Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blåbär i Skåne  (läst 10221 gånger)

wellelelle

• Skåne
Blåbär i Skåne
« skrivet: 08 jun-12 kl 09:24 »
Finns det nån som vet vad det här jag kommer att skriva om beror på. Jag har mina teorier men jag vet egentligen inte.
  Det finns massor av blåbärsris men inga bär. Varför? Ska man få tag i blåbär får man åka till ett naturreservat här och det gör alla andra bärplockare också så man får sällan tag i så många.
  Jag ääälskar att plocka bär och blommor och mycket annat i skogen men jag är så besviken på att det inte finns blåbär, jag flyttade i princip hit för det.
 :'(
Tacksam för svar
evatax

Bo

SV: Blåbär i Skåne
« Svar #1 skrivet: 08 jun-12 kl 09:44 »
Min släkt på Österlen brukade plocka blåbär i Sankt Olof men där tyckte kommunalpolitiker att det borde placeras en soptipp istället, så jag är inte säker på om det blev plats kvar för något bärris.

Jan lindgren

« Svar #2 skrivet: 11 jun-12 kl 17:14 »
Hej!
Det finns för mycket vilda djur i skogen som äter blad, knoppar och mogna bär. I stora områden så går det knappt att odla bär heller. Trots att jag inhägnat stora delar av vår tomt så blir det knappt några bär. Ena dagen är trädgården full med lingonkart, dagen därpå finns inte ett lingon. Det enda som hjälper är att att skjuta så många fåglar som möjlig.
MVH
Jan

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 11 jun-12 kl 17:35 »
Bättre pollinering ökar mängden bär. Prova att bli biodlare, så ska du se att både vilda och tama frukter och bär blir fler och större.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

kurt

« Svar #4 skrivet: 11 jun-12 kl 19:46 »
Men har man bin så räcker det ju inte att skjuta alla bärätande fåglar, då måste man ju också skjuta alla insektsätande fåglar.

tinna.m

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 11 jun-12 kl 20:12 »
Men har man bin så räcker det ju inte att skjuta alla bärätande fåglar, då måste man ju också skjuta alla insektsätande fåglar.
Talgoxar och Svartryggad rödstjärt (familjen flugsnappare) hotar min honungsskörd (inte honungsbär)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Jan lindgren

« Svar #6 skrivet: 12 jun-12 kl 10:33 »
[/quote

Hej!
Hos oss har det hjälpt att skjuta bort björktrast och koltrast. Humlor och bin tycks klara sig utmärkt.
MVH
Jan

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 3 användare (1 dolda)
Purpurea, Carrla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser