Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktmask eller klubba??  (läst 10588 gånger)

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
Slaktmask eller klubba??
« skrivet: 11 jun-12 kl 17:49 »
Nu har jag suttit och läst en del gamla trådar om slaktmask och klubba. Om jag inte missat nu så verkar de som liksom jag har mindre kraft i händer och värk av något slag föredra slaktmasken. Jag är ju väldigt orolig för att inte kunna slå nog hårt. Och missar jag är de inte säkert att jag kan få till ett andra ordentligt slag. Man kan ju tycka att det vettigaste å vore leja bort slakten, men här finns inga kaninslakterier. Det var visst på gång för något år sedan men så vitt jag kunnat se blev det inget av det. Och om det händer något så en kanin behöver nödslaktas måste jag kunna.

Mina kaniner är ju dessutom av modell större, Tysk Jättescheck och Angora. Lugna och fina sprattlar inte vid kloklipp eller pälsryckning/kllippning. Priset på en slaktmask från Nima går ju uppåt tusenlappen med frakt och annat så det är ingen liten investering heller i dagsläget.

Vad tycker ni som har erfarenhet av bägge metoderna? Gösta förordar klubbning, men hur är dt för oss med artros i lederna (har generell artros som sitter snart överallt). Det som är skonsammast för lederna borde vara bäst ur slaktsynpunkt tänker jag,vet inte om det stämmer.
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

kbh

• Gäst
SV: Slaktmask eller klubba??
« Svar #1 skrivet: 11 jun-12 kl 17:55 »
Nu har jag suttit och läst en del gamla trådar om slaktmask och klubba. Om jag inte missat nu så verkar de som liksom jag har mindre kraft i händer och värk av något slag föredra slaktmasken. Jag är ju väldigt orolig för att inte kunna slå nog hårt. Och missar jag är de inte säkert att jag kan få till ett andra ordentligt slag. Man kan ju tycka att det vettigaste å vore leja bort slakten, men här finns inga kaninslakterier. Det var visst på gång för något år sedan men så vitt jag kunnat se blev det inget av det. Och om det händer något så en kanin behöver nödslaktas måste jag kunna.

Mina kaniner är ju dessutom av modell större, Tysk Jättescheck och Angora. Lugna och fina sprattlar inte vid kloklipp eller pälsryckning/kllippning. Priset på en slaktmask från Nima går ju uppåt tusenlappen med frakt och annat så det är ingen liten investering heller i dagsläget.

Vad tycker ni som har erfarenhet av bägge metoderna? Gösta förordar klubbning, men hur är dt för oss med artros i lederna (har generell artros som sitter snart överallt). Det som är skonsammast för lederna borde vara bäst ur slaktsynpunkt tänker jag,vet inte om det stämmer.
Att använda klubba  eller klubba och sprint torde va olagligt nu mera  vad ja kan förstå  så det är nog bara slaktmask och bössa som gäller  vad ja upp fattar   Djur skydds Lagen .

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 jun-12 kl 18:11 »
Klubba är tillåtet att använda om man skall äta upp köttet själv.

kbh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 jun-12 kl 18:14 »
Klubba är tillåtet att använda om man skall äta upp köttet själv.
På gris eller nöt ?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 jun-12 kl 18:26 »
På gris eller nöt ?

Nej, på kaniner.

kbh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 jun-12 kl 18:29 »
Nej, på kaniner.
Ja jo det vet ja  så även på höns .

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 11 jun-12 kl 18:46 »
Frågan gäller tydligen kaniner och inga andra.  Som jag fattat det är det inte så många per år heller.  För egen del föredrar jag den bultpistol som jag är van vid eftersom jag även slaktar större djur, typ får.  Gösta har en hel lång tråd om lagar och klubba kontra bultpistol, och han använder den modell som man drar upp för hand och inte laddar med krut.  Jag har provat ett par gånger, och jag klarar inte att dra upp en sådan.  En bultpistol för krutladdningar kostar numera omkring 1500 kronor, och då tillkommer ammunition och, så småningom, slitdelar.  Kostar verkligen en "kaninpistol" en hel tusenlapp?  Då skulle jag föredra den krutdrivna modellen, om jag hade ont i lederna.  Det räcker rätt bra med anspänningen att ta ett liv och att göra det bra för djuret, utan att man dessutom ska ha bördan på sinnet av ökad smärta och/eller alltför tung fysisk ansträngning.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kbh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 jun-12 kl 18:58 »
Frågan gäller tydligen kaniner och inga andra.  Som jag fattat det är det inte så många per år heller.  För egen del föredrar jag den bultpistol som jag är van vid eftersom jag även slaktar större djur, typ får.  Gösta har en hel lång tråd om lagar och klubba kontra bultpistol, och han använder den modell som man drar upp för hand och inte laddar med krut.  Jag har provat ett par gånger, och jag klarar inte att dra upp en sådan.  En bultpistol för krutladdningar kostar numera omkring 1500 kronor, och då tillkommer ammunition och, så småningom, slitdelar.  Kostar verkligen en "kaninpistol" en hel tusenlapp?  Då skulle jag föredra den krutdrivna modellen, om jag hade ont i lederna.  Det räcker rätt bra med anspänningen att ta ett liv och att göra det bra för djuret, utan att man dessutom ska ha bördan på sinnet av ökad smärta och/eller alltför tung fysisk ansträngning.

Till kaniner  är det ju bara slöseri  med grejerna  tycke ja slakta ut mina kaniner här om dan  och bedöva med en liten hammare fungera ypperligt  och inte behövs det häller  någon större kraft  i mitt tycke  bara ett snärtigt slag mot skallbenet  mellan öronen så låg dom still sen så det bara var att snitta dom sedan i halsen   .

Gösta

« Svar #8 skrivet: 11 jun-12 kl 20:45 »
På en lugn kanin fungerar slaktpistolen (som det igentligen heter) riktigt bra bara man kan hur skallen på en kanin är uppbyggd. Träffytan är liten.
På en nervös eller nyfiken kanin som inte sitter stilla är risken för felträff alldeles för stor med slaktpistolen.
Ett relativt lätt slag på skallens högsta punkt med en slaktklubba är mycket säkert på de kaninerna.
Slakterilagstiftningen från 2013-01-01 säger att det är tillåtet att bedöva med slag i huvudet på max 70 kaniner/dag och person. Är man 2 i slakteriet så blir det ju faktiskt 140 st/dag. Mycket kaniner!
Det är EU-regel. Vad den svenska versionen kommer att landa vet jag inte i dag, tyvärr.
Gösta

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #9 skrivet: 11 jun-12 kl 20:51 »
Trollmor har så rätt i att frågan gäller kaniner och inte så väldigt många per år. Mest bara överskottet som kommer ätas i familjen. Pistol har jag funderat på men jag har ingen jägarexamen och då får man väl inte ha vapen som laddas med kula?
Nimas bultpistol kostar drygt 600 plus expeditionsavgit och frakt + moms på frakt o exp.

Till kaniner  är det ju bara slöseri  med grejerna  tycke ja slakta ut mina kaniner här om dan  och bedöva med en liten hammare fungera ypperligt  och inte behövs det häller  någon större kraft  i mitt tycke  bara ett snärtigt slag mot skallbenet  mellan öronen så låg dom still sen så det bara var att snitta dom sedan i halsen   .

Det är just det där snärtandet som jag inte alls tror jag får till. Det brukar kännas ganska så rejält i handleden när det snärtar till.

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #10 skrivet: 11 jun-12 kl 20:57 »

Ett relativt lätt slag på skallens högsta punkt med en slaktklubba är mycket säkert på de kaninerna.

Gösta

Relativt lätt? Även på en Tysk Jättescheck? De verkar ha så otroligt starka huvuden. I alla fall när det ska rymmas från boxen för att det är skojigare ute bland hönsen på gården. Efter Amalias senaste bravad har jag trott att jag skulle vara tvungen slå ett rejält slag för att bedöva henne.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #11 skrivet: 11 jun-12 kl 22:39 »
Vi var tvugna att nödslakta en kanin häromdagen, det som fanns närmast till hands var ett järnrör ca 40cm långt, lagom att hålla i handen men grovt gods. Behövde inte driva på "klubban" utan den föll av egen vikt mest, kaninen bloa rejält ur näsan innan jag fick kniven ur slidan på byxbenet. Korsning Belgisk jätte/Vit lant & Fransk vädur ca 2,5kg ungdjur.

Har annars testat träklubba med driv, mycket effektivt och lätt att slå extraslag för säkerhets skull vid minsta tveksamhet/osäkerhet.
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Gille

• -
« Svar #12 skrivet: 12 jun-12 kl 06:18 »
Fiskbatong eller järnrör. Slaktpistol är krångligt och kan LÄTT bli fel som Gösta beskriver.
Kaninuppfödare och pelargontant.

kbh

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 jun-12 kl 09:02 »

Det är just det där snärtandet som jag inte alls tror jag får till. Det brukar kännas ganska så rejält i handleden när det snärtar till.
Ok  du får öva på att spika   och lära dig låta hammaren göra jobbet .  Nä förstår om det känns i handleden då är det ju inte så lätt men den där kanin slakt masken litar ja inte på  då känns det till och med säkrare att ta dom i bak benen och dänga dom i något hårt även om det skulle va olagligt  .

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #14 skrivet: 12 jun-12 kl 09:07 »
Det behövs faktiskt inte särskilt mycket kraft för att bedöva. Kan du lyfta och i övrigt hantera så stora kaniner som tyskarna är jag övertygad om att du kan bedöva med klubba.

Ett järnrör, baksidan av en liten yxa eller något annat med lite vikt brukar funka bra!
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #15 skrivet: 12 jun-12 kl 10:14 »
Ok  du får öva på att spika   och lära dig låta hammaren göra jobbet .  Nä förstår om det känns i handleden då är det ju inte så lätt men den där kanin slakt masken litar ja inte på  då känns det till och med säkrare att ta dom i bak benen och dänga dom i något hårt även om det skulle va olagligt  .

Jo jag kan hantera hammaren :) Tror det är väldigt svårt för de som inte har knas i kroppen förstå , jag har ju inte ens själv fattat hur mycket tummen behövs förrän artrosen hittade igen dem. Hyvla ost t.ex.

Måste nog hitta en beskrivning på hur slaktmasken funkar, börjar misstänka den fungerar på ett helt annat sätt än jag tror. Tycker den borde vara lättare att få precis på stället än att lyckas med ett järnrör, som då visserligen nyttjar rörelseenergi så slaget kanske inte behöver bli så kraftigt, men det måste ju ta rätt. Känns som att jag skulle behöva mer än två händer för att både hålla stilla och slå.

kbh

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 12 jun-12 kl 10:28 »
Jo jag kan hantera hammaren :) Tror det är väldigt svårt för de som inte har knas i kroppen förstå , jag har ju inte ens själv fattat hur mycket tummen behövs förrän artrosen hittade igen dem. Hyvla ost t.ex.

Måste nog hitta en beskrivning på hur slaktmasken funkar, börjar misstänka den fungerar på ett helt annat sätt än jag tror. Tycker den borde vara lättare att få precis på stället än att lyckas med ett järnrör, som då visserligen nyttjar rörelseenergi så slaget kanske inte behöver bli så kraftigt, men det måste ju ta rätt. Känns som att jag skulle behöva mer än två händer för att både hålla stilla och slå.
Ja ställde dom på ett bord med ena handen på ryggen  sedan så tog ha hammaren och sikta snett mellan öronen  det borde gå lika bra med et rör men sen så behöver man inte lägga så värst mycket kraft hellre har ja förstått      ja tror du ficksar det lätt  bara du vågar              undrar om det inte sitter mest mellan öronen på dig :)   

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 12 jun-12 kl 13:11 »
Just det, Njorun!  Jag har inte ont nånstans, men jag siktar så embarmligt dåligt, både med slag och kast.  (Måste alltid hugga tre gånger i ett vanligt vedträ innan jag kommer på mitten, där det kan spricka.  Och då behöver jag inte spänna mig för att det är ett levande djur, och jag kan hålla yxan med båda händerna, och slippa bli distraherad av att mina fingrar är nära träffpunkten.)  Därför föredrar jag en bultpistol (heter det verkligen slaktpistol, det trodde jag var ett vapen ...  Måste kolla!  :-[ ) som jag laddar eller drar upp i förväg och utlöser med en spak när jag har hunnit sikta ordentligt och kollat att kaninen (fåret) sitter still.

Bultpistolen (slaktpistolen) skjuter ut en bult, som går ut 70 mm, driven av en liten krutladdning.  En fjäder ser till att bulten genast går tillbaka in efter  uträttat arbete.  Ingenting far iväg, så det klassas inte som vapen.

Kaninmodellen är mindre och man drar upp en fjäder i stället för att ladda med krut, men principen är densamma: En bit stål går ut en bit, lagom för att slå sönder kranium och hjärna, och sen går den tillbaka in.

kbh

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 jun-12 kl 13:33 »
Just det, Njorun!  Jag har inte ont nånstans, men jag siktar så embarmligt dåligt, både med slag och kast.  (Måste alltid hugga tre gånger i ett vanligt vedträ innan jag kommer på mitten, där det kan spricka.  Och då behöver jag inte spänna mig för att det är ett levande djur, och jag kan hålla yxan med båda händerna, och slippa bli distraherad av att mina fingrar är nära träffpunkten.)  Därför föredrar jag en bultpistol (heter det verkligen slaktpistol, det trodde jag var ett vapen ...  Måste kolla!  :-[ ) som jag laddar eller drar upp i förväg och utlöser med en spak när jag har hunnit sikta ordentligt och kollat att kaninen (fåret) sitter still.

Bultpistolen (slaktpistolen) skjuter ut en bult, som går ut 70 mm, driven av en liten krutladdning.  En fjäder ser till att bulten genast går tillbaka in efter  uträttat arbete.  Ingenting far iväg, så det klassas inte som vapen.

Kaninmodellen är mindre och man drar upp en fjäder i stället för att ladda med krut, men principen är densamma: En bit stål går ut en bit, lagom för att slå sönder kranium och hjärna, och sen går den tillbaka in.
Hur gör du då om det skulle gå fel med fjäder bultpistolen det går ju inte så fort att ladda om    att skuta kanin med vanlig bullpistol värkar klumpigt  se så tro ja man lätt kan göra sig illa då  med en bultpistol med krutladdning på kanin.

Trollmor

• -
« Svar #19 skrivet: 12 jun-12 kl 13:44 »
Jag använder den därför att jag är van vid den.  Och jag har anpassat mina grunkor efter hur jag själv vill arbeta:  Har tvä bultpistoler, och laddar båda innan jag tar ut djuret.  För det mesta räcker det med en.  Någon gång måste jag ta till nummer två, och att då kunna endast sträcka ut handen efter den gör mig trygg.  Om inte nummer två heller hjälper, så kan jag bulta med den "smällda" bultpistolen.  Om det är en kanin.

För Njorun är det nog bäst att försöka lista ut hur just hon kan få det att fungera.  Artros ger smärta, och smärta är inte precis befrämjande för koncentrationsförmågan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser