Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tips på minigrävmaskin 1-1,8 ton  (läst 11220 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
tips på minigrävmaskin 1-1,8 ton
« skrivet: 10 jun-12 kl 17:53 »
Hej
Jag funderar på att köpa en minigrävmaskin som jag enbart skall ha för eget bruk (hobbygrävning).
Det finns på blocket en massa att välja mellan ,någon som har lite tips att dela med sig av.Jag är inte direkt mekkunnig.
1800 timmar är det mycket för en minigrävare?.
Mvh  Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: tips på minigrävmaskin 1-1,8 ton
« Svar #1 skrivet: 10 jun-12 kl 23:05 »
En god regel är att ju billigare minigrävare, desto mer mekkunnig måste man vara. Och efterfrågan är större än tillgången, så chansen att göra verkliga klipp är liten.
Något som ofta drar upp priset - men kan vara värt det - är intressanta tillbehör som t ex släntskopa.
När det gäller drifttiden så kan man säga att en timmes drift på en entreprenadmaskin räknas som 10 mils körning på en personbil.

Vad man bör se upp med är i första hand sprickor (eller klåparmässigt lagade sprickor) i hårt belastade delar, t ex i bommen och bandaggregatet. Visst går det att svetsa ihop och reparera, men det brukar bli dyrt och/eller dåligt resultat om en verkstad ska göra det, och om man ska göra det själv ska man vara svetskunnig och kunna lägga en hel del tid på att göra ett grundligt arbete.
Glappa leder och lager i grävaggregatet är vanligt men vanligtvis ganska lätt att åtgärda (det brukar röra sig om att byta axlar och lagerbussningar).
Larvbanden kan vara dyra som reservdel så det är mycket värt om de är i bra skick.
Hydrauloljeläckage är inte ovanligt, men man bör kolla närmare vad det är som läcker innan man kan avgöra om det är allvarligt eller inte.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #2 skrivet: 10 jun-12 kl 23:51 »
En god regel är att ju billigare minigrävare, desto mer mekkunnig måste man vara

Ligger en hel del i det,,,, ;D

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 11 jun-12 kl 00:02 »
Själv så tycker jag att Hydrovåg verkar smidig.
Eftersom man kan köra den bakom bilen.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 11 jun-12 kl 12:16 »
Mekkunnig är inte min starka sida ,svetsning kan jag .
Daewoo vad vet ni om det märket.Har inte fattat vad för motor de har i sina maskiner (mitsibitchi ? antagligen felstavat).
Är ex en vovlvo ec15 ett stabilt kort trots 1800 timmar???.
Daewoo ,varifrån kommer reservdelar ,är det ett vanligt märke inom hobbygrävning,ser inte så många .
Många frågor,hoppas på några fler svar.
Lars

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 11 jun-12 kl 22:25 »
Jag vet inget om Daewoo när det gäller just minigrävare, men det är ju ett stort företag med verksamhet på många olika områden, allt från mikroelektronik till skeppsvarv. Åtminstone när det gäller personbilar så samarbetar ju Daewoo en hel del med GM, så det skulle inte förvåna mig om motorerna till deras entreprenadmaskiner kommer från något GM-bolag om inte Daewoo tillverkar dem själva.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 11 jun-12 kl 22:46 »
Daewoo gör väl rätt ok maskiner när det gäller större grävare, men de små har jag ingen aning om.
En ec15 är nog rätt ok om den bara inte är för glapp i aggregatet, och motorn bör starta lätt. Men du får betala en del för att det står volvo på den.
Jag köpte en Terex tvåtonnare för ett år sen, och då jämförde jag med ec20, och för pengarna ag gav för min maskin med smalskopa, djupskopa och hyd planerskopa (ny) fick man en betydligt äldre ec20 med direktinfäst skopa och mycket timmar. Kolla bara att den maskin du köper har en bra och stabil importör, så det är lätt att få tag i delar. Volvo och cat är nog lite i särklass där, men även andra har ofta bra reservdelsförsörjning.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 11 jun-12 kl 22:49 »
Små volvogrävare görs i Kina. Daewoo av lite större format har iaf mycke rejälare leder än Volvo.
Vetephaen om efterfrågan fortfarande är större än tillgången. Att prisernan står högt borde mer va att många har köpt för för stora pengar och inte fått jobb. Nu "måste" dom ha si eller så mycke. Vill man ha en dyr leksak så går det nog att pruta bra.

Att en timma på en grävare är som 10 mil på en bil...... Nja inte mer än 5 väl, om man sköter den?

Men så är det mycke som går sönder på en grävare. Hydraulpumpar, givare, hydraulmotorer, cylindrar, ventiler.........och dyrt som phaen om man inte kan repa det själv. Och innan man har lärt sig maskinen har man kört sönder, iaf om det är den första. 1800 timmar är inte mycket på en minigrävare men den kan ju va sönderkörd i alla fall p g a okunnighet.

Min tumregel är när det gäller maskiner; Kan jag laga det själv så köp. Annars avstå. Och så ska det va mycke standarddelar av fabrikat som är lätt tillgängliga. Förresten, Har du provat en H1:a med trästicka?  ;) Den är bara snäppet mindre än en motorskyffel.
« Senast ändrad: 11 jun-12 kl 22:53 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #8 skrivet: 19 jun-12 kl 22:18 »
H1a med trästicka ,är det mobbing >:D.
Jag har nu varit hos batsho maskin och i staffanstorp och provkört ec15,ec 14 och en daewoo s15.
Jag tror att det lutar mot daewoo,samma motor som volvo,färre timmar och hytt för mindre pengar.
Tycker leder såg lika "stabila"ut som hos volvo,hydraliken tyckte jag var mjukare och följsammare än volvo som fanns där.
Sedan har ju volvo knapp på joysticken för bommen ,elektroniska knappar är man lite rädd för.
Jag har sett en peljob eb200 (volvo ec20) skall vara samma om jag har fattat rätt i Lund,-00 3000tim (låter mycket) bra skick.Jag tänkte att man kanske borde titta och provköra den .Vad har ni för kommentarer runt priset 105000kr med hydralisk planerskopa.
Lars

Temeriaire

• Småland
« Svar #9 skrivet: 19 jun-12 kl 22:33 »
Jag köpte min tvåtons Terex från -06 för 130 000:- ex moms.
Den hade då gått 1700 timmar, och den har mekaniskt snabbfäste och hyd planerskopa, djupskopa och kabeldito.
Så jag tycker att det är lite i överkant, men man får betala rätt mycket för volvo-loggan.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 19 jun-12 kl 23:00 »
Det låter ganska likt vad jag och brorsan betalade för en Take Job TB016 för två år sedan. 03'a , en bit över 3000 timmar, släntskopa + två andra skopor med snabbfäste, relativt nya band. Givetvis en del småproblem: glapp i leder i grävaggregatet, ett par mindre hydraulolje- och kylvätskeläckage, efter hand har det dykt upp sprickor i bandaggregatet som nu är under reparation.

Jag måste för min del säga att det är en stor fördel om en minigrävare har elektriska servoventiler så man slipper ha stora klasar av hydraulslangar fram till spakarna och ständigt fuktigt av hydraulolja runt dem när maskinen börjar bli gammal.

andtol

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 jun-12 kl 10:17 »
Vi är nog många som suktat efter en minigrävare. :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #12 skrivet: 20 jun-12 kl 16:57 »
Vi är nog många som suktat efter en minigrävare. :)
Inte mycke man kan ha dom till..........motorskyfflarna. En traktorgrävare för samma pengar håller längre och har fler funktioner.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Temeriaire

• Småland
« Svar #13 skrivet: 21 jun-12 kl 09:47 »
Inte mycke man kan ha dom till..........motorskyfflarna. En traktorgrävare för samma pengar håller längre och har fler funktioner.
Nja, man får ju välja jobb såklart, men jag har en hel del uppdrag där jag precis kommer in med min 1.10 breda maskin. Och när det gäller att sleva jord så är den vida överlägsen H1 iaf.
Med lösa massor fyller jag fyratons tippkärran på kanske 5-6 min.

Traktorgrävare är ju däremot värdelösa så fort man ska in på en villatomt, det behövs ju en hel lägda för att vända.

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 5 användare
Tone Lind, Ylvalifalk, ärt, imlo, mattiasj

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser