Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Delade kullen i två högar... Varför?  (läst 1900 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Delade kullen i två högar... Varför?
« skrivet: 12 jun-12 kl 22:22 »
 Min hona födde ju sin första kull härom dagen. I boets ena hörn låg en stor hög päls och när jag lyfte lite där så låg får en unge. Min första tanke var att det bara blev en. Senare tänkte jag att jag måste kolla lite bättre och mycket riktigt så fanns ju fler ungar. De låg fem st tillsammans och inte alls så mycket päls där. Jag antar att de håller värmen bättre tillsammans.

Men nu undrar jag varför en unge ligger själv? Vad för skäl kan en kaninmamma ha att göra så?

I kväll när jag tittade till dem så verkade den ensamma magrare och lite svag. Jag  gjorde då nått jag kanske inte borde... Flyttade ungen till de andra. Var det fel gjort? Honan är lugn och trygg och blir inte det minsta berörd av att jag kollar i boet.

Hade en teori att honan lägger samma antal ungar som hon har spenar och resten i nästa hög. På så sätt skulle ingen unge bli utan spene när honan ger di. Men nog har hon väl fler spenar än fem liksom...
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Gösta

SV: Delade kullen i två högar... Varför?
« Svar #1 skrivet: 12 jun-12 kl 22:55 »
Två vanliga orsaker till att honan boar på två ställen. Ett: för stor kull så hon delar upp och ger växelvis mjölk. Två: producerar för lite mjölk så det inte räcker till alla på en gång.
I ditt fall tror jag det var ett nybörjarfel av honan. Normalt har hon 8-10 fungerande spenar beroende på ras.
Eftersom det bara var en unge så skulle jag också ha flyttat den. är det flera däremot ska hon få ha 2 bon.
Gösta

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #2 skrivet: 13 jun-12 kl 06:14 »
En gång så blev jag förvånad över att en kull låg i två bon (de var några dagar gamla då). De som inte låg i det ursprungliga boet hade inte så mycket päls över sig. Min teori är att de ungarna antingen följde med spenarna ut eller hade krupit ur boet (eftersom de inte låg så långt borta från det riktiga boet). Eftersom att honor inte kan lägga tillbaks ungar så hade hon boat över dem.

Jag tyckte du gjorde rätt att lägga ungarna tillsammans.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

ripper

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 jun-12 kl 15:42 »
Hade en belgisk jättehona som delade upp sin kull i 2 grupper . Han hade fått 12 ungar delat upp om i 2 bon m päls. Ett bo innehöll fina, runda, goa tjockisar & det andra boet innehöll små, taniga benrangel. Jag La ihop dom i samma bo men det va helt ogjort. Det tog bara en liten stund så hade honan flyttat de taniga igen, Efter en vecka så hade honan ätit upp den taniga kullen.(borta va dom iallafall). :'(
Det ska va gött å leva!! Aaaaaannars kan det kvetta!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 2 användare
Karlsdotter, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser