Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta från får till getter?  (läst 2484 gånger)

supermeganova

• Jämtland
Byta från får till getter?
« skrivet: 07 jun-12 kl 21:48 »
Jag har fött upp får nu i fyra år, men är mer sugen på att gå över till getter.
Är det nått speciellt man ska tänka på när man byter djurras?
Betar getter lika bra som får? Kan man ha getter ihop med hästar?
Vi har några shettisar som alltid gått med fåren.
Och sen gärna alla tips ni kan komma på :-)

Vi hade en ger förut tillsammans med en shettis, men det var ju ett par år sedan, och nu tänkte jag byta fåraveln mot getavel.

Tack på förhand.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Byta från får till getter?
« Svar #1 skrivet: 08 jun-12 kl 10:51 »
Jag trodde att jag kunde använda mina getkunskaper när jag även skaffade får.  Det kunde jag, men INTE ALLS LIKA MYCKET SOM JAG TROTT.  Getter och får är mera olika än vad det ser ut.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 jun-12 kl 11:06 »
Betar getter lika bra som får? Kan man ha getter ihop med hästar?
(...)  nu tänkte jag byta fåraveln mot getavel.

Får och getter betar olika. Getter äter i första hand sly, grenar, bark sedan gräset. Man kan ha getter ihop med shettisar, de bildar olika flockar. Någon ekonomi finns inte i getter, utan man har dem för att man gillar dem. Men du kanske tänker dig en getgård med mjölkproduktion?

supermeganova

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 09 jun-12 kl 22:46 »
Hej.
Fåren har jag haft och fött upp mest för betets skull.
Vi har 18 hektar skogsbete och 5 hektar vanlig betesmark.

Anledningen till att jag funderar på att byta från får till getter är just för att jag tycker getter är fina djur. Och inte för att hålla som produktion eller liknande.
Vi har ju haft och har fåren för att hålla betes markerna öppna.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 10 jun-12 kl 08:30 »
Betar getter lika bra som får?
Getter betar bra. Och tuggar flis :P . De betar inte lika nära marken som vissa andra djurslag gör. Ser jag på en gethage och tänker "Här var det fullständigt nerbetat, dax att flytta dem!" tycker häst- eller för den delen fårägaren att "Här kan de gå en vecka till!".

Så länge det finns gott om bete går det att ha dem hägnade med samma stängsel som du haft till fåren, ja, har du haft fårnät kan det vara bra att komplettera med en/flera eltrådar. Har du särsklit värdefulla ungträd som du vill ska överleva till mogen ålder är det bra att skyddshägna dem.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kurt

« Svar #5 skrivet: 10 jun-12 kl 09:23 »
Fördubbla höjden på staketen och halvera nätmaskorna, så stannar de kanske inne.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 10 jun-12 kl 10:23 »
Getter är känsligare än får för parasiter som klättrar uppför grässtrån.  "Ett gott bete är bästa stängslet".  Och det är större skillnader mellan får och getter än man kan tro när man tittar på dem.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 13 jun-12 kl 09:57 »
 :) Får och getter som ngn skrev är inte så lika som man kan tro. Likheten är att de ska färskt vatten, mineraler, grundkost kan vara lika. De är egna och charmiga och flockdjur. På fåren ska ullen klippas, getterna och fåren gemensamt klövvård och allmän tillsyn mm och behov av vård om det är något. Får är bättre betesdjur på så sätt att de är betydligt lättare att stängsla in (i allafall våra roslagsfår) de betar också ner helt, medans getterna betar lite här och där efter tycke och smak. Getterna äter gärna hela träd och kan skrapa dem rena från både blad och bark så är det nästan helt färdiga stolpar eller bara såga upp veden. Fåren går ofta ute i väder och vind, getter gillar inget regn inte ens duggregn då stannar de inne. Vi har både får och getter här. Getterna och fåren delar att de är tillgivna och gosiga vänner om man tar hand om dem. Ev är getterna lite mer behövande av sällskap och fåren mer självständiga. Getterna är mer upptågsmakare och kan därför vara lite svårare att bestämma över samtidigt som de kan roa på det sättet.
Mvh Vendela
Grangården

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser