är det begagnatmarknaden som gäller?

Malines här igen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 jun-12 kl 23:04 »
http://www.fyndtorget.se/annons.php?id=71667

På bilden i länken finns burkar. Jag har aldrig sett nya, det är sannolikt begagnat som gäller.

daniel70

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 13 jun-12 kl 23:08 »

Butiken hade även en saftmaja. Den kostade 75 kr.  :)

Sen det där med saftmaja. Vad skiljer att koka saft i kastrull mot att göra den i en maja?

Jag köpte min saftmaja ny för 900 på coop för tio år sedan... Fast jag ser den ändå som ett bra köp!

När du gör saft i en saftmaja så har du en nackdel, den blir svagare.
Fördelarna är att den sötas och "silas" samtidigt, du kan alltså tappa den färdiga saften på flaska direkt.
Den är framförallt användbar om du har mycket frukt att göra saft på.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 13 jun-12 kl 23:20 »
http://www.fyndtorget.se/annons.php?id=71667

På bilden i länken finns burkar. Jag har aldrig sett nya, det är sannolikt begagnat som gäller.

Tackar... Sådana burkar har jag nog faktiskt sett någon gång. Och en sådan apparat på bilden såg jag idag, Betydligt billigare...  :o Kanske skulle köpt den med.....? Det är inte en sådan jag köpte.

Jag köpte min saftmaja ny för 900 på coop för tio år sedan... Fast jag ser den ändå som ett bra köp!

När du gör saft i en saftmaja så har du en nackdel, den blir svagare.
Fördelarna är att den sötas och "silas" samtidigt, du kan alltså tappa den färdiga saften på flaska direkt.
Den är framförallt användbar om du har mycket frukt att göra saft på.

Tack... Då förstår jag. Kanske ska jag ta och köpa en sån då då de ändå inte kostar så mycket.  :)

Då blir det till att jaga och leta burkar. Tack för hjälpen!  :D

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #9 skrivet: 14 jun-12 kl 00:01 »
Åh grattis!
Själv har jag kommit över rätt många burkar, men letar apparat ^^

När man kokar in ska det sitta en bygel över också, de måste man nog (liksom själva burkarna?) hitta beg. Men ringar ska finnas t ex här: http://www.hus-modern.se/safta/gummipackningar-c-158-1.aspx

Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

Fundersam

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 14 jun-12 kl 02:14 »
Aha.. Där ser man. Byglar var det några stycken med till den jag köpte. Nu begriper jag inte hur de ska sitta, och antar att de endast passar vissa burkar. Ska ta och undersöka allt närmare under morgondagen.  :)

Visst finns burkarna i olika storlekar? En del till och med ganska stora?

Fundersam

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 14 jun-12 kl 02:24 »
Fungerar dessa?

http://www.ekohemmet.se/konserveringsburkar/44-konserveringsburkar-05-liter-6-pack.html

Visst är det samma princip som de äldre?

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #12 skrivet: 14 jun-12 kl 02:34 »
Fungerar dessa?

http://www.ekohemmet.se/konserveringsburkar/44-konserveringsburkar-05-liter-6-pack.html

Visst är det samma princip som de äldre?
Ja det ser ut som dem jag köpt, fast fräschare  ;D

Ja, de (gamla iaf) finns i olika storlekar. ½ L till 2L om jag minns rätt nu. Och så tror jag att bygeln inte behöver sitta på efter att konserveringen är gjord, alltså att man kan ha fler burkar än byglar. Har jag fel får någon rätta mig!
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

Fundersam

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 14 jun-12 kl 03:13 »
Får plöja loppisar och secondhandbutiker. Annars får det bli dyra nya. Har kollat i manualen nu och det ser ut som att nästan allt är med. Det som saknas är en trådring och en silduk. Dessa är avsedda för att göra saft. Annars var det kitteln på 20 liter med tillhörande insats och lock, termometer, en annan sildukshållare och ett gäng sådana klämmor till burklocken.

Tack Malines här igen för dina versaler och utropstecken.  :). Utan ditt tydliga budskap och din övertydlighet hade min obeslutsamhet låtit mig missa denna gamla apparat!  ;D

Edit: Trådringen fanns med. Bara silduken som saknas, och kanske lika bra det.....
« Senast ändrad: 14 jun-12 kl 03:53 av Fundersam »

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 14 jun-12 kl 11:29 »
Här finns en jättebra artikel om inkokning: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=13736.0
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Malines här igen

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 14 jun-12 kl 12:05 »
 :-*  :)

Lycka till nu!

anlet

• Närke
« Svar #16 skrivet: 14 jun-12 kl 13:51 »
Jag vill minnas att när min mamma använde konserveringsapparat behövdes en bygel/stapel burkar. Bygeln spändes fast i konserveringsapparen och dess uppgift var att hålla fast stapeln med burkar. Bygeln spändes fast mellan konserveringsapparten och tryckte mot locket på översta burken i stapeln. Minns jag rätt ??

Vitis

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 14 jun-12 kl 14:08 »
Det går bra att använda vanliga glaskonserver med skruvlock under förutsättning att locket är oskadat.

Lusläs artikeln som Nettus länkar till så kommer du att lära dig allt du behöver om inkokning/konservering.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 15 jun-12 kl 03:20 »
Har läst artikeln, två gånger dessutom.  :) Blir till att praktisera så snart jag hittat lämpliga burkar. Men om man kan använda vanliga burkar med skruvlock så förenklar det ju en del.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #19 skrivet: 15 jun-12 kl 06:35 »
Avis på konserveringsapparaten... vilket fynd!!

Saftmajan ångkokar bär/frukt och så kan du blanda med socker från början (om du vill). Väldigt praktiskt om man gör mycket saft - pytsa i bär (+socker), låt det hela stå på spisen ett tag, häll upp direkt på flaskor (brännvarning, grytlapp!!!). Klart!

Sen funkar den också för att ångkoka grönkålen till julbordet.  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser